Branża nowoczesnych usług biznesowych, powszechnie kojarzona z outsourcingiem księgowości, a ostatnio specjalizująca się w obsłudze coraz bardziej zaawansowanych zleceń z sektora finansów, zajmie się także marketingiem.
Pionierem nowej działalności jest Globalne Centrum Biznesowe amerykańskiego koncernu Hewlett-Packard, które właśnie zaczęło mocno rozbudowywać dział marketingu. Jego zadaniem jest m.in. tworzenie stron internetowych, wzorów reklamowych posterów czy przygotowywanie szkoleń dla zajmujących się reklamą agencji pracujących dla HP. Wzrośnie zatrudnienie: firma przyjmie do pracy m.in. grafików komputerowych. Nowych pracowników zaczęto więc poszukiwać również wśród absolwentów akademii sztuk pięknych.
– Do tej pory zlecenia dotyczące np. kampanii promocyjnej nowej drukarki kierowane były do firm zewnętrznych we Francji czy Hiszpanii. Teraz zaczyna je realizować nasze centrum we Wrocławiu – mówi Agnieszka Orłowska, prezes HP GBC.
HP w branży usług biznesowych należy do liderów. Ma w Polsce dwa centra usługowe – we Wrocławiu, działające od 2006 roku, oraz w Łodzi – uruchomione w ubiegłym roku. Zatrudniają łącznie ponad 2 tys. osób.
Sama branża rozwija się niezwykle dynamicznie. Według opublikowanego w czerwcu raportu Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) zatrudnienie w sektorze wzrosło do 110 tys. osób. Z kolei liczba centrów usługowych z zagranicznym kapitałem przekroczyła 400. – Prognozujemy, że do końca 2013 roku zatrudnienie dojdzie do 115–120 tys. osób – twierdzi Marek Grodziński, dyrektor Centrum BPO Capgemini.