Subaru rośnie zbyt szybko?

To poza amerykańską Tesla Motors najlepszy wynik inwestycyjny na świecie w branży samochodowej. Japońska spółka Fuji Heavy Industries, producent samochodów Subaru, ostro idzie do przodu i jej notowania od początku ubiegłego roku podrożały o 412 proc.

Publikacja: 09.08.2013 16:06

Subaru BRZ

Subaru BRZ

Foto: Bloomberg

Zyski i przychody zbliżają się do rekordowych poziomów, gdyż ta firma w większym stopniu niż inni japońscy producenci aut skorzystała na osłabieniu jena. Pomogły jej również nowe modele, takie jak  sportowy BRZ. W Stanach Zjednoczonych popyt na nie jest tak duży, że na sfinalizowanie zakupu trzeba czekać  miesiącami. Sukcesy spowodowały, że Yasuyuki Yoshinaga, prezes tego wciąż niszowego producenta, zaczyna się obawiać, czy przypadkiem firma nie staje się zbyt duża.

- Jeśli chodzi o Subaru znajdujemy się w ważnym punkcie zwrotnym - powiedział Yoshinaga w wywiadzie, zaznaczając, że nie chodzi tylko o wolumen, czyli liczbę sprzedawanych pojazdów. Uważa, że jego firma powinna produkować wyjątkowe auta, które są nieco droższe i bardziej rentowne.

W firmie jej menedżerowie zastanawiają się jednak, czy nie zwiększyć oferty produkowanych pojazdów, także z myślą o takich rynkach jak Indie, gdzie byłby popyt na tańsze samochody. Dyskusje na ten temat zaczną się jeszcze w tym miesiącu i będą się toczyć także w przyszłym.

- Niektórzy ludzie w firmie mogą chcieć produkować tańsze auta dla masowego klienta, ale czy to jest właściwy kierunek? - zastanawia się Yoshinaga. Uważa, że Subaru  nie jest takim producentem, który mógłby  tak urosnąć jak Toyota, jego główny udziałowiec. A gdyby to się mimo wszystko udało, oznaczałoby to , zdaniem prezesa, zupełnie inną tożsamość niż Subaru.

Takaki Nakanishi, założyciel Nakanishi Research Institute Co. i czołowy analityk rynku motoryzacyjnego w tegorocznym rankingu magazynu „Institutional Investor", nie ma wątpliwości, że  dla Subaru lepsze jest pozostanie małą firmą.

Do końca marca 2016 r. Subaru chce produkować 850 tys. samochodów rocznie, zaś do końca dekady  ma być milion. W roku finansowym zakończonym w marcu 2013 r. sprzedaż wzrosła o 13 proc. do 724 tys. sztuk. Model BRZ,   zaprojektowany wspólnie z Toyotą, stał się tak popularny w Stanach Zjednoczonych, że na kupno trzeba było tam czekać nawet osiem miesięcy. W ubiegłym roku sprzedaż zmodernizowanego modelu Impreza  wzrosła ponad dwukrotnie. Nowy Forrester, którego sprzedaż zaczęła się w 2012 r.  uzyskał w USA najwyższą ocenę pod względem bezpieczeństwa.

Zyski i przychody zbliżają się do rekordowych poziomów, gdyż ta firma w większym stopniu niż inni japońscy producenci aut skorzystała na osłabieniu jena. Pomogły jej również nowe modele, takie jak  sportowy BRZ. W Stanach Zjednoczonych popyt na nie jest tak duży, że na sfinalizowanie zakupu trzeba czekać  miesiącami. Sukcesy spowodowały, że Yasuyuki Yoshinaga, prezes tego wciąż niszowego producenta, zaczyna się obawiać, czy przypadkiem firma nie staje się zbyt duża.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca