Reklama

Firmy pilnują kosztów

Segment niosący operatorom wzrost przychodów jest też bardzo wymagający.

Publikacja: 19.09.2013 03:25

Według firmy badawczej PMR w 2012 roku wartość wydatków firm na usługi telekomów po raz pierwszy od

Według firmy badawczej PMR w 2012 roku wartość wydatków firm na usługi telekomów po raz pierwszy od lat wykazała dodatnią dynamikę. Operatorzy postawili na ten segment w komunikacji.

Foto: Rzeczpospolita

Gdy Urząd Komunikacji Elektronicznej decydował w ostatnich latach o obniżeniu hurtowych stawek za kończenie połączeń w sieciach mobilnych (tzw. MTR-ów), okazję do obniżenia rachunków za telefon zauważyli przede wszystkim klienci biznesowi operatorów. To dlatego w efekcie regulacyjnych decyzji spadły nie tylko koszty operatorów realizujących połączenia z telefonu stacjonarnego na komórki, ale także ich przychody.

Przedsiębiorstwa to z jednej strony dla operatorów klient wymarzony. Według firmy analitycznej PMR stanowią obecnie segment, przychody z którego telekomom rosną.

Z drugiej  stron firma to klient zaprawiony w negocjacjach.

11 mld złotych wyniosły przychody polskich operatorów z usług telekomunikacyjnych dla firm w 2012 r.

– Do głównych trendów, jakie obserwujemy na rynku telekomunikacyjnym, należą minimalizacja kosztów inwestycyjnych i koncentracja na działalności podstawowej przedsiębiorstw – mówi Leszek Nikołajuk, dyrektor zarządzający rynkiem klientów biznesowych w Netii.

Reklama
Reklama

Chmura rozwiązaniem?

Jego zdaniem jednak telekomy mogą przygotować się na zwiększone wymagania firm. – W odpowiedzi na te potrzeby operatorzy (a na pewno Netia), konstruują oferty „z chmury", wkraczające na tereny dotychczas zarezerwowane dla firm informatycznych, ale w bardzo przystępnej cenie  (budżetowe), które jednak można łatwo rozbudować do wersji premium – mówi Nikołajuk.

Z jego obserwacji wynika, że zarówno duże korporacje, jak i mniejsze firmy szukają sposobów, aby zminimalizować ryzyko realizowanej inwestycji. Często przerzucają je na dostawcę rozwiązań, np. firmy telekomunikacyjne.

– Firmy rezygnują z ponoszenia kosztów inwestycyjnych lub szukają rozwiązań, za które płacą proporcjonalnie do skali usług, z których korzystają – mówi Nikołajuk.

Przykładem takiego rozwiązania są usługi głosowe oparte na technologii IP czy popularny od kilku lat Cloud Computing (usługi w chmurze).

– Staramy się przekonywać klientów, aby myśląc o komunikacji głosowej, wideo czy pisanej (e-mail), oderwali się od myślenia kategoriami zakupu drogich urządzeń – dodaje dyrektor.

Według niego rozwiązania, takie jak centrala abonencka (PABX) czy rozbudowany system wideokonferencji można  zastąpić, dzięki „wirtualizacji" infrastruktury informatycznej, poprzez wyniesienie jej do chmury.  – W ten sposób klient biznesowy unika nadmiernych inwestycji w okresie niepewności – wskazuje Nikołajuk.

Reklama
Reklama

Innym przykładem usługi może być wideomonitoring. – Instalacja takiego rozwiązania na własną rękę to koszt rzędu nawet dziesiątek tysięcy złotych. Do tego dochodzi konieczność utrzymania, wymiany uszkodzonego lub przestarzałego sprzętu – wylicza dyrektor.

Kuszenie outsourcingiem

Operatorzy telekomunikacyjni coraz częściej widzą się również w innej roli – firmy oferującej wsparcie systemów informatycznych czy stron internetowych.

– Nasze doświadczenia pokazują, że dekoniunktura gospodarcza wyzwala potrzebę poszukiwania efektywnych rozwiązań telekomunikacyjnych w każdym podmiocie, począwszy od małych firm zatrudniających do kilku osób aż po korporacje o zasięgu krajowym i międzynarodowym – mówi Nikołajuk.

Gdzie są perspektywy

Z jego obserwacji wynika, że firmy o rozproszonej strukturze geograficznej koncentrują się głównie na optymalizacji kosztów o charakterze logistycznym. Z kolei firmom z wysokim udziałem wydatków ponoszonych na infrastrukturę telekomunikacyjną szczególnie zależy na ograniczeniu kosztów inwestycyjnych.

– Badamy zachowania poszczególnych branż, starając się zidentyfikować te najbardziej perspektywiczne z naszego punktu widzenia. Naszą uwagę przyciągają obecnie firmy z obszarów finanse, energetyka, media i tzw. real estate (nieruchomości), w których nasze nowe usługi szeroko pojętego wideo i WiFi mogą przynieść znaczące oszczędności i wzrost efektywności. Bardzo ważnym obszarem jest także administracja publiczna, która jest w trakcie intensywnego rozwoju w obszarze teleinformatyki – wskazuje Leszek Nikołajuk.

Netia przedstawi swoją receptę na tanie usługi w trakcie organizowanego przez tego operatora kongresu „Biznes to rozmowy", którego patronem  jest „Rzeczpospolita".

Reklama
Reklama

Obiecuje m.in. premiery nowych usług.

W kongresie, który odbędzie się 3 października w Warszawie, po stronie prelegentów omawiających najnowsze trendy w zachowaniach konsumentów i innowacje, wezmą udział przedstawiciele takich firm, jak Ericsson Polska, Sage, Samsung Polska, Raiffeisen Polbank, Microsoft, Comp Centrum Innowacji czy Scherer Leadership International.  Gościem specjalnym będzie Jeremy Gutsche, założyciel firmy doradczej Trendhunter.com.

Gdy Urząd Komunikacji Elektronicznej decydował w ostatnich latach o obniżeniu hurtowych stawek za kończenie połączeń w sieciach mobilnych (tzw. MTR-ów), okazję do obniżenia rachunków za telefon zauważyli przede wszystkim klienci biznesowi operatorów. To dlatego w efekcie regulacyjnych decyzji spadły nie tylko koszty operatorów realizujących połączenia z telefonu stacjonarnego na komórki, ale także ich przychody.

Przedsiębiorstwa to z jednej strony dla operatorów klient wymarzony. Według firmy analitycznej PMR stanowią obecnie segment, przychody z którego telekomom rosną.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Biznes
Bartłomiej Babuśka został nowym prezesem ARP. Zastapił Wojciecha Balczuna
Biznes
Trump kusi Putina, rekordowy deficyt w 2026, gazowe partnerstwo Niemiec z Kanadą
Biznes
Tania amunicja z recyklingu. Polscy naukowcy mają ambitny projekt
Biznes
Ciepło, taniej i bez tłoku. Wakacje poza sezonem bardziej popularne
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Biznes
Weto prezydenta, miliardy z banków do budżetu i odbicie konsumpcji
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama