Kraje BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny) napędzają globalny rynek motoryzacyjny. W 2013 roku na świecie sprzeda się 83 mln samochodów osobowych i dostawczych, z czego jedna czwartą w Chinach. Do 2020 roku światowa sprzedaż sięgnie 118 mln pojazdów, przy znacznie większym udziale młodych rynków Azji, Ameryki Południowej i Europy Wschodniej – wynika z raportu KPMG "Global Automotive Retail Market".
KPMG zwraca uwagę, że rośnie także sprzedaż w Ameryce Północnej, gdzie w całym 2013 roku nabywców znajdzie 18 mln pojazdów (22 proc. sprzedaży światowej). Mimo spadków, trzecim co do wielkości rynkiem pozostaje Europa Zachodnia, w której sprzedaż sięgnie 12,6 mln sztuk (15 proc. światowej sprzedaży). Na znaczeniu zyskują z również Indie i kraje ASEAN, odpowiedzialne za 9 proc. światowej sprzedaży (7,1 mln pojazdów).
Zdaniem analityków, najbliższe lata mają przynieść wzrost światowego rynku samochodów osobowych i dostawczych średnio o 5,1 proc. rocznie, do 118 mln sztuk w 2020 roku. Do motorów wzrostu, prócz rynków dalekowschodnich, należeć będzie Ameryka Południowa oraz Europa Wschodnia.
W Europie Zachodniej rynek samochodów osobowych i dostawczych maleje od 2008 roku. Najbliższe lata powinny jednak przynieść stopniowy wzrost sprzedaży, średnio o 3,8 proc. rocznie. Powrót do sprzedaży na poziomie porównywalnym do lat przed kryzysem (powyżej 16 mln sztuk) uda się osiągnąć prawdopodobnie dopiero około 2020 roku.
Lepsza jest sytuacja w Ameryce Północnej, gdzie udało się już odrobić większość strat wywołanych kryzysem. Powrót do pełnej równowagi potrwa jednak jeszcze 2-3 lata. W najbliższych 7 latach rynek ten będzie rósł średnio o 2 proc. rocznie, a sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych w 2020 roku może sięgnąć 20,7 mln sztuk – ocenia KPMG.