Globalny rynek aut szybko rośnie

Perspektywicznym rynkiem dla producentów jest Europa Wschodnia.

Publikacja: 01.10.2013 12:17

Globalny rynek aut szybko rośnie

Foto: Bloomberg

Kraje BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny) napędzają globalny rynek motoryzacyjny. W 2013 roku na świecie sprzeda się 83 mln samochodów osobowych i dostawczych, z czego jedna czwartą w Chinach. Do 2020 roku światowa sprzedaż sięgnie 118 mln pojazdów, przy znacznie większym udziale młodych rynków Azji, Ameryki Południowej i Europy Wschodniej – wynika z raportu KPMG "Global Automotive Retail Market".

KPMG zwraca uwagę, że rośnie także sprzedaż w Ameryce Północnej, gdzie w całym 2013 roku nabywców znajdzie 18 mln pojazdów (22 proc. sprzedaży światowej). Mimo spadków, trzecim co do wielkości rynkiem pozostaje Europa Zachodnia, w której sprzedaż sięgnie 12,6 mln sztuk (15 proc. światowej sprzedaży). Na znaczeniu zyskują z również Indie i kraje ASEAN, odpowiedzialne za 9 proc. światowej sprzedaży (7,1 mln pojazdów).

Zdaniem analityków, najbliższe lata mają przynieść wzrost światowego rynku samochodów osobowych i dostawczych średnio o 5,1 proc. rocznie, do 118 mln sztuk w 2020 roku. Do motorów wzrostu, prócz rynków dalekowschodnich, należeć będzie Ameryka Południowa oraz Europa Wschodnia.

W Europie Zachodniej rynek samochodów osobowych i dostawczych maleje od 2008 roku. Najbliższe lata powinny jednak przynieść stopniowy wzrost sprzedaży, średnio o 3,8 proc. rocznie. Powrót do sprzedaży na poziomie porównywalnym do lat przed kryzysem (powyżej 16 mln sztuk) uda się osiągnąć prawdopodobnie dopiero około 2020 roku.

Lepsza jest sytuacja w Ameryce Północnej, gdzie udało się już odrobić większość strat wywołanych kryzysem. Powrót do pełnej równowagi potrwa jednak jeszcze 2-3 lata. W najbliższych 7 latach rynek ten będzie rósł średnio o 2 proc. rocznie, a sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych w 2020 roku może sięgnąć 20,7 mln sztuk – ocenia KPMG.

Zdaniem szefa zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej KPMG w Polsce, Mirosława Michny, wzrost popytu w krajach BRIC jest szansą dla producentów samochodów z Europy Zachodniej, USA, Japonii i Korei Południowej, dotkniętych trudnościami na dojrzałych rynkach. Największe szanse wiążą się z rynkiem chińskim. W ciągu najbliższych siedmiu lat w Chinach sprzeda się ponad 200 mln nowych samochodów osobowych i dostawczych, a rynek nadal będzie daleki od nasycenia. - Są jednak i wyzwania: konkurencja ze strony lokalnych producentów, presja cenowa i konieczność budowy lub rozbudowy sieci sprzedaży – zaznacza Michna.

Obecnie trzy czwarte samochodów osobowych i dostawczych sprzedawanych na świecie to marki producentów pochodzących z USA, Europy Zachodniej, Japonii i Korei Płd. Do 2020 roku ich udział nieznacznie zmaleje, jednak wciąż trzy na cztery sprzedane pojazdy pochodzić będą od producentów z dojrzałych rynków. Szacujemy, że chińscy producenci zyskają w ciągu siedmiu lat 15,5 proc. udziału w światowym rynku (obecnie to 12,4 proc.).

Kraje BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny) napędzają globalny rynek motoryzacyjny. W 2013 roku na świecie sprzeda się 83 mln samochodów osobowych i dostawczych, z czego jedna czwartą w Chinach. Do 2020 roku światowa sprzedaż sięgnie 118 mln pojazdów, przy znacznie większym udziale młodych rynków Azji, Ameryki Południowej i Europy Wschodniej – wynika z raportu KPMG "Global Automotive Retail Market".

KPMG zwraca uwagę, że rośnie także sprzedaż w Ameryce Północnej, gdzie w całym 2013 roku nabywców znajdzie 18 mln pojazdów (22 proc. sprzedaży światowej). Mimo spadków, trzecim co do wielkości rynkiem pozostaje Europa Zachodnia, w której sprzedaż sięgnie 12,6 mln sztuk (15 proc. światowej sprzedaży). Na znaczeniu zyskują z również Indie i kraje ASEAN, odpowiedzialne za 9 proc. światowej sprzedaży (7,1 mln pojazdów).

Biznes
Konflikt Indii z Pakistanem. Rozmowy Chin i USA. Obniżka stóp procentowych
Biznes
Impact’25 i Obama. Co wydarzy się w Poznaniu?
Biznes
Paraliż lotnisk i internetu w Rosji. 60 tysięcy pasażerów utknęło
Biznes
Na stole 17. pakiet sankcji wobec Rosji. Cios we flotę cieni i sojuszników Kremla
Biznes
UE bez rosyjskiej energii. Zapaść w motoryzacji. Weto ws. składki zdrowotnej
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku