Lotnicze spółki planują rozwój

Najnowocześniejszy w Europie ośrodek badania turbin lotniczych powstaje pod Warszawą. Firmy związane z awiacją, mimo kryzysu, planują rozwój.

Publikacja: 04.10.2013 04:56

Skytrucki produkuje w Mielcu amerykańska korporacja UTC

Skytrucki produkuje w Mielcu amerykańska korporacja UTC

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

zbigniew lentowicz

Powiązany z potężnym General Electric testowy ośrodek w Zielonce będzie wykorzystywał umiejętności polskich specjalistów. Laboratorium warte 200 mln zł skupi się na badaniu i doskonaleniu kluczowych elementów samolotowych napędów, odpowiadających m.in. za poziom zużycia paliwa i hałasu.

Testowy ośrodek dla spółki PoloniAero zaprojektowała włoska korporacja Avio Aero – tworząca obecnie centrum lotniczych technologii amerykańskiego GE. Specjalistów dla unikalnego w światowej skali centrum badawczego mają dostarczyć Wojskowa Akademia Techniczna i Politechnika Warszawska (PoloniAero ma też zlecać prace uczelnianym instytutom). W przedsięwzięciu uczestniczą również Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4, odpowiadające w armii za utrzymywanie w sprawności silników samolotów bojowych.

Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych, którego budowa właśnie startuje w podwarszawskiej Zielonce, już w przyszłym roku rozpocznie testowanie demonstratorów technologii i prototypów turbin niskiego ciśnienia, stosowanych w silnikach lotniczych nowej generacji. Oprócz GE zainteresowanie specjalistycznymi usługami potwierdzili także inni potentaci w produkcji samolotowych i śmigłowcowych napędów: Pratt & Whitney, Rolls Royce i Snecma.

Paweł Poncyljusz z Avio Polska, odpowiadający teraz za inwestycję wartą 188,8 mln zł (160,4 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i 28,3 mln zł z budżetu państwa) potwierdza, że za rok branży lotniczej przybędzie jeden z największych na świecie ośrodków badawczych, innowacyjnych technologii.

Kwitnąca dolina lotnicza

Podstołeczne laboratorium PoloniAero to niejedyna inwestycja w trudnej lotniczej branży. Mimo kryzysu polskie klastry związane z awiacją planują wzrost zamówień i rozwój. Dominuje przekonanie, że bez względu na gospodarcze spowolnienie samoloty i sprzęt lotniczy trzeba unowocześniać i wymieniać – liczy się bezpieczeństwo.

To dlatego zeszły rok, wbrew pesymizmowi ekonomistów, przyniósł wzrost zamówień w podkarpackiej dolinie lotniczej – ubiegłoroczne eksportowe przychody sięgnęły 1,5 mld dol. Teraz do rozbudowy szykują się technologiczne firmy należące do śląskiego klastra lotniczego. Producent łopatek turbinowych i modułów do najnowszych silników dla Boeinga, spółka Avio Polska z Bielska Białej (prawie 500 pracowników i ok. 100 mln euro rocznych przychodów) zwiększa obroty, aby nadążyć z wykonywaniem rosnących zamówień.

Potentaci inwestują coraz więcej

Wraz z przejęciem Avio GE zwiększył wpływy w lotniczym sektorze w Polsce. Od lat dominuje w nim inna potężna amerykańska korporacja, United Technologies Corp. Zatrudnia 9 tys. pracowników i nadal inwestuje.

Niedawno Hamilton Sundstrand z grupy UTC kupiła PZL Wrocław, producenta samolotowych układów paliwowych i hydraulicznych, uruchomiła w Rzeszowie za ponad 106 mln zł fabrykę pomocniczych silników samolotowych. Rękę amerykańskiego giganta widać także w rzeszowskiej WSK: powstają tu części silników warte ok. 300 mln dol. rocznie.

UTC jest także właścicielem PZL Mielec. Sikorsky Aircraft ulokował tam produkcję eksportowej wersji wojskowych śmigłowców Black Hawk. Części lotnicze robi też należąca do korporacji UTC spółka Pratt & Whitney Kalisz.

Swoje inwestycje w Polsce zwiększa także bawarski koncern MTU Aeroengines. W dolinie lotniczej szykuje się do budowy kolejnego zakładu.

zbigniew lentowicz

Powiązany z potężnym General Electric testowy ośrodek w Zielonce będzie wykorzystywał umiejętności polskich specjalistów. Laboratorium warte 200 mln zł skupi się na badaniu i doskonaleniu kluczowych elementów samolotowych napędów, odpowiadających m.in. za poziom zużycia paliwa i hałasu.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca