Nowa płyta szkodzi wynikom Volkswagena

Volkswagen może mieć problemy z osiągnięciem celu: awansu na pierwsze miejsce na świecie, z powodu płyty podłogowej, nad którą pracuje od 6 lat

Publikacja: 30.10.2013 11:14

Koszty stworzenia wielofunkcyjnej płyty podłogowej MQB, którą niemiecka grupa zapowiedziała w ubiegłym roku jako nadejście nowej ery w produkcji samochodów wpływają An zyski firmy, a ewentualne oszczędności związane z płytą mogą być dalekie od ambicji grupy — uważają analitycy. Ich zdaniem wyniki III kwartału pozwolą zorientować się, jak postępuje program i jak rośnie liczba pojazdów na płycie MQB.

Zysk operacyjny grupy z Wolfsburga zwiększył się do 2,78 mld euro z 2,32 mld rok temu — zgodnie z oczekiwaniami analityków — dzięki rekordowej sprzedaży aut segmentu premium, Audi i Porsche, co zniwelowało koszty prac nad m.in. nowa płytą. Grupa potwierdziła prognozy całego roku, spodziewa się powtórzenia rekordowego zysku operacyjnego 11,5 mld euro, dalszej większej sprzedaży i dostaw.

Modułowa płyta poprzeczna (Modulaler Querbaukaste, MQB) pozwala Volkswagenowi zaprojektować praktycznie wszystkie małe i średnie modele o przednim napędzie 4 marek, prawie 4 mln samochodów sprzedawanych rocznie, w tym Golfa i Audi A3. Analitycy uznali płytę o większej liczbie segmentów i wykorzystaniu takich samych podzespołów od rozwiązań Toyoty i GM, za kamień filozoficzny firmy, której ambicją jest stanie się największym i najbardziej rentownym na świecie producentem samochodów.

VW podsycał te oczekiwania przewidując, xe jego technologia może zmniejszyć koszty materiałowe o 20 proc. i docelowo skróci czas montażu o 30 proc., zapewniając oszczędności w rocznych kosztach, które Morgan Stanley oszacował na 19 mld dolarów do 2019 r.

Ale ta euforia słabnie. Koszty zmian inżynieryjnych przewyższają korzyści w czasie, gdy największa w Europie grupa motoryzacyjna, kontynuująca energiczny rozwój zagranicą zastanawia się na zmniejszeniem wydatków we własnym regionie w reakcji na słaby popyt. — MQB przereklamowano, oszczędności dzięki niej mocno przesadzono — uważa analityk z banku Bernstein w Londynie, Abbas Quettawala. Wymienia wysokie koszty instalowania nowej technologii produkcji w zakładach na świecie i trudności poddostawców w oprzyrządowaniu produkcji odpowiednich komponentów.

Bernstein wyjaśnia, że rzut oka pod maskę nowego Golfa na płycie MQB, najlepiej sprzedającego się auta Volkswagena, pozwala stwierdzić, że ta płyta wymaga materiałów najwyższej jakości i zawiera rozwiązania inżynieryjne z górnej półki w pojeździe produkowanym masowo, więc zastanawia się, czy będą z tego oszczędności czy większe koszty. — Bardziej prawdopodobne jest to, że VW ma problem kosztów z tą płytą — uważa Quettawala, współautor opinii banku.

- Być może VW padł ofiarą starego schodzenia polegającego na zmianie zbyt wielu elementów na raz i produkuje samochody za drogo — dodaje analityk z Bankhaus Metzler, Jürgen Pieper.

VW nie chciał wypowiadać się przed publikacją bilansu III kwartału, odesłał jedynie do prezentacji z 9 września oszczędności z płyty MQB, podczas której pominięto wcześniej publikowane zakładane procenty oszczędności. Jeden z analityków oszacował oszczędności z modułowej technologii na zaledwie 3 proc. łącznych kosztów grupy.

Synegrgei mogą być znacznie mniejsze od wcześniej zakładanych — stwierdził analityk z Barclays Capital, Michael Tyndall; przewiduje, że oszczędności w produkcji zrosną z ok. 900 mln euro w 2014 r. do 4 mld rocznie do 2018 r., gdy VW zapowiedział zajęcie pierwszego miejsca na świecie w sprzedaży.

- Nadal trzeba jeszcze dużo wydać na dostarczanie nowych samochodów na rynek i na stopniowe przestawienie istniejących linii produkcyjnych na płytę MQB. W dalszym ciągu oceniamy te koszty za przeciwny wiatr w III kwartale — dodał.

We wrześniu grupa zaprzeczyła twierdzeniom „Manager Magazin", że grozi jej niedotrzymanie założeń finansowych, w tym, zamiaru zwiększenia rocznej marży zysku brutto z 6 proc. w 2012 r. do ponad 8 proc. do 2018 r. z powodu wyższych kosztów nowej modułowej płyty podłogowej.

Koszty stworzenia wielofunkcyjnej płyty podłogowej MQB, którą niemiecka grupa zapowiedziała w ubiegłym roku jako nadejście nowej ery w produkcji samochodów wpływają An zyski firmy, a ewentualne oszczędności związane z płytą mogą być dalekie od ambicji grupy — uważają analitycy. Ich zdaniem wyniki III kwartału pozwolą zorientować się, jak postępuje program i jak rośnie liczba pojazdów na płycie MQB.

Zysk operacyjny grupy z Wolfsburga zwiększył się do 2,78 mld euro z 2,32 mld rok temu — zgodnie z oczekiwaniami analityków — dzięki rekordowej sprzedaży aut segmentu premium, Audi i Porsche, co zniwelowało koszty prac nad m.in. nowa płytą. Grupa potwierdziła prognozy całego roku, spodziewa się powtórzenia rekordowego zysku operacyjnego 11,5 mld euro, dalszej większej sprzedaży i dostaw.

Biznes
Pierwsze trzy śmigłowce AH-64D Apache w Wojsku Polskim
Biznes
Unia Europejska na półmetku cyfrowej dekady. Są zalecenia dla Polski
Biznes
Iran chce pokoju. LOT stawia na Airbusa. Polskie firmy płacą na czas
Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie