Koszty stworzenia wielofunkcyjnej płyty podłogowej MQB, którą niemiecka grupa zapowiedziała w ubiegłym roku jako nadejście nowej ery w produkcji samochodów wpływają An zyski firmy, a ewentualne oszczędności związane z płytą mogą być dalekie od ambicji grupy — uważają analitycy. Ich zdaniem wyniki III kwartału pozwolą zorientować się, jak postępuje program i jak rośnie liczba pojazdów na płycie MQB.
Zysk operacyjny grupy z Wolfsburga zwiększył się do 2,78 mld euro z 2,32 mld rok temu — zgodnie z oczekiwaniami analityków — dzięki rekordowej sprzedaży aut segmentu premium, Audi i Porsche, co zniwelowało koszty prac nad m.in. nowa płytą. Grupa potwierdziła prognozy całego roku, spodziewa się powtórzenia rekordowego zysku operacyjnego 11,5 mld euro, dalszej większej sprzedaży i dostaw.
Modułowa płyta poprzeczna (Modulaler Querbaukaste, MQB) pozwala Volkswagenowi zaprojektować praktycznie wszystkie małe i średnie modele o przednim napędzie 4 marek, prawie 4 mln samochodów sprzedawanych rocznie, w tym Golfa i Audi A3. Analitycy uznali płytę o większej liczbie segmentów i wykorzystaniu takich samych podzespołów od rozwiązań Toyoty i GM, za kamień filozoficzny firmy, której ambicją jest stanie się największym i najbardziej rentownym na świecie producentem samochodów.
VW podsycał te oczekiwania przewidując, xe jego technologia może zmniejszyć koszty materiałowe o 20 proc. i docelowo skróci czas montażu o 30 proc., zapewniając oszczędności w rocznych kosztach, które Morgan Stanley oszacował na 19 mld dolarów do 2019 r.
Ale ta euforia słabnie. Koszty zmian inżynieryjnych przewyższają korzyści w czasie, gdy największa w Europie grupa motoryzacyjna, kontynuująca energiczny rozwój zagranicą zastanawia się na zmniejszeniem wydatków we własnym regionie w reakcji na słaby popyt. — MQB przereklamowano, oszczędności dzięki niej mocno przesadzono — uważa analityk z banku Bernstein w Londynie, Abbas Quettawala. Wymienia wysokie koszty instalowania nowej technologii produkcji w zakładach na świecie i trudności poddostawców w oprzyrządowaniu produkcji odpowiednich komponentów.