Maleją emisje spalin samochodowych w Unii

Emisje spalin w transporcie samochodowym zmalały w Unii w 2012 r. o 2,6 proc. wobec roku poprzedniego. Prymusem jest Fiat, a najgorszym producentem Daimler - podano w Brukseli.

Publikacja: 30.10.2013 15:53

Przeciętne emisje nowych samochodów zmalały do średniej 132 g CO2 na kilometr, blisko założonych 130 g/km w 2015 r. - wynika z raportu Europejskiej Agencji Środowiska EEA, która dostarcza naukowych danych do ustalania celów przez polityków.

Wśród największych producentów Fiat miał najmniejsze emisje (117 g/km), francuskie PSA Peugeot Citroen i Renault po około 122 g/km, także znacznie poniżej średniej - podała EEA.

Po drugiej stronie skali znalazły się Daimler ze 143 gm/km i Volvo ze 142 g/km.

28 krajów Unii powinno z  łatwością osiągnąć cel założony dla 2015 r. Komisja zaproponowała następny 95 g/km w 2020 r., ale Niemcy chcąc chronić swych producentów luksusowych pojazdów doprowadziły do unieważnienia porozumienia z czerwca o dążeniu do nowego celu.

Kraje Unii pracują teraz nad nowym kompromisem w sprawie sprawniejszych, mniej skażających pojazdów. Większość dużych firm planowo pracuje nad dojściem do tego, twierdzą, że będą zwiększać sprzedaż  pojazdów coraz bardziej przyjaznych dla środowiska.

Analitycy uważają, że średni cel 95 g/km w 2020 r. dla unijnej floty z tradycyjnymi silnikami spalinowymi jest możliwy do osiągnięcia, ale w sektorze panują różne opinie, czy dojście do niższej normy jest możliwe z istniejącymi silnikami czy wymaga większego zwiększenia oferty pojazdów elektrycznych i hybrydowych.

- Przeciętny samochód sprzedawany obecnie w Unii jest o 20 proc. bardziej sprawny energetycznie niż 10 lat temu, co jest wyraźnie dobrą wiadomością - oświadczył dyrektor EEA, Hans Bruyninckx. - Nasza Agencja liczy na dalsze osiąganie przez sektor transportu wyższej skuteczności w technologii silników spalinowych - dodał.

Przeciętne emisje nowych samochodów zmalały do średniej 132 g CO2 na kilometr, blisko założonych 130 g/km w 2015 r. - wynika z raportu Europejskiej Agencji Środowiska EEA, która dostarcza naukowych danych do ustalania celów przez polityków.

Wśród największych producentów Fiat miał najmniejsze emisje (117 g/km), francuskie PSA Peugeot Citroen i Renault po około 122 g/km, także znacznie poniżej średniej - podała EEA.

Biznes
Pierwsze trzy śmigłowce AH-64D Apache w Wojsku Polskim
Biznes
Unia Europejska na półmetku cyfrowej dekady. Są zalecenia dla Polski
Biznes
Iran chce pokoju. LOT stawia na Airbusa. Polskie firmy płacą na czas
Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie