Reklama

Kredyt kupiecki dla zagranicznych firm

Polskie przedsiębiorstwa dosyć niechętnie udzielają kredytu kupieckiego zagranicznym firmom – wynika z badania Barometr Praktyk Płatniczych 2013.

Publikacja: 15.11.2013 18:54

Kredyt kupiecki dla zagranicznych firm

Foto: Bloomberg

Rodzime firmy odraczają płatność zagranicznym kontrahentom w 30,6 proc., kiedy w krajach Europy Zachodniej jest to 41,9 proc.

Zdaniem ekspertów tendencja ograniczonego zaufania do zagranicznych kontrahentów może mieć kilka źródeł. Jednym z nich może być brak zaufania będący następstwem europejskiego kryzysu m.in. w takich krajach jak Grecja czy Włochy. Wskazuje na to, ograniczenie przez polskie firmy o 19 proc. w 2012 r. sprzedaży zagranicznej na kredyt, które w ten sposób broniły się przed skutkami kryzysu.

Z drugiej strony nasi przedsiębiorcy, zapytani o powód opóźnień w płatnościach od kontrahentów zagranicznych jedynie w 31,3 proc. wskazują niedostateczną dostępność środków finansowych. Jako powód opóźnień podają przede wszystkim złożoność procedur płatności (54,2 proc.) oraz niesprawne funkcjonowanie systemu bankowego (43,4 proc.).

Odpowiedzią na te problemy mogą być narzędzia finansowe umożliwiające finansowanie transakcji eksportowych.

- Na rynku funkcjonują różne rozwiązania, które umożliwiają przedsiębiorstwom sprzedaż faktur do bankowych i poza bankowych instytucji - mówi Olga Zarówny z Aztec Money. Jej zdaniem wybierając między faktoringiem, kredytem bankowym, a systemem sprzedaży faktur, przedsiębiorca powinien zwrócić uwagę na zachowanie niezależności i swobodę działania.

Reklama
Reklama

- Otwarcie na kredyty kupieckie, przy jednoczesnym zapobieganiu zatorom płatniczym, pomaga firmom rozwinąć wiele nowych kanałów handlowych, uzyskać natychmiastowe fundusze, poprawić konkurencyjność na rynku, czy zwiększyć eksport – wylicza Olga Zarówny.

Rodzime firmy odraczają płatność zagranicznym kontrahentom w 30,6 proc., kiedy w krajach Europy Zachodniej jest to 41,9 proc.

Zdaniem ekspertów tendencja ograniczonego zaufania do zagranicznych kontrahentów może mieć kilka źródeł. Jednym z nich może być brak zaufania będący następstwem europejskiego kryzysu m.in. w takich krajach jak Grecja czy Włochy. Wskazuje na to, ograniczenie przez polskie firmy o 19 proc. w 2012 r. sprzedaży zagranicznej na kredyt, które w ten sposób broniły się przed skutkami kryzysu.

Reklama
Biznes
Turecka turystyka łapie zadyszkę. To może być ostatni taki rok
Biznes
Program budowy F-35 zagrożony? W każdym razie już są opóźnienia
Biznes
Rekordowa grzywna dla Google od UE, Trump grozi odwetem
Biznes
USA zmienia zasady sprzedaży dronów. Arabia Saudyjska pierwszym klientem?
Biznes
Canal+ sprzedaje światłowód. Czy to zapowiedź rewolucji?
Reklama
Reklama