Rodzime firmy odraczają płatność zagranicznym kontrahentom w 30,6 proc., kiedy w krajach Europy Zachodniej jest to 41,9 proc.
Zdaniem ekspertów tendencja ograniczonego zaufania do zagranicznych kontrahentów może mieć kilka źródeł. Jednym z nich może być brak zaufania będący następstwem europejskiego kryzysu m.in. w takich krajach jak Grecja czy Włochy. Wskazuje na to, ograniczenie przez polskie firmy o 19 proc. w 2012 r. sprzedaży zagranicznej na kredyt, które w ten sposób broniły się przed skutkami kryzysu.
Z drugiej strony nasi przedsiębiorcy, zapytani o powód opóźnień w płatnościach od kontrahentów zagranicznych jedynie w 31,3 proc. wskazują niedostateczną dostępność środków finansowych. Jako powód opóźnień podają przede wszystkim złożoność procedur płatności (54,2 proc.) oraz niesprawne funkcjonowanie systemu bankowego (43,4 proc.).
Odpowiedzią na te problemy mogą być narzędzia finansowe umożliwiające finansowanie transakcji eksportowych.
- Na rynku funkcjonują różne rozwiązania, które umożliwiają przedsiębiorstwom sprzedaż faktur do bankowych i poza bankowych instytucji - mówi Olga Zarówny z Aztec Money. Jej zdaniem wybierając między faktoringiem, kredytem bankowym, a systemem sprzedaży faktur, przedsiębiorca powinien zwrócić uwagę na zachowanie niezależności i swobodę działania.