Reklama

Idą świąteczne żniwa sklepów

Amerykanie od piątku szaleją na zakupach. Polacy już też powoli się rozkręcają, zwłaszcza w Internecie.

Publikacja: 30.11.2013 09:45

Idą świąteczne żniwa sklepów

Foto: Bloomberg

 

Z dnia na dzień ruch w naszych sklepach jest coraz większy, ale dla zostawiających zakupy na ostatnią chwilę najgorętszy czas przedświątecznych zakupów dopiero nadchodzi. Z badania firmy doradczej Deloitte wynika, że 71 proc. Polaków  chce kupić prezenty w grudniu – co w praktyce oznacza, że zrobią to nawet w ostatniej chwili, tuż przed Wigilią.

Przy okazji 46 proc. badanych deklaruje, że zakupy zrobi w Internecie. Z roku na rok rośnie liczba konsumentów chcących w ten sposób uniknąć kolejek i przy okazji wydać mniej.

Widać to też po zainteresowaniu akcją Dzień Darmowej Dostawy (DDD), będącą rodzimą odpowiedzią na tzw. Cyber Monday w USA. Wtedy e-sklepy przygotowują tam dla klientów specjalne oferty podobnie jak w tradycyjnych placówkach, które z kolei w miniony piątek (tzw. Black Friday) przeżyły istny najazd żądnych promocji klientów. Organizacja handlowców National Retail Federation prognozuje, że w całym sezonie świątecznym wydatki Amerykanów wzrosną o 3,9 proc., do 602,1 mld dol. A w sam Cyber Monday aż ponad trzykrotnie szybciej, bo o 15 proc., do 82 mld dol.

W Polsce DDD przypada, tak jak Cyber Monday, 2 grudnia. Rok temu w akcji udział wzięło 1,8 tys. e-sklepów – obecnie na kilka dni przed akcją ich liczba przekroczyła 2,1 tys. – Dziennie zgłasza się ok. 70–90 sklepów. Zakładam zatem, że ok. 150–250 może jeszcze dołączyć. Na pewno pobiliśmy rekord i przekroczyliśmy znacznie ich liczbę z zeszłego roku – mówi Krzysztof Bartnik, prezes eKomercyjnie.pl, pomysłodawca i organizator akcji.

Reklama
Reklama

W tym roku statystyczna rodzina w Polsce ma wydać na święta ponad 1,1 tys. zł, o 5,4 proc. więcej niż rok temu. Dla handlowców to wielkie żniwa – niektóre branże generują w tym okresie nawet 30–40 proc. rocznych obrotów.

– Grudzień dla jubilerów to sprzedaż na poziomie kwartału, a pod względem zysków wygląda to jeszcze lepiej – mówi Grzegorz Pilch, prezes Vistula Group, do której należy sieć W.Kruk.

To także okres kluczowy dla sprzedawców zabawek i kosmetyków. To one są najczęściej kupowane w prezencie.

– Wśród wszystkich zabawek prym wiodą klocki, a marką numer jeden jest Lego. W okresie przedświątecznym sprzedało się prawie 300 tys. zestawów tych klocków – mówi Anna Tokarek z działu komunikacji Grupy Allegro, największego e-sprzedawcy w Polsce.

Z promocjami nawiązującymi do amerykańskiego Black Friday wystartował Empik. – Rok temu w tym okresie odnotowaliśmy 32,7--proc. wzrost  liczby sprzedanych produktów – mówi Olaf Szymanowski, prezes Empiku.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama