Reklama

Idą świąteczne żniwa sklepów

Amerykanie od piątku szaleją na zakupach. Polacy już też powoli się rozkręcają, zwłaszcza w Internecie.

Publikacja: 30.11.2013 09:45

Idą świąteczne żniwa sklepów

Foto: Bloomberg

 

Z dnia na dzień ruch w naszych sklepach jest coraz większy, ale dla zostawiających zakupy na ostatnią chwilę najgorętszy czas przedświątecznych zakupów dopiero nadchodzi. Z badania firmy doradczej Deloitte wynika, że 71 proc. Polaków  chce kupić prezenty w grudniu – co w praktyce oznacza, że zrobią to nawet w ostatniej chwili, tuż przed Wigilią.

Przy okazji 46 proc. badanych deklaruje, że zakupy zrobi w Internecie. Z roku na rok rośnie liczba konsumentów chcących w ten sposób uniknąć kolejek i przy okazji wydać mniej.

Widać to też po zainteresowaniu akcją Dzień Darmowej Dostawy (DDD), będącą rodzimą odpowiedzią na tzw. Cyber Monday w USA. Wtedy e-sklepy przygotowują tam dla klientów specjalne oferty podobnie jak w tradycyjnych placówkach, które z kolei w miniony piątek (tzw. Black Friday) przeżyły istny najazd żądnych promocji klientów. Organizacja handlowców National Retail Federation prognozuje, że w całym sezonie świątecznym wydatki Amerykanów wzrosną o 3,9 proc., do 602,1 mld dol. A w sam Cyber Monday aż ponad trzykrotnie szybciej, bo o 15 proc., do 82 mld dol.

W Polsce DDD przypada, tak jak Cyber Monday, 2 grudnia. Rok temu w akcji udział wzięło 1,8 tys. e-sklepów – obecnie na kilka dni przed akcją ich liczba przekroczyła 2,1 tys. – Dziennie zgłasza się ok. 70–90 sklepów. Zakładam zatem, że ok. 150–250 może jeszcze dołączyć. Na pewno pobiliśmy rekord i przekroczyliśmy znacznie ich liczbę z zeszłego roku – mówi Krzysztof Bartnik, prezes eKomercyjnie.pl, pomysłodawca i organizator akcji.

Reklama
Reklama

W tym roku statystyczna rodzina w Polsce ma wydać na święta ponad 1,1 tys. zł, o 5,4 proc. więcej niż rok temu. Dla handlowców to wielkie żniwa – niektóre branże generują w tym okresie nawet 30–40 proc. rocznych obrotów.

– Grudzień dla jubilerów to sprzedaż na poziomie kwartału, a pod względem zysków wygląda to jeszcze lepiej – mówi Grzegorz Pilch, prezes Vistula Group, do której należy sieć W.Kruk.

To także okres kluczowy dla sprzedawców zabawek i kosmetyków. To one są najczęściej kupowane w prezencie.

– Wśród wszystkich zabawek prym wiodą klocki, a marką numer jeden jest Lego. W okresie przedświątecznym sprzedało się prawie 300 tys. zestawów tych klocków – mówi Anna Tokarek z działu komunikacji Grupy Allegro, największego e-sprzedawcy w Polsce.

Z promocjami nawiązującymi do amerykańskiego Black Friday wystartował Empik. – Rok temu w tym okresie odnotowaliśmy 32,7--proc. wzrost  liczby sprzedanych produktów – mówi Olaf Szymanowski, prezes Empiku.

Z dnia na dzień ruch w naszych sklepach jest coraz większy, ale dla zostawiających zakupy na ostatnią chwilę najgorętszy czas przedświątecznych zakupów dopiero nadchodzi. Z badania firmy doradczej Deloitte wynika, że 71 proc. Polaków  chce kupić prezenty w grudniu – co w praktyce oznacza, że zrobią to nawet w ostatniej chwili, tuż przed Wigilią.

Przy okazji 46 proc. badanych deklaruje, że zakupy zrobi w Internecie. Z roku na rok rośnie liczba konsumentów chcących w ten sposób uniknąć kolejek i przy okazji wydać mniej.

Reklama
Biznes
Abramowicz i Janukowycz przegrali z Brukselą. Pozostają na czarnych listach, odcięci od majątków
Biznes
43 mld euro z UE dla Polski, wyzwanie demograficzne i rozwój energetyki w Afryce
Biznes
Premier Donald Tusk wskazał nowego prezesa UKE. Teraz zagłosuje Sejm
Biznes
Upadek rządu we Francji, drony nad Polską i apel producentów aut elektrycznych
Biznes
Nie ma przedsiębiorczości bez stabilności
Reklama
Reklama