W ekspresowym tempie, w ciągu 24 miesięcy naukowcy i studenci z Zakładu Automatyki i Osprzętu Lotniczego Wydziału Mechaniki Energetyki i Lotnictwa PW maja opracować program optymalnego współdziałania bezpilotowych systemów lotniczych ( dwóch samolotów i śmigłowca) i stacji naziemnych , tak aby najskuteczniej wykorzystać zdolności operacyjne zespołu zdalnie sterowanych statków powietrznych. – Naszym celem jest optymalizacja koordynacji misji wyszukiwania, lokalizowania i śledzenia wykonywanej przez załogowe i bezzałogowe platformy powietrzne – tłumaczy prof. Janusz Narkiewicz, kierownik Zakładu Automatyki i Osprzętu Lotniczego Wydziału Mechaniki Energetyki i Lotnictwa PW i szef projektu.
Koncern wybiera stołeczną politechnikę
Zanim Amerykanie zdecydowali się zadanie optymalnego wykorzystywania bezpilotowców w trudnych misjach, z wykorzystaniem koncepcji systemu systemów , powierzyć specjalistom z PW sprawdzili możliwości innych konkurencyjnych ośrodków. - Lockeed twierdzi że byliśmy najlepszymi kandydatami do tego zadania – mówi prof. Narkiewicz. Szef projektu przyznaje, że pieniądze amerykańskiego giganta lotniczego i zbrojeniowego przeznaczone na sfinansowanie warszawskich badań a potem zweryfikowanie ich rezultatów w praktyce, czyli z wykorzystaniem bezpilotowców w locie, przyspieszą rozwój bezzałogowych statków powietrznych oraz systemów symulacyjnych budowanych w stołecznej politechnice.
Projekt badawczy, realizowany w warszawskiej uczelni technicznej , jest jednym z elementów współpracy firmy Lockheed Martin z przedstawicielami polskiego przemysłu i świata akademickiego. Jego celem jest włączanie i motywowanie młodych inżynierów do badań związanych z potrzebami przemysłu obronnego kraju.
Technologie z amerykańskiej zbrojowni
- Mamy ambicję wypracowania praktycznych rozwiązań, które będą mogły znaleźć zastosowanie w polskich siłach zbrojnych. To jest też przykład współpracy badawczej , komercjalizacji jej rezultatów i transferu technologii między firmą Lockheed Martin a polską uczelnią wyższą – podkreśla prof. Janusz Narkiewicz.
Lockheed Martin, z siedzibą w mieście Bethesda w stanie Maryland, w USA, to globalny koncern branży obronnej i lotniczo-kosmicznej, która zatrudnia około 115 000 osób na całym świecie i zajmuje się przede wszystkim badaniem, projektowaniem i wytwarzaniem zaawansowanych systemów technologicznych służących m.in. bezpieczeństwu. Produkuje wielozadaniowe samoloty F-16 Fighting Falcon, ich następców najnowszej generacji F-35 Lightning II i transportowce C-130 Hercules a także broń rakietową i wojskowe systemy elektroniczne. W 2013 r. firma uzyskała przychody netto w wysokości 45,4 mld dolarów.