Telekomy mają więcej za mniej

Wydatki operatorów na reklamę? się kurczą, ale ich obecność w mediach – nie.

Publikacja: 28.03.2014 04:00

Telekomy mają więcej za mniej

Foto: Fotorzepa, Bartłomiej Kudowicz

W kolejnym roku gospodarczych turbulencji i kurczącego się rynku reklamy rosły rabaty udzielane operatorom telekomunikacyjnym przez media – wynika z analizy „Rz" na podstawie zebranych raportów, danych i komentarzy.

Przede wszystkim zestawienie przygotowane przez Equinox Polska o wydatkach reklamowych wskazuje, że operatorzy byli obecni w mediach częściej, a domu mediowego Starlink – że niższym kosztem.

Gros wydatków firm telekomunikacyjnych tradycyjnie powędrowało do telewizji. W ubiegłym roku na to medium operatorzy przeznaczyli ok. 65 proc. budżetów, których łączną wartość Equinox szacuje na 2,2 mld zł.

Są to jednak dane cennikowe, czyli takie, od których nie odjęto jeszcze rabatów udzielanych przez media reklamodawcom. I dlatego wynika z nich, że wydatki telekomów na reklamę rosły. Bardziej rzeczywisty obraz dają szacunki Starlinka, z których wynika, że na czysto (po odliczeniu rabatów) wydatki reklamowe telekomów spadły w 2013 r. o 175 mln zł, do 875 mln zł.

144 mln zł wydały telekomy (wg cenników) na promowanie ofert dla firm w 2013 r. według Equinox Polska

Oszczędności widać w oficjalnych dokumentach telekomów: raportach rocznych i prospektach. Orange Polska, który w 2013 r. składał się jeszcze z Telekomunikacji Polskiej i Centertelu, obniżył koszty prowizji, reklamy i sponsoringu o ok. 7 proc., do 1,05 mld zł.

Gros obniżki należy wiązać z cięciem budżetu reklamowego, który może stanowić stanowić około połowy tej pozycji.

Według informacji „Rz" (telekomy budżetów nie ujawniają) rzeczywiste wydatki na reklamę zmniejszyły się również w T-Mobile Polska.

Cięcie kosztów reklamowych widać w Play. Najmłodsza z czterech sieci komórkowych, aktywna reklamowo, w ciągu trzech kwartałów 2013 r. wydała na reklamę i promocję o niemal 17 proc. mniej niż rok wcześniej, czyli 108 mln zł. Jak tłumaczy w prospekcie emisyjnym obligacji, mogła obniżyć koszty dzięki atrakcyjnym ofertom domów mediowych. Jeśli taką obniżkę udało się uzyskać także w całym 2013 r., to przez 12 miesięcy firma może wydać ok. 150 mln zł, czyli o 30 mln zł mniej niż w 2012 r.

Starlink, podsumowując rok w reklamie, nie był pewny, czy spadek nakładów w sektorze telekomunikacyjnym to nie początek trendu.

Dla spadku ubiegłorocznego eksperci mieliby wyjaśnienie: 2012 rok był okresem aktywności reklamowej grupy Orange przed i w trakcie mistrzostw Europy w piłce nożnej. „Z drugiej strony spadek wartości tej branży może być spowodowany jej dojrzałością na krajowym rynku, co również wiąże się z mniejszą aktywnością reklamową. Obecnie telekomy inwestują w nowe technologie – a te wymagają największych nakładów finansowych" – podał Starlink.

Z informacji „Rz" wynika, że zarówno w Orange, jak i w T-Mobile tendencja, by ciąć budżety, utrzymała się w 2014 r. Nie zanosi się, aby więcej wydawał Plus. Realizuje już pierwszą wspólną kampanię z Cyfrowym Polsatem. W Play wydatki mają być utrzymane.

– Rynek usług telekomunikacyjnych dostaje zadyszki. Branża, która jeszcze kilka lat temu przewodziła stawce najwięcej wydających w Polsce, straciła palmę pierwszeństwa na rzecz sektora farmaceutycznego – wskazują analitycy Equinoksu. Stawiają dodatkowo tezę, że za pięć lat telekomy będą wydawać w internecie więcej niż w telewizji.

– Telewizje gromadzą masową widownię przy okazji transmisji ważnych wydarzeń sportowych. Trudno sobie wyobrazić, by internetowe media mogły z telewizją konkurować na tym polu – mówi jednak menedżer jednego z telekomów.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej