- Jabłko może być z powodzeniem symbolem promocyjnym zdrowej polskiej żywności na świecie – powiedział podczas środowej konferencji minister, Marek Sawicki.
W sezonie 2012/2013 Polska zajęła pierwsze miejsce pod względem eksportu jabłek wyprzedzając dotychczasowego lidera Chiny. W roku 2013 sprzedaliśmy za granicę ok. 1,2 mln ton jabłek , czyli około jednej trzeciej naszej produkcji. Wartość tego eksportu osiągnęła poziom 438 mln euro. Największymi odbiorcami polskich jabłek są: Federacja Rosyjska, Białoruś, Niemcy i Ukraina.
Rosnący eksport to m.in. zasługa trwającej już dwa lata kampanii promocyjnej „Jabłka każdego dnia" w Rosji i na Ukrainie. – Wprawdzie dotyczy ona unijnych jabłek, ale my jako największy producent tych owoców w Europie, korzystamy na tej kampanii najbardziej – zaznacza Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP.
Dodaje, że polska jest dziś bezkonkurencyjna jeżeli chodzi o rynek rosyjski. – Rosjanie nie są w stanie nigdzie indziej kupić tak dobrych jabłek za ta atrakcyjną cenę i na dodatek w tak dużych ilościach – zaznacza szef Sadowników RP.
Rosja jest dziś największym importerem jabłek na świecie. W tym roku eksport naszych jabłek na tamtejszy rynek jest słabszy niż w 2013 roku. Jednak, jak zaznaczają sadownicy, to głównie efekt tego, że ubiegły sezon był rekordowy i wróciliśmy do poziomów z ubiegłych lat.