Już ponad 77 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość usługi wynajmu długoterminowego samochodów. Tymczasem jeszcze pięć lat temu znajomość usługi potwierdzało jedynie 56 proc. badanych, a 42 proc. otwarcie przyznawało, że nie ma wiedzy na ten temat – wynika z raportu Instytutu Keralla Research przeprowadzonego na zlecenie Carefleet. Obecnie 35 proc. małych i średnich przedsiębiorców chce korzystać z pojazdu zamiast być jego właścicielem.
To trend, jaki przychodzi do Polski z rozwiniętych krajów europejskich. W krajach Europy Zachodniej wynajem długoterminowy od dawna cieszy się niesłabnącą popularnością. W Polsce jeszcze pięć lat temu przedstawiciele sektora MŚP byli zdania, że jedynie auto firmowe, które jest własnością przedsiębiorcy, przynosi wymierne korzyści dla biznesu. Dziś spadł odsetek takich firm. Branża CFM ma duże powody do zadowolenia: w ciągu kilku lat udało się uzyskać znaczący wzrost świadomości istnienia tej formy użytkowania pojazdów w segmencie klienta, który przez wiele lat nie był adresatem komunikacji CFM.
Wynajem długoterminowy zdobywa coraz większą liczbę świadomych zwolenników. Przedsiębiorcy chcą prowadzić swój biznes bez kłopotów i kosztów związanych z zarządzaniem flotą. Firmy, decydujące się na udostępnienie swoim pracownikom samochodu służbowego, oferują nie tylko narzędzie pracy ale także element motywacji. Często firmowa flota staje się wyróżnikiem i jest dodatkową korzyścią oferowaną pracownikom różnych szczebli. Okazuje się, że blisko 93 proc. polskich mikro, małych i średnich przedsiębiorstw może pochwalić się liczbą do 20 pojazdów służbowych. Nie są to jednak tylko pojazdy zarządzane w ramach wynajmu długoterminowego.
Z przeprowadzonych przez instytut Keralla Research badań wynika, że ponad 63 proc. przedsiębiorstw z sektora MŚP dysponuje flotą liczącą od 1-5 aut. Badania pokazały, że choć najwięcej wspomnianych przedsiębiorców korzysta z małej liczby służbowych aut, to już 12 proc. badanych przyznaje, że park samochodów którym dysponują to liczba 20 pojazdów. Ci, którzy przekraczają liczbę 21 samochodów stanowią 6,4 proc. badanych MŚP. - Dla branży to bardzo optymistyczny trend, widać że utrzymuje się nadal duży potencjał rozwoju wynajmu długoterminowego w Polsce, a właściciele firm widzą zalety takiego rozwiązania – podsumowuje Frédéric Lustig prezes Carefleet.
Tegoroczne badania wskazują, że ponad 35 proc. badanych woli używać auta, niż mieć na własność. Ale ponad 60 proc. właścicieli małych i średnich firm nadal jest zdania, że lepiej mieć niż korzystać. Zdaniem Keralla Research, to przywiązanie do posiadania sięga czasów PRL, kojarzy się ze stabilizacją. Jak wynika z badań Skanera mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, odsetek firm które źle oceniają rozwój krajowej gospodarki od roku utrzymuje się na poziomie 1/3 wszystkich badanych. Aktualnie zanotowano 31,3 proc. takich ocen, co jest niewielką poprawą w relacji odczytu w kwietniu 2014 roku. W rezultacie gorsza ocena sytuacji gospodarczej skutkuje poszukiwaniem oparcia w posiadaniu czegoś na własność. Z drugiej strony, nie zawsze jest to rozwiązanie w pełni przemyślane i kalkulujące faktyczne możliwości finansowe przedsiębiorcy – uważają eksperci Carefleet.