Niemcy wspierają eksport polskiej motoryzacji

Eksport jest wyższy niż rok temu, ale tempo wzrostu słabnie. Po pięciu miesiącach osiągnął?7,77 mld euro.

Publikacja: 25.08.2014 07:59

Niemcy wspierają eksport polskiej motoryzacji

Foto: Bloomberg

Sprzedaż przemysłu samochodowego ciągną w górę części i akcesoria. Według danych firmy AutomotiveSuppliers.pl ta część eksportu warta była od stycznia do końca maja przeszło 3 mld euro, czyli 2,3 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. Wzrósł  udział części i akcesoriów w całości eksportu. Zdecydowana większość tych ostatnich – przeszło 90 proc. – trafia do odbiorców w krajach Unii Europejskiej.

Najwięcej komponentów importują od nas Niemcy – prawie 43 proc. wszystkich o wartości 1,4 mld euro. Eksport tej grupy towarowej za Odrę wzrósł w ujęciu rocznym o ponad 13 proc. To z kolei zasługa niemieckiego eksportu: on także rośnie, więc i zamówienia u poddostawców są zwiększane. Kolejne dobre rynki części  – pod względem wartości – to Czechy (266 mln euro) oraz Francja (201,9 mln euro). Ich udział jest jednak od niemieckiego mniejszy – odpowiednio 8 i 6 proc.

Z eksportem samochodów jest już zdecydowanie gorzej. Nie tylko ma mniejszą wartość od eksportu części, ale i maleje. W okresie styczeń–maj sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych warta była 2,18 mld euro, co oznacza 4,4 proc. mniej niż w tym samym czasie przed rokiem. Największym odbiorcą są Niemcy – eksport wart 505,6 mln euro nieznacznie zmalał. Zwiększył się eksport do Włoch – o 2,3 proc., do 425 mln euro, i Wielkiej Brytanii – o 3 proc., do 350 mln euro.

Na rynkach unijnych dobrze radzą sobie nasze silniki wysokoprężne – trzecia pod względem ważności grupa produktów motoryzacyjnych wysyłanych za granicę. Eksport wzrósł wobec ub.r. o prawie jedną dziesiątą, do 717 mln euro. Znacznie zmalała sprzedaż silników na rynki pozaunijne – warta była 209 mln euro, o prawie jedną czwartą mniej niż w okresie styczeń–maj 2013 r.

Silniki i samochody będą się lepiej sprzedawać w następnych latach, a to za sprawą nowych inwestycji. Toyota rozbudowuje fabrykę w Wałbrzychu, a Volkswagen właśnie uruchomił nowe linie w Polkowicach. Niedługo dołączy do nich tyska fabryka General Motors: amerykański koncern rozpocznie tam produkcję nowych jednostek dla kolejnej, już V, generacji astry, która wejdzie na rynek w przyszłym roku.

W 2015 r. wzrośnie też eksport aut, przede wszystkim  za sprawą rozpoczęcia w Gliwicach produkcji nowej generacji Opla Astry. Cały tegoroczny eksport motoryzacji ma według  szacunków AutomotiveSuppliers.pl wynieść 19 mld euro.

Sprzedaż przemysłu samochodowego ciągną w górę części i akcesoria. Według danych firmy AutomotiveSuppliers.pl ta część eksportu warta była od stycznia do końca maja przeszło 3 mld euro, czyli 2,3 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. Wzrósł  udział części i akcesoriów w całości eksportu. Zdecydowana większość tych ostatnich – przeszło 90 proc. – trafia do odbiorców w krajach Unii Europejskiej.

Najwięcej komponentów importują od nas Niemcy – prawie 43 proc. wszystkich o wartości 1,4 mld euro. Eksport tej grupy towarowej za Odrę wzrósł w ujęciu rocznym o ponad 13 proc. To z kolei zasługa niemieckiego eksportu: on także rośnie, więc i zamówienia u poddostawców są zwiększane. Kolejne dobre rynki części  – pod względem wartości – to Czechy (266 mln euro) oraz Francja (201,9 mln euro). Ich udział jest jednak od niemieckiego mniejszy – odpowiednio 8 i 6 proc.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki