Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez Kaspersky Lab wraz z B2B International do grupy podwyższonego ryzyka należą osoby korzystające z portali społecznościowych za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
Badanie Kaspersky Lab pokazuje, że komunikacja za pośrednictwem portali społecznościowych jest jedną z najpopularniejszych aktywności w internecie. Ogólnie, portale społecznościowe stanowiły trzecią pod względem popularności aktywność, zaraz po sprawdzaniu poczty e-mail i czytaniu informacji, przy czym ich popularność była jeszcze większa w przypadku urządzeń mobilnych – drugie miejsce w rankingu.
Jednocześnie, 78 proc. respondentów uważa, że cyberprzestępcy nie zainteresują się nimi, lub nawet nie przejmują się tą kwestią. Nawet co dziesiąty użytkownik dzieli się prywatnymi informacjami z nieznajomymi, a 15 proc. badanych ujawnia na portalach społecznościowych informacje, których nigdy nie zdradziliby w realnym świecie. Co więcej, 12 proc. respondentów podaje swoje dane umożliwiające dostęp do kont online, łącząc się z publiczną siecią Wi-Fi. Niepokojące jest także to, że jedynie 7 proc. użytkowników obawia się utraty danych dostępowych do portali społecznościowych.
Nieostrożne zachowanie użytkowników może prowadzić do nieprzyjemnych konsekwencji. Osoby atakujące często przeglądają portale społecznościowe, szukając tam informacji, które nieumyślnie (lub w wyniku beztroskiego podejścia) zostawili użytkownicy. Dane te mogą pomóc im w popełnieniu przestępstwa: adresy e-mail mogą zostać wykorzystane do przeprowadzania oszustw; przy pomocy niektórych danych można złamać hasło lub zidentyfikować lokalizację użytkownika itd. Z kolei dostęp do konta użytkownika może zapewnić cyberprzestępcom jeszcze więcej możliwości, w tym wysyłanie szkodliwych odsyłaczy i plików do znajomych ofiary, kradzież danych osobistych, które później zostaną sprzedane na czarnym rynku itd.
Statystyki pokazują, że zainteresowanie hakerów portalami społecznościowymi nie gaśnie. Według danych pochodzących z Kaspersky Security Network, w 2013 r. produkty firmy Kaspersky Lab zablokowały ponad 600 milionów prób odwiedzenia stron phishingowych, a ponad 35 proc. takich stron imitowało portale społecznościowe. Badanie pokazuje również, że 40 proc. użytkowników otrzymało podejrzane wiadomości, w których proszono ich o kliknięcie nieznanego odsyłacza lub pobranie potencjalnie szkodliwego pliku, a 21 proc. użytkowników otrzymało e-maile wysłane rzekomo przez portal społecznościowy w celu uzyskania danych uwierzytelniających użytkowników.