Wyższa akcyza na wódkę nie da więcej do budżetu

Noworoczna podwyżka akcyzy na trunki zmniejszyła produkcję i zaszkodzi eksportowi.

Publikacja: 06.11.2014 00:15

Niemal 1,69 mld złotych akcyzy zapłacili w III kwartale 2014 r. producenci i dystrybutorzy mocnych a

Niemal 1,69 mld złotych akcyzy zapłacili w III kwartale 2014 r. producenci i dystrybutorzy mocnych alkoholi.

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Niemal 1,69 mld złotych akcyzy zapłacili w III kwartale 2014 r. producenci i dystrybutorzy mocnych alkoholi. Kwota ta, choć o 2,4 proc. wyższa niż przed rokiem, jest jednak za mała, aby zagwarantować fiskusowi wpływy zakładane przez niego na 2014 r.

– Prognozy Ministerstwa Finansów, czyli skutki podwyżki akcyzy obowiązującej od 1 stycznia 2014 roku, należy oceniać przez pryzmat całego roku – mówi „Rzeczpospolitej" Maciej Rapkiewicz, członek zarządu Instytutu Sobieskiego. – Biorąc pod uwagę wykonanie po trzech kwartałach br., podtrzymujemy stanowisko z końca ubiegłego roku, że w najbardziej prawdopodobnym scenariuszu dochody budżetu z tytułu akcyzy od mocnych alkoholi nie przekroczą w 2014 roku 6,5 mld zł.

Zapasy coraz mniejsze

To znacznie poniżej oczekiwań resortu finansów. Podnosząc akcyzę o 15 proc. na mocne alkohole, zakładał on bowiem, że dostanie 780 mln zł więcej z tego podatku niż w 2012 roku. To dawałoby w tym roku niemal 7,39 mld zł. Ale po dziewięciu miesiącach 2014 r. do budżetu trafiło 63 proc. tej kwoty. Co więcej, wpływy te były 23,7 mln zł niższe niż w pierwszych trzech kwartałach 2013 r. Tylko w II kwartale zmalały rok do roku o ok. 15 proc.

Ministerstwo Finansów woli się skupić na pieniądzach, które trafiły już do państwowej kasy. Resort tłumaczy, że zapasy wódki zrobione pod koniec 2013 r., czyli tuż przed podwyżką, sprawiły, że w IV kwartale 2013 r. wpływy z akcyzy od mocnych alkoholi były o 500,5 mln zł wyższe niż rok wcześniej. Podkreśla także, że łącznie w ostatnim kwartale ubiegłego roku oraz pierwszych trzech kwartałach 2014 r. wpływy były – rok do roku – o 477 mln zł wyższe.

– Rok bilansowy zaczyna się 1 stycznia, a kończy 31 grudnia i w takim ujęciu należy liczyć wpływy z akcyzy. Inne sposoby liczenia świadczą o próbie usprawiedliwienia nietrafionej decyzji dotyczącej podwyżki – uważa Grzegorz Ślak, prezes firmy Akwawit-Polmos z Wrocławia. – Niewykluczone, że podnosząc akcyzę, rząd chciał po prostu załatać ubiegłoroczną dziurę budżetową.

Niewielki wzrost wpływów z akcyzy od mocnych alkoholi w III kwartale 2014 r. mógł być związany z lekkim ożywieniem popytu sieci i dystrybutorów, którym udało się – przynajmniej częściowo – opróżnić magazyny.

– Duże zapasy alkoholu zrobione pod koniec 2013 r. sprawiły, że jeszcze w lipcu widoczny był mniejszy popyt ze strony dystrybutorów – mówi Aneta Jóźwicka, rzecznik Diageo Polska. – W sierpniu sytuacja zaczęła się stabilizować, a na przełomie września i października dystrybutorzy ponownie zwiększyli zamówienia, przygotowując się do okresu świątecznego, który jest tradycyjnie okresem wzmożonego popytu na alkohole.

Zdaniem Leszka Wiwały, prezesa Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZPPPS), w całym 2014 r. nieunikniony jest jednak spadek łącznej sprzedaży napojów spirytusowych. Stanie się tak głównie za sprawą mniejszego popytu na czystą. W pierwszej połowie br. średnia cena półlitrowej butelki poszła w górę o 2 zł.

Mniejszy popyt przełożył się już na spadek produkcji. W sumie w ciągu dziewięciu miesięcy 2014 r. do butelek trafiło niemal 19 proc. mniej wódki czystej niż przed rokiem – podaje GUS.

Małe sklepy przegrały

– Największymi wygranymi ostatniej podwyżki akcyzy mogą być dyskonty i duże sieci handlowe, które stać na utrzymanie w dłuższym czasie promocyjnych cen. Najbardziej sprzedaż zmniejszyła się w tradycyjnych sklepach spożywczych i małych sklepach specjalizujących się w sprzedaży alkoholu – uważa Wiwała.

Jak dodaje, zawirowania rynkowe przełożą się z pewnością na pogorszenie rentowności branży spirytusowej.

– Cięcia, które będą musiały poczynić firmy tym roku, mogą skutkować ograniczeniem inwestycji związanych z rozwijaniem eksportu, czego efekty zobaczymy w przyszłym roku – twierdzi szef ZPPPS. – To zła wiadomość dla branży, ponieważ biorąc pod uwagę słabe perspektywy dla rynku krajowego, to właśnie sprzedaż zagraniczna daje szanse na poprawę jej opłacalności.

 

Do państwowej kasy najwięcej dokładają papierosy

W ciągu dziewięciu miesięcy tego roku producenci używek wpłacili do budżetu łącznie 21,37 mld zł akcyzy. Kwota ta była o niespełna o 30 mln zł wyższa niż w tym samym czasie przed rokiem. Najwięcej – 13,64 mld zł – przekazały do państwowej kasy firmy tytoniowe – podaje resort finansów. W pierwszych trzech kwartałach 2013 r. wpływy z wyrobów tytoniowych przekraczały nieco 13,62 mld zł.

Tuż za papierosami z ok. 4,68 mld zł znalazły się mocne alkohole (spadek o 0,5 proc. rok do roku).

Wpływy z podatku akcyzowego od piwa, najpopularniejszego napoju alkoholowego w Polsce, wyniosły w trzech kwartałach 2014 r. niecałe 2,79 mld zł wobec ok. 2,75 mld zł rok wcześniej. Tradycyjnie najmniej budżet otrzymał od branży winiarskiej. Od stycznia do końca września br. było to 262,5 mln zł. W tym samym czasie rok wcześniej akcyza od wyrobów winiarskich była o 2 mln zł wyższa.

Niemal 1,69 mld złotych akcyzy zapłacili w III kwartale 2014 r. producenci i dystrybutorzy mocnych alkoholi. Kwota ta, choć o 2,4 proc. wyższa niż przed rokiem, jest jednak za mała, aby zagwarantować fiskusowi wpływy zakładane przez niego na 2014 r.

– Prognozy Ministerstwa Finansów, czyli skutki podwyżki akcyzy obowiązującej od 1 stycznia 2014 roku, należy oceniać przez pryzmat całego roku – mówi „Rzeczpospolitej" Maciej Rapkiewicz, członek zarządu Instytutu Sobieskiego. – Biorąc pod uwagę wykonanie po trzech kwartałach br., podtrzymujemy stanowisko z końca ubiegłego roku, że w najbardziej prawdopodobnym scenariuszu dochody budżetu z tytułu akcyzy od mocnych alkoholi nie przekroczą w 2014 roku 6,5 mld zł.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca