Powolne ożywienie w motoryzacji

O prawie 300 tys. aut rocznie ma rokrocznie rosnąć liczba samochodów sprzedawanych na całym świecie.

Publikacja: 07.01.2015 14:43

W tym roku w Europie wzrośnie liczba sprzedanych aut osobowych o ok 2-3 proc.

W tym roku w Europie wzrośnie liczba sprzedanych aut osobowych o ok 2-3 proc.

Foto: Bloomberg

W tym roku w Europie wzrośnie liczba sprzedanych aut osobowych o ok 2-3 proc. A w kolejnych latach według prognoz największej firmy analitycznej rynku motoryzacyjnego IHS Automotive rejestracje nowych aut mają zwiększać się o ok 300 tys. pojazdów. Czyli tyle, ile wynosi produkcja średniej fabryki.

To znaczy, że tempo wzrostu będzie niższe, od zanotowanego w 2014, kiedy sięgnęło 5 proc. Wówczas, było to jednak odbicie od najniższego poziomu z 2013, ale i obciążone wydarzeniami geopolitycznymi, zwłaszcza kryzysem na linii Rosja- Ukraina.

W minionym roku najszybciej rosnącymi markami na europejskim rynku był Jeep (+57 proc.), Mitsubishi (+ 32 proc.) Lexus (+ 27 proc.), Dacia (+27 proc.) i Mazda (+20 proc.). Natomiast teraz wielki apetyt na wzrost ma Opel. Europejska część General Motors sprzedała w roku 2014 1,08 mln aut — poinformował firma 7 stycznia. Akcje spółki wzrosły o 5,74 proc. i kosztują najdrożej od 2011 roku. To efekt ostatniej restrukturyzacji Opla prowadzonej przez Carla Thomasa Neumanna. We środę Peter Christian Kuespert, członek zarządu Adam Opel AG nie ukrywał, że w tym roku spółka liczy przede wszystkim na powodzenie najnowszej Corsy, oraz najmniejszego auta Opla- Karla. —Ale nie mamy złudzeń. Przełomu w tym roku nie będzie i 2015 niewiele się będzie różnił od 2014- mówił Kuespert. Główny powód takiej sytuacji, to nadal kiepskie nastroje konsumentów strefie euro, uporczywie wysokie bezrobocie w niektórych krajach, chociażby we Włoszech i nikłe szanse na szybkie zakończenie konfliktu Moskwa-Kijów. Małe są więc szanse, aby konsumenci z większym optymizmem porywali się na poważne wydatki, a kupno samochodu, po mieszkaniu jest zazwyczaj największą inwestycją gospodarstw domowych.

Wśród rynków, które rosły w 2014 roku na pierwszym miejscu jest Hiszpania, za nią Czechy, Szwecja, Polska i Portugalia. Holandia, Belgia i Austria najprawdopodobniej zakończyły ubiegły rok spadkiem sprzedaży — szczegółowe dane Europejskie Stowarzyszenie producentów Pojazdów (ACEA) poda dane 17 stycznia.

Analitycy IHS wskazują, że nie ma co liczyć na to, że np Wielka Brytania zdoła utrzymać wysokie tempo wzrostu sprzedaży, jakim mogła się poszczycić nieprzerwanie od 10 lat. — Brytyjczycy jako pierwsi powrócili do poziomu sprzed kryzysu finansowego i nie ma co liczyć, że są jeszcze jakieś niewyczerpane rezerwy wzrostu. Oczekujemy też minimalnego wzrostu we Włoszech i we Francji oraz stagnacji na rynku niemieckim- mówił Mattias Wissmann, prezes Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA). Jego zdaniem przyszłość europejskiej motoryzacji w dużym stopniu jest uzależniona od polityków w Berlinie i Brukseli, a zwłaszcza tego, czy Niemcy i Europa będą w stanie zwiększyć swoją konkurencyjność.

Najbardziej zdecydowanego wsparcia motoryzacji udzielili Hiszpanie, którzy z rozmachem wprowadzili program złomowania aut i do każdego oddanego na szrot pojazdu dopłacają 2 tys. euro., tempem wzrostu wyróżnia się Polska. Według informacji PZPM w naszym kraju w 2014 sprzedano 289,9 tys. aut osobowych, co jest o 12,9 proc. więcej, niż rok temu. W prognozach sięgających kilka lat do przodu IHS Automotive o Polsce pisze jako o kraju, który szybko osiągnie poziom sprzedaży ponad 400 tys. aut i tym samym wróci do europejskiej pierwszej ligi.

Biznes
Kolejna „nacjonalizacja” Kremla. Producent alkoholu potępiał wojnę Putina
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Biznes
Raport PIE: fuzja telekomów w Polsce ze szkodą dla użytkowników
Biznes
Oxfam ostrzega: Strzeżcie się nowej arystokracji i oligarchii najbogatszych
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Gospodarka USA pod wodzą Trumpa
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Biznes
Nikt nie chce akcji Manufaktury. Ponad 1000 wierzycieli trafiło do syndyka
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego