Reklama

Rusza inwestycja, która skróci podróż pociągiem z Krakowa do Zakopanego

W przyszłym miesiącu zaczną się pierwsze prace związane z przebudową łącznika kolejowego na trasie Kraków – Zakopane w Suchej Beskidzkiej (woj. małopolskie).

Publikacja: 20.03.2015 10:53

Rusza inwestycja, która skróci podróż pociągiem z Krakowa do Zakopanego

Foto: Bloomberg

Jak poinformowała PAP w piątek Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK, nowy, prawie 700-metrowy odcinek torów połączy dwie górskie linie kolejowe krzyżujące się w Suchej Beskidzkiej: Skawina – Żywiec (nr 97) i Sucha Beskidzka – Chabówka (nr 98).

Na nowym odcinku, poza montażem torów i rozjazdów oraz urządzeń sterowania ruchem, PKP Polskie Linie Kolejowe SA wybudują także przystanek. Peron o długości 200 m będzie wyposażony w oświetlenie, oznakowanie i windy, które ułatwią dostęp osobom niepełnosprawnym. Z myślą o pasażerach zaplanowano też parking.

Pierwsze prace zaczną się w kwietniu, a zakończenie inwestycji planowane jest w połowie 2016 roku. Wtedy czas przejazdu pociągów między Krakowem i Zakopanem zostanie skrócony o 15 minut.

Jak zapowiedziała Szalacha, w planach są kolejne przedsięwzięcia, które jeszcze bardziej przyspieszą przejazd pociągów do Zakopanego. W tym roku rozpocznie się budowa łącznicy między stacjami Kraków Zabłocie a Kraków Krzemionki. Nowy odcinek skróci czas przejazdu do Zakopanego o kolejne kilkanaście minut.

Po wybudowaniu obu łącznic pasażerowie między Krakowem a Zakopanem pojadą ok. 30 minut krócej. Obecnie podróż ta zajmuje 3 godziny i 20 minut.

Reklama
Reklama

Trwają również prace związane z opracowaniem dokumentacji przedprojektowej obejmującej odcinek Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane. Projekt zakłada modernizację infrastruktury, dzięki której skróci się czas przejazdu, poprawi bezpieczeństwo ruchu, komfort jazdy i dostępność transportu kolejowego.

Znaczące ograniczenie czasu przejazdu pociągów z Krakowa do Zakopanego do około 2 godzin przyniesie budowa nowej linii Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja linii Chabówka – Nowy Sącz. Obecnie trwają prace studialne związane z wyborem wariantu budowy tej linii. Inwestycja zawarta w Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski możliwa jest do realizacji w latach 2016 – 2021.

Przedsięwzięcie potocznie nazywane "Podłęże - Piekiełko" zakłada budowę ok. 57 km nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia będzie się rozgałęziać i biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 76 -kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz (linia 104), która zostanie modernizowana

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama