Rynek aut w czerwcu: powszechna poprawa

Sprzedaż samochodów w Stanach nie słabnie mimo, że ceny paliw są wyższe niż rok temu. Popyt napędzają furgonetki i miejskie SUV 4x4. Europa też konsekwentnie wychodzi z kilkuletniego zastoju

Publikacja: 05.07.2015 18:48

Na największym na Zachodzie rynku sprzedaż wzrosła w czerwcu o 3,9 proc. do 1,48 samochodów i lekkich furgonetek zamykając I półrocze tak dobrze, że wielu analityków motoryzacji podwyższyło prognozy dla całego roku. Według firmy Autodata, prognoza dla 2015 r. wynosi teraz 17,16 mln sztuk, pierwszy raz przez kolejne dwa miesiące od 2005 r. powyżej 17 mln. Organizacja dealerów NADA podwyższyła własną ocenę do 17,2 mln; będzie to drugi najlepszy rok od 2000 r. Dla 2016 przewiduje kolejny rekord 17,6 sztuk. Ponad 54 proc. sprzedanych pojazdów stanowiły lekkie furgonetki; rok temu było to 50,6 proc.; dealerzy liczą, że udział furgonetek w całym roku wzrośnie do 56 proc.

Prezes portalu TrueCar.com, John Krafcik wyjaśnia, że rosnąca popularność małych krzyżówek następuje kosztem atrakcyjnych marżowo dla producentów średnich sedanów i mniejszych aut,. typu Ford Focus. Popularność tych crossoverów, uważanych za dość sprawne i o lepszej ładowności od limuzyn będzie trwać niezależnie od cen paliwa. Obecnie jest ono najdroższe w tym roku, ale jednak o 91 centów na galonie tańsze niż rok temu.

Dobry początek sezonu letniego cieszy producentów mających do czynienia ze spadkiem w innych częściach świata. Europa Zachodnia i Indie wykazują solidny poziom, w Chinach zmalało tempo wzrostu, a na innych wschodzących rynkach, zwłaszcza w Brazylii i Rosji spadek jest ciągły i zdecydowany.

GM, który sam wycofał się ze sprzedaży flotowej zanotował jako jedyny spadek sprzedaży o 3 proc. do 260 tys. Fiat Chrysler Automobiles skoczył o 8,2 proc. dzięki marce Chryslera (+28) i popularności Jeepa (+25), Ford zyskał 1,6 proc. do 226 tys. Azjaci wypadli dobrze: Nissan +13 proc. Honda 4,2, Toyota 4,1, Ki 6,9. Grupa Volkswagena zyskała 5,6 proc.

Niemcy

Na największym, rynku w Europie nastąpił skok o 13 proc. do 313,6 tys., największy w tym roku dzięki dwóm dodatkowym dniom roboczym i rosnącej gospodarce.

- Niemiecki rynek samochodowy kieruje tendencją konsumpcji prywatnej — stwierdził szef VDA, Matthias Wissmann i potwierdził prognozę wzrostu w całym roku o 2 proc. do 3,1 mln sztuk. — To raczej ostrożne oszacowanie, bo rynek odradza się — dodał

Francja

Po raz pierwszy od marca 2011 sprzedaż skoczyła o 15 proc. do 226 tys. sztuk, a po 6 miesiącach poprawa wynosi 7,1 proc. do 1,02 mln. Szef organizacji producentów CCFA, Patrick Blain podtrzymał jednak własną prognozę rocznego wzrostu o 2 proc. z powodu zbyt wielu niepewności makroekonomicznych, zwłaszcza związanych z Grecją. Szef VW we Francji, Jacques Rivoal jest większym optymistą, mówi o 3-4 proc., bo w czerwcu jego grupa osiągnęła wzrost sprzedaży o 24,4 proc.

Problemem producentów jest wzrost mało rentownej sprzedaży. Te taktyczne rejestracje dotyczą sprzedaży aut firmom rent-a-car na krótki okres z gwarancją odkupienia auta po kilku miesiącach oraz kupna pojazdów pokazowych przez samych dealerów.

O 9 proc. zwiększyła się od początku roku sprzedaż flotowa. Osoby fizyczne zwiększyły zakupy o 1,4 proc., przypada na nie 52 proc. rynku.

Renault wypadł dobrze w czerwcu: + 8,5 proc. (Renault 9,9, Dacia 2,3), ale po 6 miesiącach Renault zwiększył sprzedaż o 6,8 proc., bo Dacia zmniejszyła o 7,5. PSA zanotował poprawę o 16,4 proc. (sam Peugeot 20,4, Citroen 11,3, DS 11,6).

Wśród marek zagranicznych najlepiej wypadł Hyundai z 28,2 proc. (Hyundai 52,3, Kia 13,8), przed VW z 24,4 (VW 26,4, Audi 23,1, Skoda 29,3), Toyotą z 21,6, BMW z 20,3, Nissanem z 20,1, GM z 11,7 i Fordem z 9,9 proc. Jedynie Mercedes zmniejszył o 14,7 proc., ale od stycznia jest na plusie 6,8 proc.

Włochy

Czerwiec oznaczał w „bucie" poprawę rynku o 14,35 proc. po 11 w maju: sprzedano 146,7 tys. wobec 128,3 tys. — podał resort transportu. Po 6 miesiącach rynek zwiększył się o 15,16 proc. do 873 tys.

Największa w kraju grupa FCA poprawiła sprzedaż w czerwcu o 20 proc. i udział w rynku do 28,4 proc. W całym półroczu zanotowała największy wzrost w ostatniej dekadzie dzięki markom Jeep, Alfa Romeo i Lancia.

Hiszpania

Rządowe dopłaty za złomowanie starych pojazdów i kupno nowych pozwoliły zwiększyć sprzedaż o 24 proc. do 111,3 tys. Czerwiec był kolejnym 22 miesiącem poprawy. Od stycznia sprzedano 555 222 pojazdów, +22 proc. — podała organizacja producentów ANFAC.

W maju rząd odnowił program dopłat siódmy raz, przeznaczając tym razem 225 mln euro. Kupujący otrzymuje premię 2 tys. euro, po tysiącu od państwa i od producenta pojazdu.

Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne