Reklama

Polskie firmy poszukają partnerów w Etiopii

Misja biznesowa do Etiopii dla wielu branż zostanie zorganizowana w listopadzie. Przygotowuje ja Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ).

Publikacja: 21.10.2015 19:08

Celem przedsięwzięcia ma być promocja eksporterów i inwestorów z Polski wśród potencjalnych etiopskich partnerów. Wyjazd ma także przyczynić się do zacieśnienia współpracy między obydwoma krajami. - Planujemy spotkania z przedstawicielami lokalnego biznesu i administracji rządowej - zapowiedział w ekspert PAIIZ ds. rynku afrykańskiego, Bartłomiej Lewandowski.

Agencja zorganizowała w środę seminarium poświęcone możliwościom inwestycyjnym w Afryce Wschodniej. W spotkaniu wzięło udział około 50 przedsiębiorców zainteresowanych rozwijaniem działalności w Afryce. Zachęcał do tego prezes PAIIZ, Sławomir Majman: - Polska gospodarka dojrzała, żeby wyjść z europejskiego kokonu – mówi na spotkaniu. – Misja do Etiopii będzie pierwszym krokiem poza południowe i zachodnie wybrzeże Afryki – podkreślił Majman.

Według PAIIZ uczestniczącej w realizacji rządowego programu promocyjnego GoAfrica, wymiana handlowa z krajami Afryki wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat o jedną trzecią. W przypadku samej Nigerii, do której wcześniej zorganizowano misję, wzajemne obroty podskoczyły o prawie 50 proc.

Według Ministerstwa Gospodarki, w ub. roku dynamika eksportu do Afryki wynosiła 114,6 proc., podczas gdy do Europy 105,1 proc. Polskie wyroby trafiają do Algierii, Egiptu, Libii, Maroka, Sudanu i Tunezji. Do Maroka, gdzie wysyłamy m.in. siarkę i węgiel, sprzęt AGD, tworzywa sztuczne i pszenicę, eksport w ub. roku wzrósł o blisko połowę.

Perspektywy dla polskich eksporterów niesie szybki wzrost gospodarczy Afryki. Sześć z dziesięciu najszybciej rozwijających się gospodarek to kraje afrykańskie. Wzrost gospodarczy w Afryce jest wyższy niż we Wschodniej Azji, włączając Japonię.

Reklama
Reklama

Atutem kontynentu jest młody wiek jego mieszkańców. Afryka ma także szybko rosnącą klasę średnią: według Banku Światowego, około 60 milionów mieszkańców tego kontynentu ma roczny przychód na poziomie 3 tys. dolarów. W tym roku ich liczba wzrośnie do ok. 100 milionów.

- Afryka to kontynent XXI wieku - mówił na seminarium w PAIIZ Robert Zduńczyk, prezes Fundacji Ekonomicznej Polska-Afryka Wschodnia. Zaznaczył, że wschodnia część kontynentu staje się świetnym partnerem dla polskiego biznesu dzięki m.in. dobrze rozwiniętej infrastrukturze, a także wysokiemu odsetkowi absolwentów wyższych studiów kształconych na 60 tamtejszych uniwersytetach.

Biznes
Asseco bije rekordy wyników. Czy inwestorzy mogą liczyć na kolejną hossę?
Biznes
Asseco pokazuje wyniki. Polska noga rośnie najmocniej
Biznes
Polska gospodarka przyspiesza, fundusze obligacji, chmurowy sojusz Amazon–Google
Biznes
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Zaproszenie AfD było błędem. Związek Przedsiębiorców Rodzinnych koryguje stanowisko
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama