Reklama
Rozwiń

Polskie firmy poszukają partnerów w Etiopii

Misja biznesowa do Etiopii dla wielu branż zostanie zorganizowana w listopadzie. Przygotowuje ja Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ).

Publikacja: 21.10.2015 19:08

Celem przedsięwzięcia ma być promocja eksporterów i inwestorów z Polski wśród potencjalnych etiopskich partnerów. Wyjazd ma także przyczynić się do zacieśnienia współpracy między obydwoma krajami. - Planujemy spotkania z przedstawicielami lokalnego biznesu i administracji rządowej - zapowiedział w ekspert PAIIZ ds. rynku afrykańskiego, Bartłomiej Lewandowski.

Agencja zorganizowała w środę seminarium poświęcone możliwościom inwestycyjnym w Afryce Wschodniej. W spotkaniu wzięło udział około 50 przedsiębiorców zainteresowanych rozwijaniem działalności w Afryce. Zachęcał do tego prezes PAIIZ, Sławomir Majman: - Polska gospodarka dojrzała, żeby wyjść z europejskiego kokonu – mówi na spotkaniu. – Misja do Etiopii będzie pierwszym krokiem poza południowe i zachodnie wybrzeże Afryki – podkreślił Majman.

Według PAIIZ uczestniczącej w realizacji rządowego programu promocyjnego GoAfrica, wymiana handlowa z krajami Afryki wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat o jedną trzecią. W przypadku samej Nigerii, do której wcześniej zorganizowano misję, wzajemne obroty podskoczyły o prawie 50 proc.

Według Ministerstwa Gospodarki, w ub. roku dynamika eksportu do Afryki wynosiła 114,6 proc., podczas gdy do Europy 105,1 proc. Polskie wyroby trafiają do Algierii, Egiptu, Libii, Maroka, Sudanu i Tunezji. Do Maroka, gdzie wysyłamy m.in. siarkę i węgiel, sprzęt AGD, tworzywa sztuczne i pszenicę, eksport w ub. roku wzrósł o blisko połowę.

Perspektywy dla polskich eksporterów niesie szybki wzrost gospodarczy Afryki. Sześć z dziesięciu najszybciej rozwijających się gospodarek to kraje afrykańskie. Wzrost gospodarczy w Afryce jest wyższy niż we Wschodniej Azji, włączając Japonię.

Atutem kontynentu jest młody wiek jego mieszkańców. Afryka ma także szybko rosnącą klasę średnią: według Banku Światowego, około 60 milionów mieszkańców tego kontynentu ma roczny przychód na poziomie 3 tys. dolarów. W tym roku ich liczba wzrośnie do ok. 100 milionów.

- Afryka to kontynent XXI wieku - mówił na seminarium w PAIIZ Robert Zduńczyk, prezes Fundacji Ekonomicznej Polska-Afryka Wschodnia. Zaznaczył, że wschodnia część kontynentu staje się świetnym partnerem dla polskiego biznesu dzięki m.in. dobrze rozwiniętej infrastrukturze, a także wysokiemu odsetkowi absolwentów wyższych studiów kształconych na 60 tamtejszych uniwersytetach.

Biznes
Wodowanie pierwszego okrętu rozpoznania „Delfin”
Biznes
Trump popiera zwiększenie presji na Rosję. Umowa UE-Ukraina i Orlen
Materiał Partnera
Transformacja energetyczna dla przedsiębiorstw na wyciągnięcie ręki
Biznes
UKE: Rynek telekomunikacyjny wyhamował. Rachunki w górę
Biznes
Roman Abramowicz sprzedał swój biznes Amerykanom. Od ręki dostanie 50 mln dolarów