Reklama
Rozwiń
Reklama

Polskie firmy poszukają partnerów w Etiopii

Misja biznesowa do Etiopii dla wielu branż zostanie zorganizowana w listopadzie. Przygotowuje ja Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ).

Publikacja: 21.10.2015 19:08

Celem przedsięwzięcia ma być promocja eksporterów i inwestorów z Polski wśród potencjalnych etiopskich partnerów. Wyjazd ma także przyczynić się do zacieśnienia współpracy między obydwoma krajami. - Planujemy spotkania z przedstawicielami lokalnego biznesu i administracji rządowej - zapowiedział w ekspert PAIIZ ds. rynku afrykańskiego, Bartłomiej Lewandowski.

Agencja zorganizowała w środę seminarium poświęcone możliwościom inwestycyjnym w Afryce Wschodniej. W spotkaniu wzięło udział około 50 przedsiębiorców zainteresowanych rozwijaniem działalności w Afryce. Zachęcał do tego prezes PAIIZ, Sławomir Majman: - Polska gospodarka dojrzała, żeby wyjść z europejskiego kokonu – mówi na spotkaniu. – Misja do Etiopii będzie pierwszym krokiem poza południowe i zachodnie wybrzeże Afryki – podkreślił Majman.

Według PAIIZ uczestniczącej w realizacji rządowego programu promocyjnego GoAfrica, wymiana handlowa z krajami Afryki wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat o jedną trzecią. W przypadku samej Nigerii, do której wcześniej zorganizowano misję, wzajemne obroty podskoczyły o prawie 50 proc.

Według Ministerstwa Gospodarki, w ub. roku dynamika eksportu do Afryki wynosiła 114,6 proc., podczas gdy do Europy 105,1 proc. Polskie wyroby trafiają do Algierii, Egiptu, Libii, Maroka, Sudanu i Tunezji. Do Maroka, gdzie wysyłamy m.in. siarkę i węgiel, sprzęt AGD, tworzywa sztuczne i pszenicę, eksport w ub. roku wzrósł o blisko połowę.

Perspektywy dla polskich eksporterów niesie szybki wzrost gospodarczy Afryki. Sześć z dziesięciu najszybciej rozwijających się gospodarek to kraje afrykańskie. Wzrost gospodarczy w Afryce jest wyższy niż we Wschodniej Azji, włączając Japonię.

Reklama
Reklama

Atutem kontynentu jest młody wiek jego mieszkańców. Afryka ma także szybko rosnącą klasę średnią: według Banku Światowego, około 60 milionów mieszkańców tego kontynentu ma roczny przychód na poziomie 3 tys. dolarów. W tym roku ich liczba wzrośnie do ok. 100 milionów.

- Afryka to kontynent XXI wieku - mówił na seminarium w PAIIZ Robert Zduńczyk, prezes Fundacji Ekonomicznej Polska-Afryka Wschodnia. Zaznaczył, że wschodnia część kontynentu staje się świetnym partnerem dla polskiego biznesu dzięki m.in. dobrze rozwiniętej infrastrukturze, a także wysokiemu odsetkowi absolwentów wyższych studiów kształconych na 60 tamtejszych uniwersytetach.

Biznes
Spór o przepisy antynikotynowe na szczycie WHO w Genewie
Biznes
Superman #1 z pierwszego nakładu DC najdroższym komiksem w historii
Biznes
Autoportret Fridy Kahlo sprzedany za 55 mln dolarów. To rekord dla dzieła stworzonego przez kobietę
Biznes
Plan USA dla Ukrainy, AI uderza w copywriterów i impas na COP30
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Biznes
Wojna Putina zatapia stocznie Rosji. Nie płacą i zwalniają
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama