Reklama
Rozwiń
Reklama

Grupa KGHM złożyła do prokuratury trzy zawiadomienia

KGHM podejrzewa możliwość popełnienia przestępstwa przy nabyciu covidowych maseczek, a KGHM Zanam przy rozporządzaniu jego mieniem i udzielonych upoważnieniach. Nieprawidłowości stwierdzono też w zakresie sponsoringu, marketingu i reklamy.

Publikacja: 08.10.2024 14:59

Grupa KGHM złożyła do prokuratury trzy zawiadomienia

Foto: Bloomberg

KGHM, tak jak wiele innych spółek z udziałem Skarbu Państwa, poddał szczegółowej analizie działania biznesowe, zarządcze, inwestycyjne, marketingowe i sponsoringowe, które były podejmowane w grupie na przestrzeni ostatnich kilku lat. Ich celem jest przede wszystkim identyfikacja wszelkich nieprawidłowości w zakresie wydatkowanych wówczas pieniędzy. Koncern informuje, że dotychczas zakończonych zostało 17 audytów i kontroli, siedem jest bliskich finalizacji, a kolejne pięć audytów znajduje się na różnych etapach zaawansowania.

KGHM kupował drogie materiały medyczne

Efektem dotychczasowych analiz prowadzonych w KGHM jest m.in. przekazanie do prokuratury materiału z audytu dotyczącego nabycia środków ochrony indywidualnej (m.in. covidowych maseczek) w Chinach. Koncern zauważa, że mimo posiadanych kontaktów handlowych i międzynarodowego doświadczenia do przeprowadzania zakupów, realizował je przede wszystkim od dwóch firm pośredniczących.

Czytaj więcej

KGHM stawia na dalszy rozwój działalności w Chile

„Kluczowe wnioski wynikające z kontroli wskazują na ogromne wzrosty przychodów tych firm w 2020 r., co sugeruje, że firmy te nie zajmowały się wcześniej działalnością na taką skalę. Wykazano, że spółka, korzystając z tych pośredników, kupowała droższe materiały medyczne, w tym maseczki, niż te same środki ochrony nabywane wcześniej bezpośrednio od zagranicznych dostawców” – informuje KGHM w komunikacie prasowym.

Dodano, że zakupy te stanowiły około 80 proc. całkowitych wydatków na materiały medyczne w tamtym czasie, co prowadziło do wyższych kosztów. Stwierdzono też brak zaangażowania kluczowych pracowników KGHM, którzy specjalizowali się w kontaktach i zakupach na rynku chińskim oraz brak stosowania formalnych procedur w procesie zakupowym.

Reklama
Reklama

„Sprawę bada prokuratura, my wyciągamy wnioski, by do takich sytuacji nie dochodziło w przyszłości. Wyniki wszystkich audytów i kontroli traktujemy bardzo poważnie, analizujemy pod kątem prawnym i na tej podstawie będziemy podejmować decyzje dotyczące dalszych kroków” – twierdzi cytowany w komunikacie prasowym Piotr Krzyżewski, wiceprezes ds. finansowych KGHM.

W roku wyborczym wzrosły wydatki grupy KGHM

Dwa zawiadomienia do prokuratury skierowano z kolei w następstwie nieprawidłowości wykrytych w zależnej firmie KGHM Zanam. Te miały być m.in. udziałem byłych pracowników kadry zarządzającej, którzy podjęli działania prowadzące do niekorzystnego rozporządzenia mieniem spółki, poprzez wpływ na proces wyboru wykonawców w ramach prowadzonych projektów zakupowych. Druga sprawa dotyczy trzech innych pracowników KGHM Zanam, którzy poprzez swoje działania i zaniechania oraz wbrew spoczywającym na nich obowiązkach, a także w wyniku przekroczenia udzielonego im upoważnienia, wyrządzili firmie szkodę wielkiej wartości. O jakie konkretnie zdarzenia chodzi, KGHM nie informuje.

Audyty wykazały też skokowy wzrost wartości darowizn udzielonych przez Fundację KGHM w roku wyborczym. O ile w 2021 r. przyznano je na kwotę blisko 20 mln zł, a w 2022 r. wydatkowano 34 mln zł, o tyle w 2023 było to już 57,7 mln zł. Kontrolerzy zauważają, że wzrost wartości środków przekazywanych przez fundację budzi wątpliwości co do przejrzystości i celowości wydatkowania.

Cały czas trwa audyt wydatków KGHM na sponsoring, marketing i reklamę. Pierwsze wnioski wskazują jednak, że działania w tych obszarach były prowadzone bez nadzoru, a część pieniędzy przekazywano podmiotom, które nie spełniały warunków wynikających z przyjętych praktyk dotyczących sponsoringu. Również tu doszło do skokowego wzrostu wydatków. W 2022 r. budżet sponsoringu wynosił 51,6 mln zł, a w 2023 r. już ponad 54 mln zł, co oznaczało wzrost o ponad 50 proc. w stosunku do 2021 r. „Na uwagę zasługuje fakt, że tylko na media związane z rządzącą wówczas prawicą, w latach 2016–2023 wydano z budżetu sponsoringu i reklamy ponad 13,2 mln zł” – informuje KGHM.

Dodatkowo koncern na Polską Fundację Narodową od chwili jej powołania w 2016 r. przekazał łącznie 38,5 mln zł. Jego wątpliwości budzą cele, na jakie spożytkowano te pieniądze.

Audyty i kontrole w grupie KGHM nadal trwają

KGHM liczne zaniedbania i zaniechania zidentyfikował w zarządzaniu i inwestycjach w infrastrukturę kontrolowaną przez jeden z oddziałów spółki, a konkretnie przez Zakład Hydrotechniczny. Stwierdzone nieprawidłowości mogły skutkować koniecznością ograniczenia pracy koncernu. „Sytuacja, którą zastaliśmy w Zakładzie Hydrotechnicznym, wymagała od nas natychmiastowych działań. Gdy rozpoczynaliśmy pracę w zarządzie, zbiornik Żelazny Most był istotnie wypełniony, trzeba było szybko i skutecznie odbudować retencję na OUOW (Obiekt Unieszkodliwiania Odpadów Wydobywczych Żelazny Most - red.) i zadbać o możliwość ograniczania zrzutów latem” – tłumaczy Mirosław Laskowski, wiceprezes ds. produkcji KGHM.

Reklama
Reklama

Zastrzeżenia budzi zakup farm fotowoltaicznych. Wiązał się on z przekroczeniem maksymalnych limitów cenowych ustalonych przez zarząd dla tych transakcji, brakiem odpowiedniej weryfikacji kontrahentów i nadzoru nad tymi operacjami oraz usterkami technicznymi instalacji.

Kolejna sprawa dotyczy klubu piłkarskiego Zagłębie Lubin. Podczas jego kontroli wykazano problemy finansowe oraz brak dyscypliny budżetowej.

KGHM informuje, że przeprowadzane w grupie audyty i kontrole mają charakter przekrojowy i w wielu przypadkach potrzebne są pogłębione działania sprawdzające, które już trwają. Niezależnie od tego podjęto liczne działania naprawcze, wyprzedzające wyniki audytów, w tym w części dotyczącej sponsoringu. Co więcej, koncern w najbliższych latach chce skupić się na poprawie efektywności produkcji, optymalizacji procesów oraz obniżce kosztów. Tym samym części projektów dotyczących sponsoringu nie zamierza kontynuować.

Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama