To jeden z powodów dla których przybywa w Polsce spółek, która decydują się na publikację danych pozafinansowych w formie raportu.
-Kwestie niefinansowe zaczynają nabierać coraz większego znaczenia w ocenie spółek, organizacji, instytucji – podkreśla Mirella Panek-Owsiańska, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu i przewodnicząca jury 9. edycji konkursu Raporty Społeczne, który organizuje stowarzyszenie FOB wraz z Deloitte i SGS. W tegorocznym konkursie zgłosiła się rekordowa liczba aż 37 raportów społecznych, z czego aż 10 stanowiły raporty firm wydane po raz pierwszy. - Wdrożenie procesu raportowania społecznego, a potem ostatecznie wydanie raportu czy to wersji publikacji drukowanej czy online pozostaje dużym wyzwaniem dla firm i organizacji. Potwierdza to jednak dojrzałość w zakresie społecznej odpowiedzialności, komunikacji z interesariuszami, poszanowania środowiska naturalnego- dodaje Mirella Panek-Owsiańska.
W 9.edycji konkursu Raporty Społeczne najwyższe oceny za swoje raporty społeczne zdobyły :CEMEX Polska (nagroda główna) ANG Spółdzielnia Doradców Kredytowych, Bank Zachodni WBK i Castorama Polska, która wygrała w kategorii debiut roku.
Uczestnicy konkursu nie powinni mieć problemów ze sprostaniem unijnej dyrektywy, zgodnie z którą od 2017 r. spółki giełdowe, banki oraz fundusze inwestycyjne, które zatrudniają ponad 500 osób i mają sumę bilansową powyżej 20 mln EUR lub obroty netto powyżej 40 mln EUR, będą zobowiązane do raportowania tzw. danych pozafinansowych. Będą musiały ujawniać m.in. dane dotyczące oceny ryzyk, podstaw zarządczych i wskaźników z zakresu przeciwdziałania korupcji, negatywnego wpływu na środowisko naturalne, aspektów pracowniczych, społecznych oraz poszanowania praw człowieka.
Jak szacuje firma doradcza Deloitte, nowe regulacje obejmą w Polsce co najmniej 300 podmiotów. To niemal 10 –krotnie więcej niż wynosi liczba firm, które obecnie raportują dane pozafinansowe.