Polskie spółki stają do raportu – społecznego

Ubiegłoroczna dyrektywa Unii Europejskiej sprawi, że od 2017 roku część największych polskich firmy będzie zobowiązana prezentować swoje działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu lub przynajmniej wyjaśniać ich brak.

Publikacja: 10.12.2015 13:21

Polskie spółki stają do raportu – społecznego

Foto: 123rf.com

To jeden z powodów dla których przybywa w Polsce spółek, która decydują się na publikację danych pozafinansowych w formie raportu.

-Kwestie niefinansowe zaczynają nabierać coraz większego znaczenia w ocenie spółek, organizacji, instytucji – podkreśla Mirella Panek-Owsiańska, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu i przewodnicząca jury 9. edycji konkursu Raporty Społeczne, który organizuje stowarzyszenie FOB wraz z Deloitte i SGS. W tegorocznym konkursie zgłosiła się rekordowa liczba aż 37 raportów społecznych, z czego aż 10 stanowiły raporty firm wydane po raz pierwszy. - Wdrożenie procesu raportowania społecznego, a potem ostatecznie wydanie raportu czy to wersji publikacji drukowanej czy online pozostaje dużym wyzwaniem dla firm i organizacji. Potwierdza to jednak dojrzałość w zakresie społecznej odpowiedzialności, komunikacji z interesariuszami, poszanowania środowiska naturalnego- dodaje Mirella Panek-Owsiańska.

W 9.edycji konkursu Raporty Społeczne najwyższe oceny za swoje raporty społeczne zdobyły :CEMEX Polska (nagroda główna) ANG Spółdzielnia Doradców Kredytowych, Bank Zachodni WBK i Castorama Polska, która wygrała w kategorii debiut roku.

Uczestnicy konkursu nie powinni mieć problemów ze sprostaniem unijnej dyrektywy, zgodnie z którą od 2017 r. spółki giełdowe, banki oraz fundusze inwestycyjne, które zatrudniają ponad 500 osób i mają sumę bilansową powyżej 20 mln EUR lub obroty netto powyżej 40 mln EUR, będą zobowiązane do raportowania tzw. danych pozafinansowych. Będą musiały ujawniać m.in. dane dotyczące oceny ryzyk, podstaw zarządczych i wskaźników z zakresu przeciwdziałania korupcji, negatywnego wpływu na środowisko naturalne, aspektów pracowniczych, społecznych oraz poszanowania praw człowieka.

Jak szacuje firma doradcza Deloitte, nowe regulacje obejmą w Polsce co najmniej 300 podmiotów. To niemal 10 –krotnie więcej niż wynosi liczba firm, które obecnie raportują dane pozafinansowe.

- Uporządkowanie aspektów pozafinansowych w sprawozdawczości firm można porównać do rewolucji, która dokonała się kilka lat temu w sposobie sporządzania sprawozdań finansowych. – twierdzi Monika Jakubczyk, partner w Dziale Audytu Deloitte. Jak przypomina, obowiązujące w Europie i w Polsce jednolite standardy MSSF i MSR pozwoliły na porównywanie danych oraz ułatwiły działania podmiotom zagranicznym, które były i są zainteresowane inwestowaniem w polskie firmy. - Ujednolicenie standardów raportowania danych pozafinansowych leży więc w interesie samych firm – dodaje Jakubczyk.

To jeden z powodów dla których przybywa w Polsce spółek, która decydują się na publikację danych pozafinansowych w formie raportu.

-Kwestie niefinansowe zaczynają nabierać coraz większego znaczenia w ocenie spółek, organizacji, instytucji – podkreśla Mirella Panek-Owsiańska, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu i przewodnicząca jury 9. edycji konkursu Raporty Społeczne, który organizuje stowarzyszenie FOB wraz z Deloitte i SGS. W tegorocznym konkursie zgłosiła się rekordowa liczba aż 37 raportów społecznych, z czego aż 10 stanowiły raporty firm wydane po raz pierwszy. - Wdrożenie procesu raportowania społecznego, a potem ostatecznie wydanie raportu czy to wersji publikacji drukowanej czy online pozostaje dużym wyzwaniem dla firm i organizacji. Potwierdza to jednak dojrzałość w zakresie społecznej odpowiedzialności, komunikacji z interesariuszami, poszanowania środowiska naturalnego- dodaje Mirella Panek-Owsiańska.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku