Fabryka ma produkować początkowo 150 tys. samochodów rocznie przy zatrudnieniu około 2800 ludzi.

Przemysł samochodowy jest obecnie jedną z najważniejszych gałęzi gospodarki Słowacji, wytwarzając 43 proc. wartości jej produkcji przemysłowej i 12 proc. jej produktu krajowego brutto.

"Słowacja ma bardzo dobrą pozycję na rynku produkcji pojazdów samochodowych. Macie dobrą opinię ze względu na wysoką jakość produkcji. Jest to istotny krok w naszej globalnej strategii po inwestycjach w Wielkiej Brytanii, Chinach i Indiach. Europa jest dla nas obecnie największym rynkiem" - powiedział dziennikarzom w Bratysławie po podpisaniu porozumienia prezes JLR Ralf Speth. Dodał, że fabryka w Nitrze ma podjąć działalność w 2018 roku.

Według słowackiego ministra gospodarki Vazila Hudaka zawarta umowa przewiduje możliwość podwojenia produkcji do 300 tys. samochodów, co zwiększyłoby wartość inwestycji o 520 mln euro i zapewniło 1066 dodatkowych miejsc pracy.

"To wielki sukces dla Słowacji. Na naszą korzyść rozstrzygnęło kilka kluczowych czynników. Jesteśmy przekonani, że mamy wykwalifikowaną siłę roboczą. Słowacja ma stabilne i wysokiej jakości środowisko dla przedsiębiorczości" - powiedział słowacki premier Robert Fico.

Słowacki skarb państwa zapewni JLR dotację w wysokości 130 mln euro, co odpowiada 9 proc. wartości inwestycji w Nitrze. Jak zaznaczył Hudak, dalsze dotacje będą możliwe w razie zwiększenia potencjału produkcyjnego fabryki, której budowa ma się rozpocząć w kwietniu przyszłego roku.

O inwestycję Jaguara ubiegały się początkowo poza Słowacją również Polska, Czechy, Węgry i Turcja. Krąg ten zawęził się później do Polski i Słowacji. Pieczętujący rozstrzygnięcie list intencyjny JLR i słowackie władze podpisały w sierpniu bieżącego roku. Ówczesny polski wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński oświadczył wtedy na konferencji prasowej, że początkowe oczekiwania inwestora w sprawie pomocy publicznej przekraczały to, co budżet przewidział dla 54 projektów zapewniających 40 tys. miejsc pracy.

 

JLR, którego właścicielem jest indyjska spółka Tata Motors ma już fabrykę w Chinach oraz kończy budowę swych zakładów w Brazylii w ramach globalnej ekspansji. W Anglii JLR ma swe zakłady w należących do aglomeracji Birmingham miejscowościach Castle Bromwich i Solihull oraz w Halewood koło Liverpoolu.

 

Licząca 5,5 mln mieszkańców Słowacja wyprodukowała w ubiegłym roku 971 tys. samochodów osobowych, zajmując pod tym względem siódme miejsce w Europie. Zakłady Volkswagena w Bratysławie wypuściły na rynek 394 tys. pojazdów, fabryka Kia koło Żyliny 323 tys., a wytwórnia PSA Peugeot w Trnawie na południowym zachodzie Słowacji 254 tys.