Co zabija najmniejsze sklepy w Polsce

Małe, tradycyjne sklepiki znikają z polskich ulic – co rok jest ich mniej o kilka tysięcy. Ale drobni przedsiębiorcy-handlowcy nie są wcale skazani na zagładę i oddanie pola przede wszystkim ekspansywnym sieciom dyskontów. Muszą jednak odważniej reagować na rynkowe trendy.

Publikacja: 31.01.2016 20:00

Co zabija najmniejsze sklepy w Polsce

Foto: Rzeczpospolita

Małe sklepiki stały się główną ofiarą transformacji branży handlowej. Choć z roku na rok jest ich coraz mniej, to wciąż – przynajmniej liczbowo – dość potężny segment rynku. Z danych firmy Euromonitor International wynika, że w 2015 r. w Polsce sprzedażą żywności zajmowało się ok. 137,6 tys. sklepów, z czego ponad 96,5 tys. były to punkty małe. Według szacunków w 2016 r. zniknie kolejnych 5 tys., a prognozy Euromonitora mówią, że w 2020 r. ich liczba spadnie poniżej 81 tys., a łącznie handlem żywnością będzie się zajmować ok. 127,3 tys. sklepów. Z rynku wypadają te najmniejsze, o powierzchni poniżej 40 mkw. Ich miejsce zajmują średnie (40–100 mkw.) oraz większe sklepy niezależne (100–300 m.kw.).

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca