Żeby kupić pewne używane auto, już nie musimy ruszać się z domu

Klasyczne modele handlu ustępują miejsca innowacyjnym rozwiązaniom, a cyfryzacja sprzedaży aut stała się kluczowym elementem transformacji rynku motoryzacyjnego.

Publikacja: 10.11.2023 09:00

W październiku zwiększył się import używanych aut. Zarejestrowano 79 153 sprowadzone z zagranicy uży

W październiku zwiększył się import używanych aut. Zarejestrowano 79 153 sprowadzone z zagranicy używane samochody osobowe i dostawcze do 3,5 tony. To o 26,2 proc. więcej niż rok temu

Foto: AdobeStock

Sprzedaż przez globalną sieć, zdalne załatwianie formalności związanych z rejestracją, dostawa pod dom – nie tylko handel nowymi autami, ale też używanymi rozwija się w nowych formach. Rynek wtórny obecny jest na przeznaczonych do tego serwisach internetowych, platformach aukcyjnych, a przy tym może być dla kupującego nie tylko wygodny, ale i bezpieczny. Rośnie liczba baz danych, gdzie klienci mogą znaleźć informacje o historii poszukiwanego samochodu, niebezpiecznych zdarzeniach, jak kolizje czy wypadki, co jest szczególnie ważne w przypadku aut sprowadzanych z zagranicy.

Kupują z kanapy

– Cyfryzacja sprzedaży samochodów w Polsce stała się kluczowym elementem transformacji rynku motoryzacyjnego – stwierdza serwis safemarketing.pl. Klasyczne modele handlu ustępują miejsca innowacyjnym rozwiązaniom, które usprawniają obsługę klienta i otwierają nowe perspektywy dla dealerów i nabywców. To m.in. wirtualne salony umożliwiające klientom przeglądanie ofert, konfigurację pojazdów i nawet wirtualne testy aut. Platformy aukcyjne i wymiany samochodów umożliwiają sprzedawcom i kupującym skorzystanie z efektywnych rozwiązań, eliminując pośredników i ograniczając koszty. Usługi finansowe i leasing online skracają oczekiwanie na decyzję kredytową i upraszczają formalności. – Digitalizacja sprzedaży samochodów to nieunikniony krok w kierunku przyszłości handlu motoryzacyjnego. Cyfrowe platformy, nowe technologie i korzyści dla dealerów oraz klientów otwierają nową erę w sektorze, a innowacyjne rozwiązania pozwalają na poszerzenie rynku – komentuje safemarketing.pl.

Do cyfrowej sprzedaży szybko zaczęły trafiać samochody nowe. Już pięć lat temu wirtualny salon uruchomiła w Polsce Skoda: miał być rozwiązaniem dla tych, którzy są bardzo zajęci, mieszkają zbyt daleko od najbliższego punktu dealerskiego i akceptują technologiczne nowości. Usługę udostępniono siedem dni w tygodniu, w godzinach od 10 do 20, poprzez telefon, tablet lub komputer, bez względu na system i przeglądarkę, z której skorzystał użytkownik. Pierwsze takie wirtualne salony czeska marka uruchomiła w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Ten w Hiszpanii już po ośmiu tygodniach zarejestrował 8 tysięcy połączeń.

Ale cyfryzacji nie opóźniano również w sprzedaży samochodów używanych. W końcu 2017 r. Audi AG uruchomiło pilotażowy projekt, gdzie sprawdzone pod względem technicznym Audi z drugiej ręki można było wybrać, siedząc w domu z laptopem na kolanach, i zdecydować się na opcję finansowania zakupu: sprawdzić swoją zdolność kredytową, wysłać wniosek i podpisać umowę z bankiem. Wystarczyło kilka kliknięć, by dealer Audi dokonał formalności rejestracyjnych z odbiorem i montażem tablic włącznie oraz dostawą auta pod dom.

Teraz dla dealerów programu Audi Select plus narzędzie do wizualizacji samochodów jest nieodzowną pomocą w sytuacji, kiedy dealer chce zaoferować klientowi samochodów używany, który już kupił z Audi AG, ale ten jest jeszcze w transporcie. – Cyfrowe narzędzia pozwalają nie tylko docierać do zdecydowanie większej ilości potencjalnych klientów, ale również im samym przeprowadzić wstępną analizę, z jakimi miesięcznymi ratami wiąże się zakup samochodu używanego, gdyby klient zdecydował się na finansowanie – mówi Bartosz Kosowski, kierownik programu samochodów używanych Audi w Volkswagen Group Polska.

Coraz więcej ofert

Dzięki digitalizacji sprzedaży oferta rynku wtórnego radykalnie się powiększa. W 2021 r. do Polski trafiła internetowa platforma Carvago. Zaoferowała dostęp do blisko miliona sprawdzonych aut, audyt techniczny samochodu, dodatkowe finansowanie, ubezpieczenie, wreszcie – dostawę pojazdu do domu. Kupujący mógł się także pozbyć formalności związanych z zarejestrowaniem auta: wszystko odbywa się online, łącznie z podpisaniem umowy kupna.

Dwa lata temu Aures Holdings, operator AAA Auto, ogłosił uruchomienie projektu Driverama, opierającego się na internetowych zakupach i sprzedaży używanych samochodów w Europie Zachodniej, mającego dawać możliwość kupna i sprzedaży samochodów klientom końcowym także poza państwami członkowskimi UE. W sam koszt przygotowania technologicznego przedsięwzięcia oraz oprogramowania Aures Holdings zainwestował 75 mln euro.

Dzięki narzędziom informatycznym rozwija się handel hurtowy. Z platformą sprzedaży pojazdów używanych Auto1.com współpracuje ponad 60 tys. dealerów online w 30 krajach Europy. Profesjonalni nabywcy mają dostęp do różnych marek ponad 30 tys. sprawdzonych używanych samochodów, aby handlować nimi całkowicie online. Zarejestrowani dealerzy w całej Europie mają możliwość zakupu aut bezpośrednio na stronie Auto1.com za pomocą kilku kliknięć lub za pośrednictwem aplikacji – 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.

Ale duża część kupujących będzie dalej polegać na tradycyjnych kanałach sprzedaży. Autokomisy nie znikną, będą jednak działać bardziej profesjonalnie, uatrakcyjniając obsługę klienta. Tym ostatnim zależeć będzie przede wszystkim na szerokiej ofercie, a ta w ostatnim czasie jest bardzo zmienna. Obecnie rośnie.

W październiku tego roku kupujący na rynku wtórnym mieli do wyboru o 9755 ofert samochodów więcej niż miesiąc wcześniej. Według miesięcznego raportu sieci autocentrów AAA Auto liczba ofert samochodów na rynku wtórnym wzrosła z 199,112 do 208,867 aut. Jednocześnie, obniżyły się średnie wieku i przebiegu (odpowiednio do 10,9 lat oraz 170,8 tys. km), natomiast nieznacznie wzrosła średnia cena – do 33,5 tys. zł.

Zwiększył się import używanych aut. Jak podaje Instytut Samar, w ubiegłym miesiącu zarejestrowano w Polsce 79,153 sprowadzone z zagranicy używane samochody osobowe i dostawcze do 3,5 tony. To o 26,2 proc. więcej niż rok temu. To także największy miesięczny wynik od dwóch lat i największy wskaźnik wzrostu w tym roku. W sumie od stycznia prywatny import sięgnął 674 tys. aut, co w porównaniu rok do roku daje wzrost o 2,5 proc. – Wynik za cały 2023 r. powinien wahać się w okolicach 800 tys. sztuk, nieco więcej niż w roku ubiegłym – prognozuje Samar.

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że nie poprawia się niekorzystna struktura wieku sprowadzanych do Polski samochodów. W pierwszych dziesięciu miesiącach 2023 r. zaledwie 8 proc. aut było w wieku do czterech lat (w całym 2022 r. 8,4 proc.). Udział w imporcie aut przeszło dziesięcioletnich wynosi 61,7 proc.

Opinia partnera publikacji
Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Cyfryzacja procesów związanych z zakupem i sprzedażą samochodów jest kluczem do rozwoju rynku wtórnego. Widzimy, że mniejsi dealerzy samochodów używanych stopniowo likwidują swoje firmy, a klienci kierują się do większych podmiotów, które dzięki cyfryzacji zyskują coraz wyraźniejszą przewagę nad swoimi konkurentami. Cyfryzacja pomaga w zakupie samochodów, w logistyce ich dystrybucji do oddziałów, jak również w sprzedaży, marketingu i komunikacji z klientami na każdym etapie.
W AURES Holdings, która zarządza AAA AUTO, największą w Europie Środkowej siecią salonów samochodów używanych, już ponad dziesięć lat temu podjęliśmy decyzję o inwestycji w rozwój IT i obecnie opracowujemy własne algorytmy pozyskiwania samochodów. Pracujemy z ogromną ilością danych i na podstawie ich analizy decydujemy, które pojazdy warto kupić, a następnie, gdzie je zaoferować na konkurencyjnych warunkach. Technologia pomaga nam przede wszystkim działać szybko i wydajnie, a przy tym oferować najbardziej poszukiwane auta. W ostatnich miesiącach w realizacji tej strategii coraz częściej pomaga nam sztuczna inteligencja.
Podejmujemy również dalsze kroki w kierunku zapewnienia naszym klientom możliwie jak najlepszej obsługi. Uruchomiliśmy zaawansowany system zarządzania procesami obsługi klienta (ACBS – AURES Core Business Systems), który opracowaliśmy na podstawie wieloletniego doświadczenia w zarządzaniu call center oraz biurami handlowymi. System zapewnia większą wydajność i dokładność w komunikacji z klientami we wszystkich kanałach: na stronie internetowej, za pośrednictwem czatu, infolinii, jak również w naszych oddziałach. Spędziliśmy ponad dwa i pół roku, doskonaląc nasz system, a w jego rozwój zaangażowaliśmy 40 naszych informatyków.
Integralną częścią procesu cyfryzacji jest nasze centrum obsługi klienta, które właśnie obchodzi swoje 25. urodziny. W 1998 roku założyliśmy je jako pierwsi w branży samochodów używanych – wtedy była to standardowa infolinia z pięcioma konsultantami. Dziś nasze centrum obsługi klienta zatrudnia ponad 250 osób, ma dwa dodatkowe oddziały (w tym jeden w Polsce). Rocznie obsługuje ponad 2 miliony połączeń oraz odpowiada na tysiące e-maili i zapytań na czacie. Nasze centrum wykorzystuje również sztuczną inteligencję, która pomogła przyspieszyć obsługę klientów. Centrum obsługi klienta generuje obecnie ponad połowę przychodów całej naszej firmy.
We wszystkich krajach, gdzie prowadzimy działalność gospodarczą, wprowadzamy szereg innowacji i usprawniamy proces obsługi klienta już od chwili pierwszego kontaktu. Główne korzyści obejmują kompleksowe prowadzenie klienta przez cały proces zakupu bądź sprzedaży, planowanie spotkań, wydajne i elastyczne zarządzanie komunikacją telefoniczną, porównywarkę ubezpieczeń i finansowania, jak również przejrzystą prezentację oferty, integrację z bankami, eliminację błędów użytkowników, mobilne zarządzanie wykupem i cały szereg innych zdigitalizowanych procesów. Naszym celem jest maksymalizacja wydajności procesów zakupu i zbycia, które z natury są bardzo skomplikowane. Kupno i sprzedaż pojazdu zawsze składają się z wielu istotnych kroków, przy czym naszym priorytetem jest bezpieczeństwo klientów przy jednoczesnym usprawnieniu realizacji transakcji w taki sposób, aby klient mógł cieszyć się swoim samochodem możliwie jak najszybciej.



Sprzedaż przez globalną sieć, zdalne załatwianie formalności związanych z rejestracją, dostawa pod dom – nie tylko handel nowymi autami, ale też używanymi rozwija się w nowych formach. Rynek wtórny obecny jest na przeznaczonych do tego serwisach internetowych, platformach aukcyjnych, a przy tym może być dla kupującego nie tylko wygodny, ale i bezpieczny. Rośnie liczba baz danych, gdzie klienci mogą znaleźć informacje o historii poszukiwanego samochodu, niebezpiecznych zdarzeniach, jak kolizje czy wypadki, co jest szczególnie ważne w przypadku aut sprowadzanych z zagranicy.

Pozostało 95% artykułu
Biznes
Jeden diament odmieni los zadłużonego mieszkańca Indii
Biznes
Unikalna kolekcja autografów sprzedana za 78 tys. funtów. Najdroższy Mao Zedong
Biznes
Japończycy kontra turyści. Ceny w restauracjach różne dla miejscowych i gości
Biznes
Wymiany aktywami nie będzie. Bruksela zabrania transakcji z Rosjanami
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Biznes
Bernard Arnault stracił w 2024 r. więcej niż jakikolwiek miliarder