Sprzedaż przez globalną sieć, zdalne załatwianie formalności związanych z rejestracją, dostawa pod dom – nie tylko handel nowymi autami, ale też używanymi rozwija się w nowych formach. Rynek wtórny obecny jest na przeznaczonych do tego serwisach internetowych, platformach aukcyjnych, a przy tym może być dla kupującego nie tylko wygodny, ale i bezpieczny. Rośnie liczba baz danych, gdzie klienci mogą znaleźć informacje o historii poszukiwanego samochodu, niebezpiecznych zdarzeniach, jak kolizje czy wypadki, co jest szczególnie ważne w przypadku aut sprowadzanych z zagranicy.
Kupują z kanapy
– Cyfryzacja sprzedaży samochodów w Polsce stała się kluczowym elementem transformacji rynku motoryzacyjnego – stwierdza serwis safemarketing.pl. Klasyczne modele handlu ustępują miejsca innowacyjnym rozwiązaniom, które usprawniają obsługę klienta i otwierają nowe perspektywy dla dealerów i nabywców. To m.in. wirtualne salony umożliwiające klientom przeglądanie ofert, konfigurację pojazdów i nawet wirtualne testy aut. Platformy aukcyjne i wymiany samochodów umożliwiają sprzedawcom i kupującym skorzystanie z efektywnych rozwiązań, eliminując pośredników i ograniczając koszty. Usługi finansowe i leasing online skracają oczekiwanie na decyzję kredytową i upraszczają formalności. – Digitalizacja sprzedaży samochodów to nieunikniony krok w kierunku przyszłości handlu motoryzacyjnego. Cyfrowe platformy, nowe technologie i korzyści dla dealerów oraz klientów otwierają nową erę w sektorze, a innowacyjne rozwiązania pozwalają na poszerzenie rynku – komentuje safemarketing.pl.
Do cyfrowej sprzedaży szybko zaczęły trafiać samochody nowe. Już pięć lat temu wirtualny salon uruchomiła w Polsce Skoda: miał być rozwiązaniem dla tych, którzy są bardzo zajęci, mieszkają zbyt daleko od najbliższego punktu dealerskiego i akceptują technologiczne nowości. Usługę udostępniono siedem dni w tygodniu, w godzinach od 10 do 20, poprzez telefon, tablet lub komputer, bez względu na system i przeglądarkę, z której skorzystał użytkownik. Pierwsze takie wirtualne salony czeska marka uruchomiła w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Ten w Hiszpanii już po ośmiu tygodniach zarejestrował 8 tysięcy połączeń.
Ale cyfryzacji nie opóźniano również w sprzedaży samochodów używanych. W końcu 2017 r. Audi AG uruchomiło pilotażowy projekt, gdzie sprawdzone pod względem technicznym Audi z drugiej ręki można było wybrać, siedząc w domu z laptopem na kolanach, i zdecydować się na opcję finansowania zakupu: sprawdzić swoją zdolność kredytową, wysłać wniosek i podpisać umowę z bankiem. Wystarczyło kilka kliknięć, by dealer Audi dokonał formalności rejestracyjnych z odbiorem i montażem tablic włącznie oraz dostawą auta pod dom.
Teraz dla dealerów programu Audi Select plus narzędzie do wizualizacji samochodów jest nieodzowną pomocą w sytuacji, kiedy dealer chce zaoferować klientowi samochodów używany, który już kupił z Audi AG, ale ten jest jeszcze w transporcie. – Cyfrowe narzędzia pozwalają nie tylko docierać do zdecydowanie większej ilości potencjalnych klientów, ale również im samym przeprowadzić wstępną analizę, z jakimi miesięcznymi ratami wiąże się zakup samochodu używanego, gdyby klient zdecydował się na finansowanie – mówi Bartosz Kosowski, kierownik programu samochodów używanych Audi w Volkswagen Group Polska.