Słaby popyt na smartfony podcina branży skrzydła

Telekomom w Polsce i na świecie nie jest łatwo o wzrost skali biznesu, gdy mija fala przejęć i siada sprzedaż smartfonów.

Publikacja: 15.11.2023 03:00

Słaby popyt na smartfony podcina branży skrzydła

Foto: Adobe Stock

Grupa Iliad i należąca do niej w Polsce Grupa P4 opublikowały we wtorek wyniki za III kwartał. Thomas Reynaud, prezes Iliadu, podkreślał podczas konferencji dla inwestorów, jak ważne jest, aby telekom rósł. W tej branży nie jest to łatwe. – Na wszystkich trzech rynkach działalności byliśmy w III kwartale liderami przyłączeń netto nowych użytkowników – podkreślał.

Nie wykluczył on udziału Iliadu w konsolidacji rynku we Włoszech. Pytany, czy Iliad otrzymał zaproszenie do udziału w przejęciu belgijskiego Proximusa, którego 6 proc. właśnie kupił Xavier Niel, główny akcjonariusz Iliadu, pozostało jednak bez odpowiedzi.

To, że trudno rośnie się telekomowi bez przejęć, pokazują transakcje w ostatnich latach również w Polsce. Nawet na wyniki Grupy P4 w III kwartale br. miały wpływ – choć niewielki – zakupy małych operatorów. Telekom kierowany przez Jeana Marca Hariona w trzy miesiące powiększył statystyki o 120 tys. użytkowników usług komórkowych, z czego gros w segmencie kontraktowym, pokonując konkurentów.

Jednak grono abonentów usług przewodowego internetu i telewizji P4 urosło w tym czasie, ale tylko o 19 tys. „Wdrożenie nowych procesów komercyjnych związanych z fuzją prawną z UPC Polska, która miała miejsce w sierpniu 2023 r., spowolniło efekty komercyjne wdrażanej na początku tego roku nowej strategii konwergencji” – podano.

Grupa ta w kwietniu 2022 r. przejęła w transakcji wartej 7 mld zł telewizję kablową UPC w Polsce, oficjalnie dołączając do grona tzw. operatorów konwergentnych. Przebieg, a docelowo efekty tego przejęcia to jedna z ciekawszych spraw w sektorze.

Na koniec września br. Grupa P4 obsługiwała 2,02 mln klientów usług dla domu (home), czyli właśnie przewodowego internetu i płatnej telewizji. W czerwcu wykazano 2,06 mln. Mamy więc spadek.

Z wyjaśnień spółki wynika, że nowe dane uwzględniają zmianę w naliczaniu klientów. Po prawnej fuzji P4 i UPC uporządkowano także bazy abonentów i usunięto dublujące się adresy.

Usługi te przyniosły Grupie P4 495 mln zł przychodu, o 7,8 proc. więcej, niż wykazano rok wcześniej.

Największym biznesem Playa pozostają usługi mobilne. W końcu września obsługiwał w sumie o 267 tys. więcej aktywnie wykorzystywanych kart SIM niż rok wcześniej: prawie 13,03 mln. Dane te nie obejmują kart M2M.

Od końca czerwca liczba najcenniejszych, abonamentowych kart SIM P4 jest wyższa o 104 tys. Orange powiększył statystyki kart abonamentowych (bez M2M) o 57 tys., a T-Mobile Polska – o 40 tys.

Miniony kwartał przyniósł branży spowolnienie wzrostu przychodów. Grupa P4 miała 2,48 mld zł przychodu, o 2,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Orange Polska i biznes telekomunikacyjny Cyfrowego Polsatu były na minusie. Wszystkie trzy grupy hamowały m.in. za sprawą słabszej sprzedaży smartfonów. Play uzyskał za nie 478 mln zł, o 4,4 proc. mniej niż rok temu.

Rosnące ceny energii sprawiły, że Play i Cyfrowy Polsat, które sprzedały maszty Cellneksowi, teraz więcej mu płacą za ich udostępnienie. EBITDA firmy Play obniżyła się o 6 proc, do 921 mln zł.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku