Reklama

Pocovidowa bessa. Jest i bankructwo

Producent testów na covid z USA wnioskuje o upadłość. Podobne spółki nie mają lekko także w Polsce.

Publikacja: 24.02.2023 03:00

Producenci poszukiwanych w pandemii towarów dziś mają kłopoty

Producenci poszukiwanych w pandemii towarów dziś mają kłopoty

Foto: AdobeStock

Wniosek o upadłość stanie się zapewne ostatnim aktem giełdowej przygody amerykańskiego producenta testów na Covid-19. Akcje Luciry Health, która złożyła go w środę, rozpoczęły czwartkową sesję za oceanem od ponad 40-procentowej przeceny, a w porównaniu z debiutem z lutego 2021 r. były na 99,4-procentowym minusie.

Kalifornijska spółka – z aktywami wycenianymi na 146 mln dol., a długami na 85 mln dol. – produkuje domowe zestawy testowe na Covid-19. Jej testy mają oferować wyniki „o dokładności laboratoryjnej”, jednak kosztują ponad 30 dol. za sztukę, a popyt na nie spada, co wynika z wygaszania restrykcji epidemicznych.

Jak w oświadczeniu deklarował dyrektor generalny Luciry Erik Engelson, spółka notowała szybki wzrost, w czym pomagało jej pandemiczne otoczenie. W 2022 r. wyszła nawet po raz pierwszy na plus, jednak na skutki wygasania pandemii nałożyło się przedłużanie się procesu zatwierdzenia przez regulatora zestawu testów na grypę.

„Pomimo wszelkich starań zmierzających do ograniczenia nakładów kapitałowych i restrukturyzacji naszej działalności podjęliśmy te działania, aby chronić i maksymalizować wartość naszych aktywów” – informował Engelson.

Co więcej, Lucira – której największym akcjonariuszem jest fundusz venture capital Eclipse Ventures – ma na razie kontynuować działalność. Jednocześnie będzie szukać inwestora, który wykupiłby jej działalność operacyjną.

Reklama
Reklama

W odstawkę u inwestorów poszli też bohaterowie covidowej hossy w Polsce, czego dobrym przykładem jest Mercator Medical. Produkująca rękawice medyczne i handlująca wyrobami medycznymi spółka była wielkim beneficjentem pandemii, jednak już od miesięcy mierzy się z trudnym otoczeniem. Wszystko dlatego, że na wielki popyt, jaki pojawił się pandemii, producenci rękawic zareagowali budową nowych fabryk.

– Obecnie klienci pozostali z zapasami niewykorzystanych rękawic, więc popyt zaczął się normalizować. Jednocześnie przesunięcie między decyzją a zakończeniem procesu inwestycyjnego sprawia, że od roku na rynek cały czas wchodzą nowe moce produkcyjne – zauważa analityk DM BOŚ Tomasz Rodak.

Jak podkreśla, do nadpodaży na rynku rękawic dochodzi problem dumpingu prowadzonego przez producentów chińskich. Rząd w Pekinie dofinansowuje krajową produkcję rękawic, więc tamtejsi wytwórcy sprzedają je po cenach niższych od kosztów produkcji w będącej kluczowym producentem Malezji czy Tajlandii, gdzie fabrykę ma Mercator. Efekt jest taki, że segment produkcyjny polskiej spółki przynosi straty, na których wyrównanie nie pozwalają utrzymujące się na granicy rentowności (również za sprawą zniżkujących cen) wyniki segmentu dystrybucji.

– Giełdowa wycena Mercatora jest obecnie zbliżona do aktualnej wartości gotówki w spółce. Z punktu widzenia inwestorów kluczowe jest pytanie, jak długo spółka będzie ją spalać, zanim rentowność nie wyjdzie na plus – podsumowuje Rodak, który zaleca ostrożne podejście do spółki i podtrzymuje rekomendację „niedoważaj”.

Na rynku amerykańskim ciekawym przykładem jest biofarmaceutyczna spółka Affimed, której kapitalizacja spadła poniżej wartości gotówki netto (czyli pomniejszonej o wartość długu). Paradoksalnie, taka sytuacja nie musi oznaczać okazji do kupna, jeśli oczekiwane w przyszłości straty są wysokie, a szans na powrót do rentowności nie ma. Teoretycznie, taką spółkę można byłoby rozwiązać – sprzedać aktywa i pokryć zobowiązania, tak aby akcjonariusze mogli odzyskać więcej, niż wynosi bieżąca wartość akcji. W praktyce jednak okazuje się to niemożliwe, m.in. ze względu na koszty związane z procesem upadłościowym.

Biznes
Od sukcesu Roomby do groźby bankructwa. iRobot zmienia właściciela
Biznes
Rekord zbrojeniówki, droższe paczki z Chin i hossa na GPW przed świętami
Biznes
Minister klimatu zmienia zdanie. Butelki zwrotne bez kaucji – browary świętują
Biznes
Nowa Dolina Krzemowa nad Zatoką Perską?
Biznes
Wojna o cyberustawę. Wicepremier Krzysztof Gawkowski ostrzega prezydenta
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama