Tegoroczna konferencja odbyła się w formule online w dniach 7-8 listopada pod hasłem: „Nowe standardy zarządzania jakością IAASB – praktyczne aspekty wdrożenia oraz inne zagadnienia jakości w firmie audytorskiej”. Wybór tematu konferencji jest związany z przygotowywanym przez PIBR ustanowieniem krajowych standardów kontroli jakości. Konferencję otworzyła Barbara Misterska-Dragan, prezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.

Pierwszego dnia eksperci dyskutowali m.in. o celach jakości w firmach audytorskich, o identyfikacji i oszacowaniu ryzyk oraz o tym jak na zidentyfikowane ryzyka reagować. Z kolei drugi dzień konferencji obfitował w warsztaty i dyskusje dotyczące nowych technologii w audycie, Europejskich Standardów Raportowania Zrównoważonego Rozwoju i dyrektywy CSRD oraz roli samorządu w procesie zarządzania jakością.

- Firmy audytorskie czeka sporo pracy, związanej z wdrożeniem nowych standardów. Nie są one uniwersalne. Każda jednostka powinna uwzględnić swoją specyfikę. Proces identyfikacji celów jakościowych i ryzyk to również okazja żeby spojrzeć na nowo na swoją organizację nie tylko pod kątem nowych standardów jakości, ale też w szerszym ujęciu pod kątem efektywności jednostki - podkreślał Jarosław Dac, członek Krajowej Rady Biegłych Rewidentów i partner w dziale audytu EY.

Prelegenci dyskutowali również o oszustwach przy sporządzaniu sprawozdań finansowych, w kontekście ryzyk dla biegłego rewidenta. Przytoczono przykłady największych afer gospodarczych, związanych z nieprawidłowościami w sprawozdaniach finansowych firm. Angelika Ciastek Zyska, dyrektor PwC Polska opowiedziała m.in. o amerykańskim Enronie, niemieckiej grupie Wirecard oraz o polskim GetBacku.

Z kolei Jan Letkiewicz , zastępca prezesa KRBR i partner zarządzający departamentem audytu w Grant Thornton wskazywał, że do katalogu nieprawidłowości z jakimi muszą mierzyć się audytorzy należą m.in. ukrywanie istotnych faktów przez zarząd, błędne lub celowe niepodawanie wybranych informacji czy podrabianie dokumentów. Wskazał również na tzw. trójkąt fraudowy, czyli okoliczności sprzyjające zaistnieniu nadużyć lub przestępstw gospodarczych.

- Tworzą go: presja (np. na osiągnięcie lepszych wyników, celów – red.), okazja oraz racjonalizacja (np. tłumaczenie sobie „przecież wszyscy tak robią” – red.) - wymienił Letkiewicz. Podkreślał, że w niedopuszczeniu do zaistnienia nieprawidłowości bardzo ważny jest system kontroli wewnętrznej, minimalizujący ryzyko zaistnienia okazji do dokonania oszustwa. Z badań wynika, że tylko 10 proc. ankietowanych ma silny kręgosłup moralny i nawet jeśli ma okazję, to nie dopuści się oszustwa. Kolejne 10 proc. takiego kręgosłupa w ogóle nie ma, a pozostałe 80 proc. swoje zachowanie uzależnia od tego, czy pojawi się okazja.

DKA to najważniejsze, coroczne wydarzenie w branży audytorskiej, organizowane od ponad dwóch dekad przez Polską Izbę Biegłych Rewidentów. Patronami medialnymi tegorocznej edycji były m.in. „Rzeczpospolita” i „Parkiet” .