Podróże nadal są priorytetem dla konsumentów, co wynika z raportu Mastercard Economics Institute. Globalnie liczba rezerwacji lotów komercyjnych w okresie maj – sierpień była o 15 proc. wyższa w porównaniu do 2019 roku, pomimo zwiększonych wyzwań logistycznych i rosnących cen.

W Polsce jest jeszcze lepiej, w porównaniu do 2019 r. tego lata odnotowano wzrost liczby krótkodystansowych lotów o ponad 42 proc. Polacy zatęsknili za dalekimi podróżami, rezerwacje lotów długodystansowych wzrosły o 150 proc. w sierpniu 2022 roku w porównaniu do sierpnia 2019 roku.

Generalnie w Polsce ponad 70 proc. konsumentów już zapowiada ograniczanie wydatków, nawet na podstawowe produkty spożywcze. W przypadku takich zakupów i ogólnie budżetów na żywność oraz gotowe posiłki raport też wskazuje na zmiany zachowań. Globalnie wydatki na wizyty w restauracjach wzrosły o 25 proc. w porównaniu do tego samego okresu w 2021 r., z kolei na jedzenie, głównie ze względu na dużą inflację w tym sektorze, o 14 proc.

Czytaj więcej

Sejm zamroził ceny energii na przyszły rok

Mocno zyskał online, wydatki na zakupy spożywcze przez internet wzrosły o 70 proc. od czasów sprzed pandemii (2019), podczas gdy wydatki na zakupy w stacjonarnych sklepach wzrosły o 25 proc.

Duże firmy handlowe zdecydowanie wyprzedzają małe przedsiębiorstwa w przechodzeniu na rynek cyfrowy. W sierpniu, w sektorze handlowym, sprzedaż e-commerce dużych firm wzrosła o 66 proc. w porównaniu z 27-procentowym wzrostem wśród małych, w porównaniu do 2019 r. Rozbieżność ta jest szczególnie widoczna w bardziej rozwiniętych gospodarkach, jak w Australii, Niemczech, Hongkongu i Singapurze.