Reklama
Rozwiń

Umowa Fiata Chryslera z Google nie wyłączna

Nowa umowa zawarta przez Fiata Chryslera z firmą Alphabet nie ma zasady wyłączności — stwierdził Sergio Marchionne.

Publikacja: 08.05.2016 09:54

Szef FCA wyjaśnił w Rzymie, że na podstawie zawartego porozumienia obie strony mogą rozmawiać z innymi uczestnikami rynku, ale nie wyjaśnił, czy z technologii opracowanej w ramach wspólnego projektu FCA-Google będą mogli korzystać inni producenci.

To pierwsza tego rodzaju umowa ogłoszona kilka dni temu o związaniu się firmy z Doliny Krzemowej z tradycyjnym producentem pojazdów w celu opracowania autonomicznego auta. Obie firmy postanowiły zainstalować technologię Google automatycznej jazdy w 100 minvanach Pacifica Chryslera.

Następnego dnia Marchionne podczas wizyty w fabryce FCA w Windsor, Ontario w Kanadzie, wyjaśnił odpowiadając na pytanie dziennikarza, że FCA i Alphabet będą musiały dopiero ustalić, do kogo będą należeć dane zebrane podczas współpracy nad autonomicznym autem.

— Najpierw musimy jednak dojść do etapu, na którym ten samochód będzie wiarygodny, a dopiero potem możemy rozmawiać o korzyściach z tej pracy. Na razie nie jesteśmy na tym etapie.

Marchionne stwierdził, że jest jeszcze wiele aspektów tego projektu, które trzeba ustalić, np. czy obaj partnerzy opracują otwarte oprogramowanie dostępne dla innych. Jego zdaniem, to na razie ograniczony sojusz, ale może rozwijać się.

- Cel pierwszego etapu naszej współpracy jest bardzo konkretny — stwierdził na konferencji prasowej w Windsor. — Polega na wstawieniu technologii Google w tym minivanie. Co będzie dalej, zobaczymy.

Fiat Chrysler świadomie nie spieszył się jak inne firmy samochodowe do kontaktów z firmami z Doliny Krzemowej w sprawie aut autonomicznych. Brak jasności, kto będzie właścicielem danych ze współpracy z Googlem był jednym z powodów, dla których firmy nie chciały wiązać się z tym gigantem. — Za wcześnie jeszcze, by w tym procesie można było uznać, kto wygra z jakiego rodzaju rozwiązaniem — dodał szef FCA.

Marchionne zauważył, że inne firmy podlegają naturalnej ewolucji wyboru, więc postawienie jednoznacznie na firmy będące w tej strefie i ostateczne przesądzenie o rozwoju wydarzeń byłoby bardzo ryzykowne. Nie chciał powiedzieć, jakie firmy ma na myśli.

W marcu General Motors zgodził się kupić startup w zakresie autonomicznej jazdy Cruise Automation, daimler, BMW i Volkswagen kupiły w 2015 r. firmę map cyfrowych HERE, aby przyspieszyć prace nad autonomicznymi pojazdami, teraz Ford zapowiedział zainwestowanie 182 mln dolarów w Pivotal Software z San Francisco, aby zwiększyć swe możliwości w zakresie oprogramowania.

Odrębnie szef FCA ogłosił, że furgonetka (pickup truck) nowej generacji Ram pojawi się na rynku w styczniu 2018. Pod konie bieżącego roku albo na początku 2017 r. koncern przestanie produkować średnią limuzynę Chrysler 200. FCA nadal szuka chętnych do przejęcia jej i Dodge Darta.

Marchionne wyjaśnił przy okazji, że od czasu odrzucenia przez General Motors jego propozycji fuzji nie miał kontaktów z tym koncernem.

Biznes
Benefit Systems na rynku wellbeing: przepis na skalowalny sukces
Biznes
Spotify zirytował turecki rząd. Playlisty obrażają żonę Erdogana
Biznes
Napięcia UE–Chiny. Rozmowa Trumpa i Zełenskiego i szczyt BRICS w Rio
Biznes
Rosyjski bogacz traci majątek. Sfinansuje wojnę Putina
Biznes
Niemiecki biznes boi się poboru. A co w Polsce?