Filmy w sieci też drożeją. Nie tylko Netflix zmienił ceny

Amazon podniesie abonamenty obejmujące serwis stremingowy. Na razie na rodzimym rynku. Co czeka polskiego widza?

Publikacja: 06.02.2022 21:00

Filmy w sieci też drożeją. Nie tylko Netflix zmienił ceny

Foto: Adobe Stock

Najpierw Netflix i Hulu (ze stajni The Walt Disney Company) wprowadziły wyższe abonamenty za dostęp do streamingowej platformy, a teraz na podobny ruch zdecydował się Amazon.

Na razie w USA

Przy okazji publikacji wyników za 2021 rok technologiczny gigant kierowany przez Jeffa Bezosa zapowiedział, że podnosi ceny za korzystanie z programu lojalnościowego Amazon Prime, obejmującego m.in. możliwość korzystania z serwisu z filmami i serialami (Prime Video). Podwyżki Amazona dotyczą jedynie rynku amerykańskiego. Komentujące je anglojęzyczne serwisy branżowe twierdzą, że to tylko „na razie".

Roczny abonament podrożeje o około 17 proc.: ze 119 dol. do 139 dol. Jeśli ktoś do tej pory korzystał z odnawiającej się co miesiąc subskrypcji, zapłaci natomiast 14,99 dol. (a nie jak wcześniej – 12,99 dol.). Więcej zapłacą także specjalne grupy odbiorców: studenci i gospodarstwa domowe o niskim dochodzie.

Podwyżki dotyczyć będą zarówno nowych użytkowników (od 8 lutego), jak i dotychczasowych subskrybentów. Ci ostatni muszą się liczyć z podniesieniem ceny, gdy będą odnawiać subskrypcję po 25 marca. Ta zapowiedź otwiera furtkę, by wydłużyć obowiązywanie taniego abonamentu, ale w zamian trzeba się związać z gigantem na kolejny rok.

Czytaj więcej

Konkurencja uderzyła w wyniki Netflixa. 2022 rok może być trudny

Choć ceny rosną w USA, to nie oznacza to, że użytkownicy w Europie i Polsce nie muszą się z nimi liczyć. Oficjalnym uzasadnieniem wzrostu cen jest bowiem inflacja, a ta rośnie także i w naszym kraju.

Streamingowy serwis Amazona pozostaje na razie jednym z najtańszych. Tu trzeba zastrzec, że platform nie sposób porównywać jeden do jednego, ponieważ ich biblioteki różnią się zawartością i obfitością. W Polsce roczny abonament za Amazon Prime razem z Prime Video kosztuje 49 zł (z VAT), czyli o 6 zł więcej niż najpopularniejszy miesięczny abonament za Netfliksa (43 zł). Strumieniujące rozrywkę wideo HBO Go, zmieniające się od 8 marca w HBO Max, kosztowało do tej pory 29,99 zł miesięcznie. Przy okazji rebrandingu użytkownicy dostaną 33 proc. rabatu od ceny wyjściowej, co dla dotychczasowych subskrybentów oznaczać będzie obniżkę do około 20 zł.

Idą debiuty

Do debiutu w Polsce szykuje Disney+, jeden z kilku serwisów internetowych grupy The Walt Disney Company (obok Hulu, ESPN+ i Star+).

Ten uważany przez analityków za mogący najwięcej zmienić debiut na rynku płatnej telewizji internetowej w Polsce ma nastąpić latem. To wtedy w bibliotece serwisu pojawić ma się szereg nowości.

Czytaj więcej

HBO Max rzuca rękawicę Netflixowi. Znamy ceny

W Europie, w tym i w Polsce, do debiutu szykowany jest też SkyShowtime, wspólny serwis amerykańskich koncernów Comcast i ViacomSBS. Platforma pokazywać ma produkcje takich firm jak tytułowy Showtime i Sky Studios, ale i znany z filmów dla dzieci Nickelodeon, Paramonunt Pictures i Paramount+ Originals oraz Universal Pictures i Peacock.

Służby prasowe SkyShowtime ogłosiły w ub. tygodniu, że koncerny dostały zgodę na utworzenie platformy w Europie od ostatniego regulatora: w Irlandii. Informacje o terminie startu i cenach podane mają zostać w kolejnych komunikatach.

Netflix na czele

Według danych Gemiusa obrazujących odwiedzalność stron internetowych i aplikacji danej platformy (nie liczbę członków czy tym bardziej płacących abonentów) w grudniu 2021 r. w Polsce największą popularnością cieszył się nadal Netflix. Jego serwisy i aplikacje odwiedziło ponad 13,34 mln tzw. realnych użytkowników internetu. Pozostałe serwisy dzieli od niego przepaść. Na drugim miejscu uplasował się z 4,67 mln realnych użytkowników Player.pl (Grupa Discovery). Zepchnął na trzecie miejsce WP Pilota Wirtualnej Polski Holding.

Najpierw Netflix i Hulu (ze stajni The Walt Disney Company) wprowadziły wyższe abonamenty za dostęp do streamingowej platformy, a teraz na podobny ruch zdecydował się Amazon.

Na razie w USA

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
To będzie pierwszy taki strajk od 40 lat. Pracownicy Disneylandu mają dość
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Biznes
Rekord na aukcji w Nowym Jorku. Dinozaur Apex wart dziesiątki milionów dolarów
Biznes
Operator Lidla i Kauflandu dostał zezwolenie. Polską kaucję utworzy sześć spółek
Biznes
CrowdStrike przeprasza za awarię, która uszkodziła systemy Windows. „Współpracujemy z klientami”
Biznes
Awaria Microsoftu utrudnia funkcjonowanie firmom w Polsce