Reklama

#RZECZoBIZNESIE: Maciej Kroenke: Wojny cenowe to nasz chleb powszedni

Polacy są jednym z najbardziej wrażliwych na cenę narodów w Europie - mówi Maciej Kroenke, dyrektor od cen w PwC.

Aktualizacja: 10.08.2016 16:01 Publikacja: 10.08.2016 13:37

#RZECZoBIZNESIE: Maciej Kroenke: Wojny cenowe to nasz chleb powszedni

Foto: Rzeczpospolita

Jak prowadzić efektywną politykę cenową, by wygrać z depczącą po piętach konkurencją i przyciągnąć klientów? I które czynniki powinny być kluczowe przy podejmowaniu decyzji cenowych?

- Istotne jest nie tylko to, ile kosztuje wyprodukowanie danego produktu, ale też ile klient chciałby za niego zapłacić – mówi Maciej Kroenke.

- W dzisiejszych czasach bardzo trudno jest znaleźć odpowiedź na pytanie, ile konkretny jeden produkt powinien kosztować. Powinniśmy bardziej myśleć o tym, w jaki sposób dostosować cenę i kształt produktu do potrzeby danego klienta czy segmentu klientów – uzupełnia.

Kroenke zaznacza jednak, że polityka ta nie może mieć na celu naciągania klientów, by jednorazowo zapłacili wysoką cenę za pożądany produkt. Należy z kolei ustalić cenę na takim poziomie, by zatrzymać u siebie klienta na dłuższy okres czasu i sprawić, by nie czuł się oszukany.

Reklama
Reklama

- Dobra polityka cenowa polega na tym, żeby słuchać klienta, zrozumieć jego potrzeby i zaproponować mu taki produkt, jakiego on potrzebuje, w cenie, którą jest w gotów za niego zapłacić – mówi.

Każda transakcja musi zatem opierać się na podejściu win-win, a więc klient jest zadowolony z jej ostatecznego efektu i chce dalej kupować u wybranego producenta, a jednocześnie firma realizuje swoje podstawowe cele biznesowe i wypracowuje oczekiwany zysk.

Polacy są jak nikt wrażliwi na cenę

Sytuację komplikują jednak zagrania konkurencji i niezwykle wysoka wrażliwość Polaków na cenę.

- Wojny cenowe to jest chleb powszedni polityki cenowej i on zwłaszcza dotyczy polskiego rynku – podkreśla Maciej Kroenke.

- Polacy są jednymi z najbardziej patrzących na cenę konsumentów w Europie i mało który naród jest tak podatny na działania promocyjne, czy też na komunikat związany z niską ceną – mówi.

Zgodnie z regularnie prowadzonymi badaniami PwC, ponad połowa firm w Polsce twierdzi, że jest w stanie wojny cenowej, natomiast aż 90 proc. z nich mówi, że same jej nie prowadzą, lecz reagują wyłącznie na ruchy konkurencji.

Reklama
Reklama

Jak przekonać przeciętnego polskiego klienta, że nie tylko cena jest istotna, ale również i jakość?

– Kluczowym elementem dobrze budowanej polityki cenowej jest zadanie sobie pytania, czego potrzebuje klient, dobre podejście segmentowania bazy oraz zrozumienie, dla jakiego odsetka rynku będzie istotna jakość i budowanie takiej argumentacji dla tej grupy, żeby koncentrowała się na tych elementach – mówi Kroenke.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama