Chociaż popyt na książki spada, można je dostać nie tylko w księgarniach, ale także np. w wielkich salonach z elektroniką.

– Sprzedaż książek rozpoczęliśmy kilka lat temu, odpowiadając na liczne zapytania klientów – wyjaśnia Wioletta Batóg, rzecznik sieci Media Markt i Saturn, największych sprzedawców sprzętu elektronicznego w Polsce. – Jest to kategoria uzupełniająca do oferty muzyki i filmów, obejmująca głównie bestsellery, biografie, albumy i poradniki. Mocną i lubianą przez klientów pozycją jest komiks, który będziemy rozwijać – dodaje.

Kryminały na fali

Na rynek księgarski po miesiącach zawieszenia wraca e-sklep Merlin.pl, wydzierżawiony spółce Topmall. Nowi zarządzający zwracają uwagę na zmianę preferencji czytelników. – Kobiety, które dotychczas czytały romanse, coraz chętniej sięgają po kryminały. Popularne są książki, które miały albo wiadomo, że za chwilę będą miały, swoją ekranizację, np. „Dziewczyna z pociągu" czy „Inferno" – mówi Łukasz Szczepański, prezes Topmallu. – W fantasy i science fiction książka jest jednym z mediów, obok filmu, serialu czy gry. W ten sposób jeden produkt promuje pozostałe z danej serii. Jedna pozycja jest wspomagana przez drugą, a pojawienie się nowej pozycji oznacza jednoczesne zagospodarowanie kilku segmentów rynku – dodaje.

Najwięcej książek sprzedaje Empik, w którego przypadku liczba salonów przekracza już 200. Firma w tym roku uruchomiła trzy nowe sklepy, a do końca grudnia dołączy do nich jeszcze 11 premierowych lokalizacji.

Wiceliderem rynku jest Matras ze 173 placówkami. W ostatnich miesiącach w prasie ukazało się kilka artykułów na temat kiepskiej kondycji firmy, a nawet możliwej upadłości. Firma zdecydowanie odrzuca zarzuty. Pisze w komunikacie, że prowadzi restrukturyzację i jednocześnie rozwija relacje z dostawcami.

– W konsekwencji prowadzonej restrukturyzacji przewidujemy w IV kw. możliwość dofinansowania spółki poprzez podniesienie kapitału przez dotychczasowych i nowych wspólników – podaje zarząd Matrasu. Podkreśla, że nie ma żadnych przesłanek do ogłoszenia upadłości, a spółka realizuje swoje zobowiązania na bieżąco, choć z pewnymi opóźnieniami. – Mamy pewność, że problem opóźnień ustanie całkowicie w IV kw. tego roku – dodaje zarząd.

Nadzieja w najmłodszych

Do sprzedaży książek wzięła się Biedronka, lider handlu detalicznego w Polsce. – Od 2009 r. zapewniamy naszym klientom ofertę pozycji wydawniczych. Nie stanowią kluczowej kategorii w asortymencie – podaje biuro prasowe Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci.

Autopromocja
#NowaRp.pl

Znacznie więcej niż wiedza

ZAPRENUMERUJ

Wśród oferowanych książek znajdują się klasyki literatury i współcześni autorzy. – Od 2014 r. do sprzedaży trafiają także pozycje, które w danym roku zostały nominowane do Nagrody Literackiej Nike. Czołowym produktem Biblioteczki Biedronki są także propozycje dla najmłodszych – dodają przedstawiciele Jeronimo Martins Polska.

Z myślą o dzieciach firma od 2015 r. organizuje konkurs „Piórko" na najlepszą książkę dla najmłodszych (dla autora i ilustratora). W zakończonej właśnie drugiej edycji konkursu nadesłano blisko 4,3 tys. tekstów i blisko 1 tys. kompletów ilustracji. Laureat pierwszej edycji, czyli „Szary domek", sprzedał się w ponad 35 tys. egzemplarzy.

Opinia

Ewa Szmidt-Belcarz, prezes sieci Empik

Przyciągamy czytelników do salonów dzięki zapewnieniu szerokiej oferty, ciekawym promocjom, stałym działaniom wspierającym literaturę i czytelnictwo. To choćby spotkania autorskie z pisarzami, wydarzenia w ramach Międzynarodowego Festiwalu Literatury „Apostrof", warsztaty dla dzieci „Przecinek i kropka", czego efektem są dobre wyniki sprzedaży. W 2016 roku notujemy kilkuprocentowy wzrost, i to mimo braku mocnych premier, takich jak w I połowie 2015. Jak widać, sprawdza się przyjęta przez nas strategia umiejscowienia książki wśród innych kategorii produktów służących realizacji pasji i rozwoju zainteresowań.