Reklama

#RZECZoBIZNESIE: Katarzyna Czuchaj-Łagód: Nasz mózg robi zakupy za nas

Większość naszych zachowań determinuje budowa naszego mózgu, a nie płeć czy wiek - mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód, Dyrektor Zarządzający Mobile Institute.

Aktualizacja: 02.09.2016 15:32 Publikacja: 02.09.2016 14:23

#RZECZoBIZNESIE: Katarzyna Czuchaj-Łagód: Nasz mózg robi zakupy za nas

Foto: Rzeczpospolita

Świat się zmienia, a wraz z nim my i nasze zwyczaje zakupowe. Jak dogonić stale zmieniającą się modę i zrozumieć współczesnego konsumenta? Odpowiedzi na to pytanie szuka agencja badawcza Mobile Institute, która opracowała zupełnie nowe podejście do myślenia o kliencie.

- Do tej pory większość badań była prowadzona według zmiennych demograficznych, które jak obserwujemy, coraz mniej tych konsumentów różnicują. Kobiety coraz częściej kupują samochody, mężczyźni się interesują kosmetykami czy byciem fit... Postanowiliśmy więc poszukać czegoś, co będzie bardziej generyczne i uniwersalne – mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód.

Agencja Mobile Institute zauważyła, że większość naszych zachowań determinuje tak naprawdę budowa naszego mózgu, która ma niewiele wspólnego z takimi cechami, jak płeć czy wiek człowieka. To właśnie tym kryterium kieruje się firma przy segmentacji konsumentów. Stosuje przy tym trzy podstawowe „kolory konsumentów”, które obrazują ich zwyczaje zakupowe.

- Konsumenci niebiescy, na których mówimy też smart shoppers, to są osoby, które podejmują decyzje zakupowe bardzo analitycznie, porównują dużo ofert, optymalizują zakup – mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód.

Reklama
Reklama

- Są też konsumenci czerwoni, których nazywamy now shoppers, czyli są to osoby typu „lider”, które podejmują decyzje bardzo szybko z ograniczonej liczby marek i interesuje ich przede wszystkim szybki efekt oraz prestiż – uzupełnia.

- I konsumenci zieloni, czyli social shoppers, którzy lubią kupować w bezpieczny sposób w oparciu o doświadczenia i wiedzę, radząc się przy tym najczęściej znajomych – dodaje.

Katarzyna Czuchaj-Łagód przekonuje, że podział ten jest efektywny, ponieważ rzadko się zdarza, by konsumenci wykazywali się różnymi zwyczajami zakupowymi w zależności od kategorii towarów, które wybierają. - Wszystkie dane wskazują, że te zachowania są bardzo stałe. Tylko 10 proc. konsumentów ma trójdzielną strukturę i zachowuje się odmiennie w różnej sytuacji – podkreśla.

Jak zaznacza, szczególnie ważne w ostatnim czasie dla konsumentów stały się rekomendacje znajomych bądź internautów na blogach czy serwisach społecznościowych.

- Technologia stwarza teraz dużo możliwości do tego, żeby konsumenci się ze sobą nawzajem konsultowali. Połowa konsumentów w Polsce kieruje się na co dzień opiniami. Większość z tych poleceń ma miejsce w mediach społecznościowych. Ponad 60 proc. ich użytkowników mówi, że opinie pozytywne i negatywne wpływają na ich decyzje zakupowe. Również z nich część osób dowiaduje się o różnych produktach – mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód.

Agencja Mobile Institute przeprowadziła w ostatnim czasie badanie Customer listening. – Najważniejsza informacja płynąca z tego badania jest taka, że 90 proc. konsumentów uważa, że jest to istotne, żeby marka badała ich opinie, ponieważ wtedy uważają ją za otwartą i dobrze zarządzaną – mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód.

Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Elektryfikacja flot do 2030? Australia odcina młodych od social mediów
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama