Rząd na amerykańskich skrzydłach

Wybrane przez MON w zeszłym tygodniu odrzutowce Gulfstream G550 powinny być gotowe do obsługi polskich VIP-ów już w przyszłym roku – poinformował MON.

Aktualizacja: 24.10.2016 09:32 Publikacja: 23.10.2016 19:55

W kilku krajach (Włochy, Izrael) G550 ze specjalistycznym wyposażeniem jest wykorzystywany jako bojo

W kilku krajach (Włochy, Izrael) G550 ze specjalistycznym wyposażeniem jest wykorzystywany jako bojowy samolot rozpoznania radioelektronicznego.

Foto: 123rf.com

To właśnie obietnica błyskawicznej dostawy dwóch 16-miejscowych samolotów miała zapewne rozstrzygający wpływ na powierzenie kontraktu wartego ok. 450 mln zł producentowi maszyn G550 – Gulfstream Aerospace z Savannah w amerykańskim stanie Georgia.

Przed tygodniem pisaliśmy, że w konkursie na dwie mniejsze, dyspozycyjne maszyny specjalnego przeznaczenia do przewozu prezydenta, premiera i marszałków parlamentu oferty zgłosiły dwie firmy: właśnie amerykański Gulfstream z grupy General Dynamics i francuski Dassault Aviation, producent powietrznych limuzyn Falcon 7X (proponował dostawy w 2018 r.).

21 października wiceminister obrony Bartosz Kownacki potwierdził, że tylko amerykański koncern spełnił formalne wymagania przetargowe i w najbliższych tygodniach rozpoczną się z producentem negocjacje precyzujące polskie oczekiwania dotyczące wyposażenia pokładowego.

W przyszłych rządowych odrzutowcach, zgodnie z przyjętym na świecie standardem, oprócz wyposażenia umożliwiającego wygodną podróż i komfortowe warunki do pracy państwowych decydentów najwyższego szczebla muszą być zainstalowane urządzenia kodowanej łączności satelitarnej z dostępem do sieci komunikacji wojskowej. Muszą być też bierne i aktywne systemy bezpieczeństwa i samoobrony samolotów m.in. przed naprowadzanymi na podczerwień pociskami – potencjalnym orężem terrorystów.

Oprócz pilnego zakupu dwóch mniejszych odrzutowców rząd jeszcze w czerwcu zdecydował o rozpoczęciu postępowania w sprawie pozyskania do 2022 roku kolejnych trzech samolotów średniej wielkości (po ok. 100 miejsc na pokładzie, z możliwością lotów transatlantyckich bez międzylądowania).

Chęć udziału w rywalizacji już zgłosiły cztery podmioty: Glomex MS s.r.o. (Republika Czeska) z Lufthansa Technik AG (Niemcy), Boeing (USA), Megmar Logistics & Consulting sp. z o.o. (Polska) oraz wspólnie Aerospace International Group s.r.o (Republika Słowacka) z ASSA-POLAND Zdzisław Kondrat (Polska).

Oferowany przez General Dynamics G550 napędzany jest dwoma silnikami Rolls-Royce pozwalającymi na rozwinięcie prędkości ok. 900 km/h. Maksymalny zasięg samolotu to 12,5 tys. km, a pułap lotu – 15,5 tys. m. Samoloty tego typu używane są przez rządy Arabii Saudyjskiej, Azerbejdżanu, Kuwejtu, Maroka, Nigerii, Szwecji, Tanzanii, Turcji, Ugandy i USA.

To właśnie obietnica błyskawicznej dostawy dwóch 16-miejscowych samolotów miała zapewne rozstrzygający wpływ na powierzenie kontraktu wartego ok. 450 mln zł producentowi maszyn G550 – Gulfstream Aerospace z Savannah w amerykańskim stanie Georgia.

Przed tygodniem pisaliśmy, że w konkursie na dwie mniejsze, dyspozycyjne maszyny specjalnego przeznaczenia do przewozu prezydenta, premiera i marszałków parlamentu oferty zgłosiły dwie firmy: właśnie amerykański Gulfstream z grupy General Dynamics i francuski Dassault Aviation, producent powietrznych limuzyn Falcon 7X (proponował dostawy w 2018 r.).

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca