Reklama
Rozwiń
Reklama

GM dobrze w Stanach, problemem Europa

General Motors podwoił w III kwartale zysk dzięki doskonalej sprzedaży w Stanach i w Chinach, ale liczy się z oszczędnościami w Europie na skutek Brexitu

Publikacja: 27.10.2016 12:38

GM dobrze w Stanach, problemem Europa

Foto: Bloomberg

Trzeci co do wielkości na świecie producent samochodów zwiększył zysk netto o 104 proc. do 2,8 mld dolarów (2,57 mld euro), a zysk na akcję do 1,76 dolara. Analitycy spodziewali się 1,45 dolara. Obroty wyniosły 42,8 mld, także więcej od przewidywanych 39,29 mld. Koncern zakłada teraz, że roczny zysk na akcję uplasuje się w górnym przedziale widełek 5,5-6,0 dolarów.

Wyniki GM są dobre głównie dzięki Stanom i Chinom, bo koncern stracił pieniądze w Europie, Ameryce Łacińskiej i Azji (bez Chin). Nadal dużą popularnością cieszą się w Stanach pojazdy sportowo-użytkowe i furgonetki (pickup trucks), a w Chinach auta marki Buick. Marża operacyjna w Ameryce Płn. wyniosła zatem 11,2 proc., co rzadko zdarza się przy masowej produkcji seryjnej.

Strata w Europie wyniosła ok. 100 mln euro po zysku w II kwartale, na skutek spadku sprzedaży o 2 proc. do 282 951 samochodów, choć od stycznia wzrosła o 2,4 proc. do 922 996. GM przewiduje dojście do równowagi w całym roku po 16 latach ponoszenia strat, mimo deprecjacji funta szterlinga, która pozbawi go 400 mln dolarów II półroczu.

Oszczędności w Europie

Dyrektor finansowy GM, Chuck Stevens powiedział dziennikarzom, że będzie „bardzo, bardzo trudno" osiągnąć planowane założenia w Europie. Uprzedził, że GM rozważa nowe oszczędności w Europie, m.in. zmniejszenie mocy produkcyjnych, aby ograniczyć skutki Brexitu. W. Brytania jest największym rynkiem dla modeli Insignia i Corsa oferowanych przez Opla/Vauxhalla.

Reklama
Reklama

Starając się zmniejszyć straty koncern podwyższył swe ceny o 2,5 proc. od 1 października, ale mocno wątpi, czy to wystarczy dla wyrównania utarty przychodów z powodu osłabienia funta. GM nie wyklucza bardziej drakońskich działań, przede wszystkim zmniejszenia mocy produkcyjnych. — Przygotowujemy się do podjęcia wszelkich decyzji niezbędnych do przywrócenia Europy na właściwy szlak — zapewnił Stevens, ale nie chciał powiedzieć, czy w grę wchodzi też zmniejszenie zatrudnienia.

Od czasu referendum koncern zmniejszył już produkcję w 2 ośrodkach w Anglii, Ellesmere Port i Luton oraz wprowadził bezrobocie techniczne w Rüsselsheim (3000 pracowników) i w Eisenach (1850). Podobnie postąpił Ford zmniejszając o połowę produkcję silników w Bridgend w Walii (1850 ludzi) a także inwestycje ze 181 mln funtów do 100 mln.

Według firmy badawczej IHS Automotive, firmy samochodowe obecne w Europie sprzedadzą do 2018 r. o 2,8 mln samochodów mniej z powodu Brexitu. Brytyjski rynek powinien mieć dynamikę 3,2 proc. w bieżącym roku, osiągnie zaledwie 1 proc. — uważa IHS.

Biznes
Amerykanie już nie kupią najnowszych chińskich dronów. „Niedopuszczalne ryzyko”
Biznes
Droższa Wigilia, chińskie cła i przeludnione mieszkania w Polsce
Biznes
Spotykamy naukę z biznesem
Biznes
Europa, czyli spokojna przystań
Biznes
Co zadecyduje o losach świata w 2026 roku
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama