Reklama
Rozwiń
Rzeczpospolita
Ekonomia
Ekonomia
e-Wydanie
Reklama
Reklama
  • Ekonomia
  • Biznes

To oni grają pierwsze skrzypce w polskiej motoryzacji

Za dobrymi wynikami polskiej motoryzacji stoją świetni menedżerowie. Właśnie oni wyznaczają kierunki rozwoju firm i odpowiadają na wyzwania konkurencji. Poniżej prezentujemy jedynie wąską grupę osób, których działalność mocno wpłynęła na branżę motoryzacyjną i krajowy rynek, a w efekcie na całą polską gospodarkę.

Aktualizacja: 07.02.2017 18:48 Publikacja: 07.02.2017 18:48

Andrzej Korpak, dyrektor generalny General Motors Manufacturing Poland. Jest absolwentem Politechnik
Andrzej Korpak, dyrektor generalny General Motors Manufacturing Poland. Jest absolwentem Politechnik
Mariusz Golec, prezes Wieltonu. Z firmą związany jest prawie od początku jej powstania, a kieruje ni
Mariusz Golec, prezes Wieltonu. Z firmą związany jest prawie od początku jej powstania, a kieruje ni
Solange Olszewska, prezes Solaris Bus & Coach. Jest założycielem, właścicielem i prezesem zarządu So
Solange Olszewska, prezes Solaris Bus & Coach. Jest założycielem, właścicielem i prezesem zarządu So
Janusz Soboń, prezes Kirchhoff Polska. Pracuje w Kirchhoff Polska od początku działalności firmy. Od
Janusz Soboń, prezes Kirchhoff Polska. Pracuje w Kirchhoff Polska od początku działalności firmy. Od
Jacek Pawlak, prezydent Toyota Motor Poland. Absolwent Politechniki Warszawskiej, w Toyota Motor Pol
Jacek Pawlak, prezydent Toyota Motor Poland. Absolwent Politechniki Warszawskiej, w Toyota Motor Pol
Achim Schaible, prezes Volkswagen Group Polska. Kieruje firmą, która ma największy wpływ na kształto
Achim Schaible, prezes Volkswagen Group Polska. Kieruje firmą, która ma największy wpływ na kształto
Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland. Z Volvo Car Poland związany jest od 2004 roku. W latach
Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland. Z Volvo Car Poland związany jest od 2004 roku. W latach
Karol Zarajczyk, prezes Ursusa. Prezesem Ursusa jest od 2013 roku. Wcześniej był dyrektorem ekonomic
Karol Zarajczyk, prezes Ursusa. Prezesem Ursusa jest od 2013 roku. Wcześniej był dyrektorem ekonomic
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku. Przemysłu Motoryzacyjnego Całe życie zawodowe związany z bran
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku. Przemysłu Motoryzacyjnego Całe życie zawodowe związany z bran
1/9

Andrzej Korpak, dyrektor generalny General Motors Manufacturing Poland. Jest absolwentem Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Pracę w General Motors rozpoczął w 1997 roku, obecnie odpowiada za zakłady General Motors w Polsce, na Węgrzech i w Austrii. Pod jego kierownictwem uruchomiono w zakładzie produkcję kolejnych modeli samochodów dla czterech marek koncernu General Motors: Opla, Vauxhalla, Buicka i Holdena. Najnowszy model fabryki – Opel Astra – otrzymał prestiżowy tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2016. Firma poszerzyła działalność o prace badawczo-rozwojowe, a także w ramach Centrów Usług Wspólnych – o usługi finansowe i kadrowe na rzecz jednostek General Motors na świecie. W 2016 roku zakład GM Manufacturing Poland odnotował rekordową liczbę ponad 200 tysięcy wyprodukowanych samochodów. Jest jednym z największych pracodawców na Śląsku, a budowa fabryki Opla zmieniła gospodarczy charakter regionu. —adww

Foto: materiały prasowe

Mariusz Golec, prezes Wieltonu. Z firmą związany jest prawie od początku jej powstania, a kieruje nią od czerwca 2015 roku. Spółka jest największym w Polsce producentem przyczep i naczep. W ciągu dziesięciu lat mocno automatyzowała produkcję, wdrożyła nowe technologie. Ma ambicję osiągnięcia w swojej branży trzeciej pozycji na rynku europejskim. Środkiem do tego celu są zagraniczne akwizycje. W 2015 roku Wielton przejął francuską spółkę Frehauf posiadającą zakład w Auxerre oraz aktywa włoskiej firmy Compagnia Italiana Rimorchi, będącej właścicielem włoskich marek: Merker, Viberti i Cardi. Te aktywa pomogą Wieltonowi w rozwoju na nowych rynkach, np. w Hiszpanii czy Portugalii. W ub. roku Wielton powołał spółkę w Niemczech. Wielton GmbH z siedzibą we Frankfurcie nad Menem zajmuje się sprzedażą i serwisem na terenie Niemiec, Austrii i Szwajcarii. W perspektywie kilku lat Wielton chce tam sprzedawać przeszło 1,5 tys. przyczep i naczep rocznie. —adw

Foto: materiały prasowe

Solange Olszewska, prezes Solaris Bus & Coach. Jest założycielem, właścicielem i prezesem zarządu Solarisa, który stał się jednym z liderów na europejskim rynku produkcji autobusów. Rodzinna firma Solange i Krzysztofa Olszewskich zatrudnia blisko 2500 osób, a produkowane przez nią pojazdy jeżdżą w 30 państwach i w ponad 600 miastach. Autobus elektryczny marki Solaris został uznany za najlepszy autobus miejski roku 2017 w prestiżowym konkursie Bus of the Year organizowanym przez Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych. Od uruchomienia produkcji w 1996 roku fabrykę w Bolechowie pod Poznaniem opuściło już ponad 12 tys. pojazdów. Elektryczne autobusy Solarisa wożą pasażerów w Niemczech (m.in. w Brunszwiku, Berlinie, Hamburgu, Dreźnie i Düsseldorfie) oraz Szwecji (Vasteras). Firma pracuje nad budową autobusu elektrycznego z wodorowym ogniwem paliwowym. —adw

Foto: Fotorzepa

Janusz Soboń, prezes Kirchhoff Polska. Pracuje w Kirchhoff Polska od początku działalności firmy. Od dziesięciu lat jest prezesem tej spółki, która należy do Kirchhoff Automotive – prywatnego przedsiębiorstwa będącego własnością niemieckiej rodziny Kirchhoff. Ma ono 30 zakładów w 11 krajach. Polski oddział Grupy pod względem zatrudnienia należy do największych. W ciągu 18-letniej działalności w Polsce firma Kirchhoff znalazła się w czołówce polskich dostawców dla światowych producentów samochodów. Posiada zakłady w Mielcu oraz w Gliwicach, gdzie pracuje blisko półtora tysiąca osób. Do 2015 roku zainwestowała w Polsce przeszło 160 milionów euro. Dwa lata temu zapadła decyzja o budowie kolejnego zakładu – w Gnieźnie. Specjalizuje się on w spawaniu i zgrzewaniu metalowych elementów konstrukcyjnych nadwozi i podwozi do aut osobowych i dostawczych. Janusz Soboń łączy kierowanie polską spółką z funkcją członka zarządu Kirchhoff Automotive.

Foto: materiały prasowe

Jacek Pawlak, prezydent Toyota Motor Poland. Absolwent Politechniki Warszawskiej, w Toyota Motor Poland od 1991 roku. W latach 2006–2010 pracował w europejskiej centrali Toyoty w Brukseli, był odpowiedzialny za wdrażanie nowej strategii marki dla Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Hiszpanii i Włoch. W styczniu 2012 r. wrócił do Polski na stanowisko prezydenta Toyota Motor Poland, a cztery lata później objął równoległe stanowisko prezydenta Toyota Central Europe. Jego zasługą jest rozpowszechnienie w Polsce samochodów z napędem hybrydowym, w których japońska marka jest niekwestionowanym liderem. Ubiegły rok Toyota zakończyła szóstym z rzędu wzrostem sprzedaży hybryd, a w styczniu tego roku sprzedaż przekroczyła 1,4 tys. sztuk. Plany na cały 2017 rok zakładają sprzedaż nawet 14 tys. hybryd. —adw

Foto: Fotorzepa

Achim Schaible, prezes Volkswagen Group Polska. Kieruje firmą, która ma największy wpływ na kształtowanie polskiego rynku nowych samochodów. Grupa jest przedstawicielem sześciu marek: Volkswagena, Audi, Seata, Skody, Volkswagena Samochody Użytkowe i Porsche. Spółka zatrudnia ok. 550 osób i współpracuje z siecią 335 dealerów i zakładów serwisowych. Rocznie sprzedaje ponad 100 tys. pojazdów. Skoda od długiego czasu pozostaje liderem rynku, a Octavia i Fabia są na pierwszym i drugim miejscu w rankingu najpopularniejszych modeli. Volkswagen jako marka także doskonale sobie radzi: w ubiegłym roku był wiceliderem sprzedaży z przeszło 20-proc. wzrostem w ujęciu rok do roku i przeszło 10-proc. udziałem w rynku. To także ulubiona marka polskich menedżerów – ta grupa klientów najchętniej wybiera Passata. —adw

Foto: Fotorzepa

Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland. Z Volvo Car Poland związany jest od 2004 roku. W latach 2007–2009 zajmował stanowisko finance managera, a w roku 2008, gdy firma sprzedawała ok. 4 tys. samochodów rocznie, został jej prezesem. W następnych latach sprzedaż Volvo w Polsce sukcesywnie rosła, by w roku ubiegłym zbliżyć się do poziomu 7,9 tys. aut. W rezultacie polski oddział Volvo awansował do pierwszej dziesiątki największych europejskich rynków dla szwedzkiej marki, wyprzedzając między innymi Holandię, Rosję czy Turcję. Volvo Car Poland odnotowało dwukrotnie wyższy wzrost (13,5 proc.) niż cała marka w ujęciu globalnym (6,2 proc.). W 2014 r. Volvo jako pierwsze w Polsce zaoferowało pełne odliczenie VAT, zanim pojawiło się tzw. okienko derogacyjne, które na kilka miesięcy wskrzesiło auta z kratką.

Foto: materiały prasowe

Karol Zarajczyk, prezes Ursusa. Prezesem Ursusa jest od 2013 roku. Wcześniej był dyrektorem ekonomiczno-finansowym w Pol-Mot Warfama, pracownikiem działu sprzedaży Fiata, specjalistą ds. finansowych w Pol-Mot Holding. Udało mu się postawić na nogi firmę, która jeszcze na początku dekady była ruiną. Zdobył kontrakty z odbiorcami traktorów w Afryce, zwiększył sprzedaż na rynku polskim. W ubiegłym roku spółka odnotowała ponad 56-procentowy wzrost rejestracji nowych ciągników i zwiększyła udział w rynku do 10 proc. Ale ambicje firmy sięgają dalej. Ursus wszedł w nowy, innowacyjny rodzaj działalności: zaangażował się w produkcję autobusów elektrycznych. Jesienią ub. roku Ursus podpisał z Miejskimi Zakładami Autobusowymi w Warszawie kontrakt na dostawę dziesięciu takich pojazdów.

Foto: Centrum Kultury w Lublinie

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku. Przemysłu Motoryzacyjnego Całe życie zawodowe związany z branżą motoryzacyjną. Zaczynał w Renault, był dyrektorem sprzedaży i marketingu u wyłącznego importera Saaba, zarządzał marketingiem w Scania Polska. W 2002 r. dyrektor Stowarzyszenia Oficjalnych Importerów Samochodów, przekształconego w PZPM, którego został prezesem. Pod jego kierownictwem PZPM stał się największą polską organizacją pracodawców branży, zrzeszającą importerów i producentów samochodów, motocykli, a także producentów nadwozi, przyczep oraz części i komponentów. Faryś uczestniczy w pracach rządu i parlamentu przy opiniowaniu projektów ustaw dotyczących motoryzacji, a także reprezentuje interesy firm członkowskich PZPM w organach Unii Europejskiej.

Foto: Fotorzepa

Adam Woźniak

© Licencja na publikację
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Źródło: Rzeczpospolita

Motoryzacja
Dron chińskiej firmy DJI
Biznes
Amerykanie już nie kupią najnowszych chińskich dronów. „Niedopuszczalne ryzyko”

Z chińskich dronów w USA od lat korzystają nie tylko prywatni właściciele, ale także policja oraz straż pożarna....

Bartłomiej Kawałek, autor podcastu „Twój Biznes”
Biznes
Droższa Wigilia, chińskie cła i przeludnione mieszkania w Polsce

Wigilijny koszyk drożeje wolniej, ale święta wciąż kosztują więcej. Chiny nakładają wysokie cła na europejski na...

Spotykamy naukę z biznesem
Biznes
Spotykamy naukę z biznesem

Jako uniwersytet wsłuchujemy się w potrzeby biznesu, musieliśmy odwrócić kolejność, to zazwyczaj uczelnia opraco...

Europa, czyli spokojna przystań
Biznes
Europa, czyli spokojna przystań

Oby nowy rok był – wbrew nastrojom w geopolityce – zaskakująco dobry dla funkcjonowania światowej gospodarki. Pr...

Dostawcza Kia PV5 - International Van of the Year 2026. Sprawdź ratę!
Materiał Promocyjny
Dostawcza Kia PV5 - International Van of the Year 2026. Sprawdź ratę!

Advertisement
Donald Trump właściwie każdego dnia nadaje ton międzynarodowemu życiu politycznemu i gospodarczemu
Biznes
Co zadecyduje o losach świata w 2026 roku

W jakiej kondycji będzie amerykańska demokracja? Gospodarka rosyjska upadnie? Ukraińcy przegrają wojnę? Unia pój...

W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania

Orlen inwestuje w nowe technologie i stawia na odnawialne źródła energii, ale sukces dekarbonizacji zależy nie tylko od inwestycji grupy – kluczowa będzie zmiana przyzwyczajeń milionów klientów – ocenia Stanisław Barański, dyrektor Biura Zrównoważonego Rozwoju i Transformacji Energetycznej Grupy Orlen.

San Francisco jest jednym z bastionów robotaxi w USA. Na zdjęciu pojazd Waymo na tle zabytkowego tra
Globalne Interesy
Koniec ery kierowców. Robotaxi wjeżdżają do Europy
Maciej Mazur, CEO Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM)
Rozmowa MOTO.RP.PL
Maciej Mazur, CEO PSNM: Nadal mówimy o zdecydowanej dominacji napędów elektrycznych
Chiny pobiją Europę jej własną bronią
Krajowe
Chiny pobiją Europę jej własną bronią
Volkswagen wstrzymuje dostawy modelu ID. Buzz na rynek USA
Na prąd
Ten model Volkswagena znika z rynku w USA. Okazał się kosztownym eksperymentem
Kierowcy mogą dziś swobodnie dopasować sposób korzystania z samochodu, także dostawczego, do własnyc
Materiał Partnera
Warto skorzystać z nowoczesnych form finansowania aut dostawczych
Jak zachować wyższy limit amortyzacji samochodu w 2026 r.
Zmiany w przepisach podatkowych
Jak zachować wyższy limit amortyzacji samochodu w 2026 r.
Ford oficjalnie kończy produkcję elektrycznego F-150 Lightning
Na prąd
Elektryczny sen pick-upów właśnie się kończy. Ameryka wraca do V8
Wielka Brytania zmienia swoją politykę transportową. Wprowadza od kwietnia 2028 roku podatek drogowy
Na prąd
Brytyjczycy wprowadzają podatek drogowy dla elektrycznych aut
Niemiecki TUI promuje wczesne rezerwacje. Wyróżniają się Grecja, Turcja i Egipt
Biura Podróży
Niemiecki TUI promuje wczesne rezerwacje. Wyróżniają się Grecja, Turcja i Egipt
Ukraiński artylerzysta przygotowuje pociski do haubicy M777 kalibru 155 mm. Fotografia wykonana 24 g
Konflikty zbrojne
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1403
Pas graniczny między Polską a Białorusią w miejscowości Świsłoczany
Konflikty zbrojne
Polska buduje system przeciwdronowy na wschodniej granicy. Inwestycja za ponad 2 mld euro
7 sierpnia 2023 prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o podniesieniu świadczenia Rodzin
Społeczeństwo
Sondaż. 800+ dla obcokrajowców? Wyborcy niezdecydowani najbardziej radykalni
Przedsiębiorcy: rząd wbija nam nóż w plecy
Praca w logistyce
Przedsiębiorcy: rząd wbija nam nóż w plecy
dr Łukasz Kossacki-Lytwyn z Hanglung Law Biernat&Kossacki oraz dr Daniel Szeligowski, analityk Polsk
Świat
Rosja gra na rozpad Ukrainy. Ten scenariusz jest realny
Wołodymyr Zełenski: Rosja już szykuje scenariusz delegitymizacji wyborów na Ukrainie
Konflikty zbrojne
Wołodymyr Zełenski: Rosja już szykuje scenariusz delegitymizacji wyborów na Ukrainie
W niektórych przypadkach zaburzeń ze spektrum autyzmu predyspozycje genetyczne są obecne od urodzeni
Psychologia
Dlaczego autyzm nie mieści się już w jednym spektrum
Reklama
Reklama

kontakt

  • O nas
  • Kontakt
  • Napisz do nas

regulamin

  • Polityka Prywatności
  • Regulamin serwisu
  • Informacje o nadawcy
  • Deklaracja dostępności

reklama i prenumerata

  • Reklama
  • Ogłoszenia
  • Prenumerata
  • Archiwum

partnerzy

  • E-kiosk.pl
  • E-gazety.pl
  • Nexto.pl
  • Mała księgowość
  • Kancelarierp.pl
  • Wieści Rolnicze
  • Życie Warszawy

Nasze wydarzenia

  • Szkolenia i konferencje
  • mapa strony
  • Kalendarium
  • oferta produktowa
Gremi Media

© Copyright by GREMI MEDIA SA

e-Wydanie
  • Wydarzenia
  • Ekonomia
  • Prawo
  • PRO
  • Sport
  • Regiony
  • Plus Minus
  • Publicystyka
  • Finanse osobiste
  • Motoryzacja
  • Cyfrowa
  • Turystyka
  • Historia
  • Zdrowie
  • Styl życia
  • Nieruchomości
  • Energetyka
  • Logistyka
  • Przemysł Zbrojeniowy
  • Klimat
  • Wydarzenia Gospodarcze
  • Analizy Rzeczpospolitej
  • Projekty specjalne
  • Edukacja
  • Kobieta
  • Podcasty
  • Multimedia
  • Cła Donalda Trumpa
  • Rp.pl wyjaśnia
  • Podsumowania roku 2024
  • Prognozy na rok 2025
  • Newslettery
  • Archiwum
  • Rankingi
  • e-Wydanie
  • Prenumerata
RP.pl
Uzyskaj dostęp do
aktualnego e‑Wydania
Uzyskaj dostęp

Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.

Wypróbuj za darmo

nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas

REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama