W przyszłym roku nowa konstrukcja ma uzyskać niezbędne certyfikaty umożliwiające dopuszczenie do eksploatacji. Przemiennopłat AW609 może startować i lądować pionowo zawisać w powietrzu, a przy tym tym osiągać prędkości niedostępne dla helikopterów.
Powstanie zmiennowirnikowców to wynik doświadczeń bojowych w Iraku i Afganistanie oraz pilnej potrzeby pokonania nieprzezwyciężalnych dotąd ograniczeń klasycznych śmigłowców.
Amerykańskie korzenie
Ośmiotonowy Tiltrotor koncernu Leonardo może przemieszczać się z prędkością prawie 550 km /godz. i wznosić na maksymalny pułap ponad 7,5 tys. metrów. Maszyna wywodzi się z hybrydowych konstrukcji amerykańskiego Bella – obecnie w USA konsorcjum Bell-Boeing seryjnie produkuje znacznie potężniejsze, przeznaczone do misji wojskowych przemiennopłaty V-22 Osprey, wykorzystywane do transportowania specjalnych ładunków czy desantu.
Amerykanie pracują już zresztą nad kolejną generacją unikalnych statków powietrznych czyli jeszcze sprawniejszym zmiennowirnikowcem - Bell V-280 Valor.
Maszyna dla prezesów i ratownictwa
Leonardo wyznaczył swojej, użytkowej i mniejszej od Ospreya, konstrukcji przede wszystkim cywilne zadania. W przyszłości włoskie tiltrotory będą mogły pełnić funkcję transportowców korporacyjnych.