#RZECZoBIZNESIE: Piotr Sarnecki: Tanie opony to fałszywa oszczędność

Opony w firmie transportowej to 3-5 proc. kosztów, ale wpływają na 40 proc. wszystkich kosztów operacyjnych – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, gość programu Pawła Rożyńskiego.

Aktualizacja: 30.01.2018 14:40 Publikacja: 30.01.2018 13:56

#RZECZoBIZNESIE: Piotr Sarnecki: Tanie opony to fałszywa oszczędność

Foto: tv.rp.pl

Rynek opon dla ciężarówek to niecałe 10 proc. rynku osobowego. - W Polsce sprzedaje się ok. 1 mln opon ciężarowych. Z tego 700 tys. to są opony markowe dobrej jakości, reszta to najtańsze opony - mówił Sarnecki.

Od 3 lat widać stały spadek sprzedaży, ok. 0,5 proc. rocznie.

? Natomiast rośnie sprzedaż opon najgorszej jakości, co jest trudne do zrozumienia – stwierdził gość. Podkreślił, że najlepsze firmy, które mają międzynarodowe kontrakty i tabor po kilkaset zestawów, umieją liczyć i wiedzą, że kupno markowych opon to dobra inwestycja.

- Mniejsze firmy, których jest zarejestrowanych 100 tys., szukają oszczędności. To się mści, bo w kolejnych kwartałach trzeba ponawiać zakupy – tłumaczył.

Gość wyjaśnił, że opona markowa jest droższa w zakupie, ale pozwala oszczędzać paliwo i ma kilkukrotnie wydłużony przebieg. - W przeciągu 3-4 lat eksploatacji kupimy 4 tanie opony, zamiast 1, którą będzie można regenerować i w ciągu tych 4 lat zapłacimy mniej – wyliczył.

Przebieg jednej opony to 200-240 tys. km. - W oponach dla ciężarówek ważna jest wytrzymałość. Szkielet w nich zbudowany jest z drutu stalowego. Taka opona waży od 80 do 100 kg - tłumaczył Sarnecki.

Zaznaczył, że w oponach chodzi o wykorzystywane surowce i technologię produkcji. - Z marnych surowców przy zastosowaniu najtańszych technologii nie da się uzyskać wysokojakościowego produktu. Opona oponie jest nierówna i widać to w transportowym biznesie – mówił.

Wyliczył, że opony w firmie transportowej to 3-5 proc. kosztów, ale wpływają na 40 proc. wszystkich kosztów operacyjnych. - Nie ma tu miejsca na fałszywą oszczędność - stwierdził Sarnecki.

W Polsce produkuje się rocznie 37 mln sztuk opon. Z tego 4 mln do samochodów ciężarowych. - Mniej więcej 66 proc. opon wyprodukowanych w Polsce idzie na eksport, na wszystkie kontynenty zamieszkałe przez ludzi – podał gość.

Biznes
Słabnąca sprzedaż aut uderza w polski przemysł motoryzacyjny
Biznes
Sprzedajemy nie tylko gaz
Biznes
Nowe sankcje USA na Rosję. Przejęcie Santandera. Unia kusi naukowców z USA
Biznes
USA daleko do 5 proc. PKB na obronność
Biznes
Budowa fregaty Burza rozpoczęta w Stoczni Wojennej
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku