Mniejszy udział w komórkowym torcie
Grupa zakończyła kwartał z 14,368 mln kart SIM, co rok do roku oznacza spadek o 5,9 proc. Orange przybyło użytkowników abonamentowych, a ubyło pre-paidów. W końcu marca było ich odpowiednio: 9,747 (wzrost o 3,1 proc. rok do roku) mln i 4,621 mln (spadek o 20 proc.). W porównaniu z końcem grudnia statystyki kart SIM Orange Polska zmniejszyły się o 56 tys. kart SIM. Segment abonamentowy zanotował przyrost o 21 tys., a pre-paid spadek o 77 tys.. Nie można przy tym samemu ocenić, czy Orange umocnił, czy stracił udział w komórkowym torcie. Główny Urząd Statystyczny przestał bowiem publikować statystyki kart SIM w trybie kwartalnym i już ich nie zbiera. Pozyskiwaniem danych zajmuje się Urząd Komunikacji Elektronicznej, który – jak poinformowało nas biuro prasowe - jest w trakcie tej procedury. UKE będzie przekazywać GUS-owi zebrane dane, a statystyczny urząd raz w roku udostępni je po wcześniejszej weryfikacji – powiedziano nam w GUS. Orange szacuje, że jego udział w rynku wynosił w końcu marca 27,5 proc., po spadku o 2,4 pkt proc. rok do roku i o 0,4 pkt proc. wobec końca grudnia.
ARPU lekko w górę
Jeśli chodzi o szerokopasmowy stacjonarny dostęp do Internetu, to liczba abonentów światłowodu Orange powiększyła się w ciągu 3 miesięcy o 34 tys.. do 248 tys. Sumarycznie liczba klientów dostępu po łączach doziemnych nieco spadła (do 2,002 mln). Jeśli uwzględnić w tej statystyce – jak robi to spółka – usługę LTE dla domu to łączna liczba klientów Internetu stacjonarnego Orange Polska urosła na koniec marca do 2,477 mln, czyli o 39 tys..
Liczba indywidualnych klientów korzystających z pakietów usług Orange Polska powiększyła się w trzy miesiące o 65 tys. (oznacza to spowolnienie w porównaniu z poprzednimi kwartałami) do 1,09 mln. 62 proc. z nich (678 tys.) posiadało usługę telefonii stacjonarnej, a 55 proc. z usług telewizyjnych (pakiety miało 597 tys. abonentów, czyli 68 proc. wszystkich klientów telewizji płatnej).
Razem z klientami biznesowymi z usług konwergentnych telekomu korzystało w końcu marca 1,376 mln abonentów (wzrost w kwartale o 70 tys.).
Całkowite ARPU zarówno z usług mobilnych, jak i stacjonarnych Orange urosło rok do roku. Jak wynika z analizy opublikowanych tabel, w części komórkowej wzrost ten miał miejsce zarówno w przypadku opłat za usługi detaliczne (za sprawą eliminacji nieaktywnych kart SIM pre-paid), jak i hurtowe.
Ponieważ grupa miała w końcu marca więcej gotówki na kontach niż przed rokiem, jej dług netto spadł do 6,68 mld zł, z ponad 7,1 mld zł rok wcześniej.