Reklama

#RZECZoBIZNESIE: Piotr Dziwok: Polska może grać wiodącą rolę w handlu gazem

Gdyby Polska postawiła na gaz, który stałby się wiodącym produktem, to stałaby się liderem tego rynku w Europie Środkowo-Wschodniej – mówi Piotr Dziwok, prezes Shell Polska, gość programu Marcina Piaseckiego.

Publikacja: 24.05.2018 13:45

#RZECZoBIZNESIE: Piotr Dziwok: Polska może grać wiodącą rolę w handlu gazem

Foto: tv.rp.pl

Gość porównał hub gazowy do centralnej stacji kolejowej, gdzie przyjeżdżają i wyjeżdżają pociągi z różnych kierunków.

- Polska jest położona centralnie w Europie Wschodniej. To kraj, który zużywa najwięcej naturalnego gazu. Poprzez interkonektory Polska jest podłączona zarówno do Europy Zachodniej jak i do Czech, Słowacji, Ukrainy i Białorusi. Stwarza to wyjątkową sytuację, bo Polska może grać wiodącą rolę w handlu gazem - mówił Dziwok.

Tłumaczył, że Polska może zarówno kupować gaz, jak i sprzedawać. - Gdyby powstał hub, można by mówić o znacznie większych ilościach, bo zwiększyłaby się elastyczność – ocenił.

- Hub pomógłby również zdywersyfikować źródła dostaw – dodał.

Reklama
Reklama

Kilkanaście miesięcy temu weszły nowe regulacje dotyczące handlu gazem. - Niestety spowodowały, że część firm oddała licencje. Drugą barierą jest obowiązek składowania gazu. To trudne do wypełnienia, bo ceny składowania gazu są wysokie. Część firm oddała licencje i obniżyła się konkurencyjność – przypomniał gość.

Smog

Dziwok zaznaczył, że na 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie, 35 leży w Polsce.

- Gaz przy ogrzewaniu domów, sprzyja w pewien sposób rozwiązaniu problemu niskiej emisji. Wspieramy dążenia polskiego rządu w tym kierunku. Druga rzecz to LNG w transporcie. W Zachodniej Europie uruchomiliśmy wiele stacji, gdzie można zatankować samochód LNG. Chcielibyśmy to zrobić w Polsce, ale potrzebujemy wsparcia rządu - mówił Dziwok.

Podkreślił, że LNG jest korzystne dla transportu. Zaznaczył, że może też być źródłem energii, gdzie nie dociera zwykła infrastruktura gazowa.

Dziwok ocenił, że gdyby Polska postawiła na gaz, który stałby się wiodącym produktem, to stałaby się liderem tego rynku w Europie Środkowo-Wschodniej.

- Jeżeli my tego nie zrobimy, to znajdą się inne kraje, które wykorzystają tę okazję. Np. Austria, Czechy, Słowacja czy Węgry mogłyby zacząć działać wspólnie, żeby utworzyć gazowy hub – stwierdził gość.

Reklama
Reklama

Dziwok przypomniał, że Shell zawsze popierał inicjatywy jak ograniczenie CO2 na różnie sposoby. - Prawie połowa przychodów Shell pochodzi ze sprzedaży gazu. Organizujemy też Shell Eco-marathon. Wspieramy studentów i naukowców w tworzeniu silnika, który zużywa znacznie mniej paliw. Co roku w 3 miejscach na świecie organizujemy taki konkurs. W poprzednich latach, samochód stworzony przez studentów z Politechniki Warszawskiej przejechał na jednym litrze paliwa 700 km – mówił gość.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama