Reklama

#RZECZoBIZNESIE: Sergiy Skrypka: Bez wsparcia rządu nie będzie ropociągu Odessa-Brody

Rząd powinien dbać o bezpieczeństwo energetyczne, a temu służy projekt, który realizuje Sarmatia – mówi Sergiy Skrypka, szef spółki Sarmatia, gość programu Michała Niewiadomskiego.

Publikacja: 06.06.2018 12:36

#RZECZoBIZNESIE: Sergiy Skrypka: Bez wsparcia rządu nie będzie ropociągu Odessa-Brody

Foto: tv.rp.pl

Projekt rurociągu Odessa-Brody-Płock cały czas jest w sferze planów. Gość pracuje, żeby ten projekt się urzeczywistnił. Władza początkowo deklarowała zainteresowanie dywersyfikacją.

- Dywersyfikacja jest na porządku dziennym rządu. Widać, to chociażby w strategii związanej z rozwojem infrastruktury służącej do przesyłu ropy naftowej. Nasz projekt do tej strategi na razie nie trafił. Nie mam jednak wątpliwości, że Polska idzie w kierunku dywersyfikacji zarówno dostaw ropy naftowej i gazu - mówił Skrypka.

Podkreślił, że prezes zarządu spółki jak Orlen czy Lotos musi dbać o zyski i rentowność. - W tej sytuacji koncentruje się na tym, żeby pozyskać najtańszy surowiec bez dodatkowych kosztów i brania dodatkowych zobowiązań. To państwo powinno dbać, żeby produktów ropopochodnych w kraju nigdy nie zabrakło – tłumaczył gość.

Zaznaczył, że nie uda się zrealizować tego projektu bez wyraźnego wsparcia ze strony rządowej. - Rząd powinien dbać o bezpieczeństwo energetyczne, a temu służy projekt, który realizuje Sarmatia – mówił Skrypka.

Reklama
Reklama

- Warto podkreślić, że projekt jest opłacalny. Potwierdza to aktualizacja studium wykonalności. Proponowana przez nas trasa jest najtańsza i najkrótsza dla dostaw ropy kaspijskiej do tej części Europy. Tę ropę można przerabiać w rafineriach polskich i niemieckich z zyskiem. Projekt może być opłacalny bez unijnego dofinansowania. Inwestycja jest długa i kosztowna, ale zwróci się z zyskiem w przeciągu 25 lat – dodał.

Gość zauważył, że ceny ropy naftowej nie przekładają się bezpośrednio na koszty budowy rurociągu. - Jednak wyższa cena ropy naftowej wpływa na koszty związane z frachtem tankowców, które są największą konkurencją dla rury. Tym samym wyższe ceny ropy wpływają na opłacalność projektu – ocenił.

Ropociąg Odessa-Brody jest wpisany na europejską listę fundamentalnie ważnych projektów infrastrukturalnych (Projects of Common Interest)

- W przypadku UE mamy dualizm podejścia. Ropociąg jest na liście PCI i liście projektów priorytetowych Europejskiej Wspólnoty Energetycznej. Pod względem wsparcia politycznego Unia deklaruje się jako struktura, która wspiera ten projekt. Jednak nie daje pieniędzy na realizację projektów związanych z transportem ropy naftowej – zauważył Skrypka.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama