Znaczenie Białorusi dla chińskiego transportu wzrosło m.in. dzięki budowanej od 2015 r. specjalnej strefie ekonomicznej Great Stone Industrial Park niedaleko Mińska. Ukończenie tego handlowo-produkcyjnego i logistycznego przedsięwzięcia przewidziano na 2030 r.

Szwajcarska spółka Hupac, która uzyskała część zleceń w projekcie, oceniła koszty Great Stone Industrial Park na ponad 2 mld dol. – Do końca 2018 r. w projekt zainwestowano około 430 mln dol. Obecnie w parku działa ponad 50 firm, w większości chińskich, m.in. Huawei, ZTE, China Merchants, Zinzhu Corporation itp. – informuje Hupac.

Inwestycja landu

Great Stone to największe białorusko-chińskie przedsięwzięcie handlowo-logistyczne. Operatorem hubu jest spółka Industrial Park Development Company, a udziałowcami nie tylko firmy chińskie i reżim Łukaszenki, ale także niemiecka spółka Duisport, której głównym aktywem jest port śródlądowy w Duisburgu w RFN. Z kolei w Duisporcie dwie trzecie kapitału ma kraj związkowy Nadrenia Północna-Westfalia, a jedną trzecią – miasto Duisburg.

Czy represje reżimu Łukaszenki wobec Białorusinów i sankcje UE zmienią plany Niemców wobec Great Stone? Ministerstwo transportu Nadrenii Północnej-Westfalii potwierdziło nam udział Duisportu w projekcie od 2018 r., ale zaznaczyło, że kontynuacja stoi pod znakiem zapytania.

„Port Duisburg jako zachodni punkt połączenia kolejowego między Chinami, Azją Środkową i Europą stanowi ważną perspektywę ekonomiczną. W tamtym czasie (2018 – red.) UE i Niemcy były w konstruktywnym dialogu z Białorusią. Okoliczności polityczne nie wpływały na ruch pociągów na Jedwabnym Szlaku, mimo powikłań dyplomatycznych nastąpił znaczny wzrost ruchu towarowego na tym transkontynentalnym odcinku – napisało ministerstwo. – Niepokojący rozwój sytuacji na Białorusi, zwłaszcza od wyborów w sierpniu 2020 r., budzi oczywiście konieczność ponownego rozważenia zaangażowania się portu Duisburg. W szczególności rozpoczęto już badanie, czy i jeśli tak, to w jaki sposób można wycofać się z kontraktów i udziału w parku logistycznym Great Stone w Białorusi. Badanie tej złożonej kwestii prawnej nie zostało jeszcze zakończone" – dodaje ministerstwo.

To ważna deklaracja, bo Duisport jest głównym koordynatorem połączeń logistycznych tej specjalnej strefy ekonomicznej. Już w 2018 r. przedstawił plan logistyczny połączeń kolejowych i terminalu intermodalnego. Budowę połączeń kolejowych firma ta realizuje z państwowymi kolejami Białorusi i spółką Hupac.

Hupac nie odpowiedział nam na pytanie o ewentualne wstrzymanie współpracy z białoruskim reżimem. Powołał się na swój niewielki udział w projekcie. – Operatorem projektu jest Duisport – zaznaczył Hupac w odpowiedzi.

Chińskie kredyty

Zaangażowanie Niemiec i Szwajcarii w projekty logistyczne i infrastrukturalne jest dla białoruskiego dyktatora korzystne, bo w naturalny sposób chroni reżim przed sankcjami. Niemcy są trzecim co do wielkości importerem z Białorusi, a Federalna agencja Germany Trade and Invest jeszcze jesienią 2019 r. wymieniała w publikacjach Great Stone jako centralny hub Jedwabnego Szlaku.

Według Niemieckiego Zespołu Gospodarczego ds. Białorusi (GET Belarus) w latach 2015–2019 Pekin przyznał temu krajowi linie kredytowe warte ponad 8 mld dol. Do tej pory nie wykorzystano całej sumy, m.in. z powodu niezbyt korzystnych klauzul, które przewidują zakup chińskiej technologii. Sankcje ekonomiczne nałożone przez Unię Europejską, które ograniczają Łukaszence dostęp do zachodniego kapitału, mogą jednak wpłynąć na większą elastyczność reżimu względem chińskich warunków finansowania.

Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI

Zgłoś swój projekt w konkursie dla startupów i innowacyjnych firm

WEŹ UDZIAŁ