W Tychach będzie produkowana lancia ypsilon

Fiat chce, by nowy model Pandy powstawał nie w Polsce, ale we Włoszech. Przeniesienie produkcji będzie jednak kosztowne

Publikacja: 24.12.2009 00:55

W Tychach będzie produkowana lancia ypsilon

Foto: materiały prasowe

Sergio Marchionne, prezes Fiata, przedstawił rządowi włoskiemu plany zmian w produkcji. Najważniejsza dotyczy fabryki, z której będzie wyjeżdżał od 2012 roku najnowszy model Pandy.

Istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że ten model będzie produkowany w fabryce w Pomigliano pod Neapolem, a nie, jak oczekiwano, w Tychach w Polsce. W zamian za to polska fabryka, najwydajniejszy zakład w całej sieci Fiata, miałaby otrzymać do produkcji nowy model auta klasy B – Lancii Ypsylon. A być może dodany zostanie jeszcze jeden model.

Dla pracowników Fiata w Tychach te informacje są bardzo niepokojące. Marchionne zastrzegł jednak, że przeniesienie produkcji będzie uzasadnione, jeśli pracownicy w Pomigliano zgodzą się na drastyczne cięcie kosztów, zwolnienia i zwiększenie wydajności. Dzisiaj ten zakład wykorzystuje jedynie 30 procent swoich mocy, podczas gdy fabryka w Tychach pracuje pełną parą przez 24 godziny na dobę, sześć dni w tygodniu.

Auta tanie, do jakich należy Panda, dają tylko niewielką marżę zysku, dlatego opłaca się je produkować tam, gdzie siła robocza nie jest droga.

– Budowanie nowej pandy w Pomigliano wymaga gigantycznych zmian i dużych wydatków – tłumaczył wczoraj Marchionne. Jak wyliczył, zmiana miejsca produkcji pandy będzie kosztowała koncern co najmniej kilkaset milionów euro. Zdaniem Marchionne fabryka w Pomigliano mogłaby liczyć na zamówienia w wielkości 270 tys. nowych pand rocznie. W tym roku z Tychów wyjedzie ok. 300 tys. aut tego modelu. A drugie tyle innych produkowanych w niej modeli (Fiat 500, 600 i Ford Ka).

Na cały program restrukturyzacji koncernu Fiat zamierza wydać, głównie we Włoszech, około 8 mld euro. Zdaniem ministra przemysłu Włoch Claudio Scajoli plan Marchionne zakłada, że w 2012 r. Fiat będzie produkował we Włoszech ok. 900 tys. aut rocznie. Dzisiaj jest to 650 tys.

Sergio Marchionne, prezes Fiata, przedstawił rządowi włoskiemu plany zmian w produkcji. Najważniejsza dotyczy fabryki, z której będzie wyjeżdżał od 2012 roku najnowszy model Pandy.

Istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że ten model będzie produkowany w fabryce w Pomigliano pod Neapolem, a nie, jak oczekiwano, w Tychach w Polsce. W zamian za to polska fabryka, najwydajniejszy zakład w całej sieci Fiata, miałaby otrzymać do produkcji nowy model auta klasy B – Lancii Ypsylon. A być może dodany zostanie jeszcze jeden model.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca