W Tychach będzie produkowana lancia ypsilon

Fiat chce, by nowy model Pandy powstawał nie w Polsce, ale we Włoszech. Przeniesienie produkcji będzie jednak kosztowne

Publikacja: 24.12.2009 00:55

W Tychach będzie produkowana lancia ypsilon

Foto: materiały prasowe

Sergio Marchionne, prezes Fiata, przedstawił rządowi włoskiemu plany zmian w produkcji. Najważniejsza dotyczy fabryki, z której będzie wyjeżdżał od 2012 roku najnowszy model Pandy.

Istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że ten model będzie produkowany w fabryce w Pomigliano pod Neapolem, a nie, jak oczekiwano, w Tychach w Polsce. W zamian za to polska fabryka, najwydajniejszy zakład w całej sieci Fiata, miałaby otrzymać do produkcji nowy model auta klasy B – Lancii Ypsylon. A być może dodany zostanie jeszcze jeden model.

Dla pracowników Fiata w Tychach te informacje są bardzo niepokojące. Marchionne zastrzegł jednak, że przeniesienie produkcji będzie uzasadnione, jeśli pracownicy w Pomigliano zgodzą się na drastyczne cięcie kosztów, zwolnienia i zwiększenie wydajności. Dzisiaj ten zakład wykorzystuje jedynie 30 procent swoich mocy, podczas gdy fabryka w Tychach pracuje pełną parą przez 24 godziny na dobę, sześć dni w tygodniu.

Auta tanie, do jakich należy Panda, dają tylko niewielką marżę zysku, dlatego opłaca się je produkować tam, gdzie siła robocza nie jest droga.

– Budowanie nowej pandy w Pomigliano wymaga gigantycznych zmian i dużych wydatków – tłumaczył wczoraj Marchionne. Jak wyliczył, zmiana miejsca produkcji pandy będzie kosztowała koncern co najmniej kilkaset milionów euro. Zdaniem Marchionne fabryka w Pomigliano mogłaby liczyć na zamówienia w wielkości 270 tys. nowych pand rocznie. W tym roku z Tychów wyjedzie ok. 300 tys. aut tego modelu. A drugie tyle innych produkowanych w niej modeli (Fiat 500, 600 i Ford Ka).

Na cały program restrukturyzacji koncernu Fiat zamierza wydać, głównie we Włoszech, około 8 mld euro. Zdaniem ministra przemysłu Włoch Claudio Scajoli plan Marchionne zakłada, że w 2012 r. Fiat będzie produkował we Włoszech ok. 900 tys. aut rocznie. Dzisiaj jest to 650 tys.

Sergio Marchionne, prezes Fiata, przedstawił rządowi włoskiemu plany zmian w produkcji. Najważniejsza dotyczy fabryki, z której będzie wyjeżdżał od 2012 roku najnowszy model Pandy.

Istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że ten model będzie produkowany w fabryce w Pomigliano pod Neapolem, a nie, jak oczekiwano, w Tychach w Polsce. W zamian za to polska fabryka, najwydajniejszy zakład w całej sieci Fiata, miałaby otrzymać do produkcji nowy model auta klasy B – Lancii Ypsylon. A być może dodany zostanie jeszcze jeden model.

Biznes
Porozumienie USA–Ukraina. Wyzwanie demograficzne przed nami
Biznes
Poczta Polska staje na nogi? Wyraźna poprawa wyników
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne