Kolejna zmowa cenowa na rynku budowlanym

UOKiK ukarał kolejny kartel na rynku materiałów budowlanych. Po producentach cementu przyszła kolej na producenta i dystrybutorów glazury i gresu

Publikacja: 31.12.2009 11:51

Producent płytek ceramicznych i gresów Cersanit ustalał ze swoimi dystrybutorami minimalne ceny sprz

Producent płytek ceramicznych i gresów Cersanit ustalał ze swoimi dystrybutorami minimalne ceny sprzedaży produktów – uznała Prezes UOKiK

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak PN Piotr Nowak

Zdaniem urzędu, zmowa trwała od 2006 do 2007 r. Spółka Opoczno (w maju 2008 roku została przejęta przez Cersanit, który jest jej następcą prawnym) ustalała w umowach handlowych z odbiorcami hurtowymi ceny płytek ceramicznych i gresów.

Dystrybutorzy zostali zobowiązani do sprzedaży produktów po sugerowanych cenach. W przypadku zastosowania niższych stawek musieli poinformować o tym producenta. Dzięki temu miał on zagwarantowaną cenę swoich produktów, a dystrybutorzy nie musieli obawiać się konkurencji.

Na całym procederze tracili oczywiście klienci, którzy musieli płacić więcej za wystrój łazienek.

[ramka][srodtytul]Kary nałożone przez UOKiK:[/srodtytul]

[b]901 339 złotych[/b] – otrzymał inicjator porozumienia, spółka Opoczno – obecnie Cersanit.

[b]86 799 zł[/b] - GEN-BUD z Warszawy

[b]55 252 zł[/b] - HEBAN-STEINHOF z Krakowa

[b]28 959 zł[/b] - GLAZURA KRÓLEWSKA z Lublina

[b]18 835 zł[/b] - BOKARO SZELIGOWSCY z Gorzowa Wielkopolskiego

[b]11 173 zł[/b] - SATURN z Opoczna [/ramka]

Na początku grudnia UOKiK nałożył na największych polskich producentów cementu aż 411 mln zł kary za uczestnictwo w kartelu. Według urzędu Lafarge Cement, Górażdże Cement, Grupa Ożarów, Cemex Polska, Dyckerhoff Polska oraz Cementownie Warta i Odra przez ponad 11 lat dzieliły rynek i ustalały ceny, wymieniając się w tym celu informacjami poufnymi.

Zdaniem urzędu, zmowa trwała od 2006 do 2007 r. Spółka Opoczno (w maju 2008 roku została przejęta przez Cersanit, który jest jej następcą prawnym) ustalała w umowach handlowych z odbiorcami hurtowymi ceny płytek ceramicznych i gresów.

Dystrybutorzy zostali zobowiązani do sprzedaży produktów po sugerowanych cenach. W przypadku zastosowania niższych stawek musieli poinformować o tym producenta. Dzięki temu miał on zagwarantowaną cenę swoich produktów, a dystrybutorzy nie musieli obawiać się konkurencji.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku