Chude lata dla polskich browarów

2010 będzie kolejnym rokiem, w którym może spaść sprzedaż piwa w Polsce. Na ożywienie trzeba poczekać do 2012 r.

Aktualizacja: 11.01.2010 02:46 Publikacja: 10.01.2010 20:22

Chude lata dla polskich browarów

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Nieco ponad 20 mld zł wydadzą Polacy na piwo w 2010 r. – wynika z najnowszej prognozy Euromonitor International, do której dotarła "Rz". Kwota ta będzie o ok. 5 proc. niższa niż w 2009 r. Z szacunków Euromonitora wynika także, że o 4 proc. mniejsza niż przed rokiem może być w 2010 r. wielkość sprzedaży piwa w naszym kraju.

Nieudany dla piwowarów może być także 2011 r. Według analityków Euromonitora nasze wydatki mogą spaść wówczas do ok. 19,7 mld zł. Natomiast ilość kupionego przez nas piwa zmniejszy się o kolejne 1,3 proc. Do lekkiego ożywienia na polskim rynku dojdzie w 2012 r. Jednak, jak zakłada Euromonitor, wielkość i wartość sprzedaży nie wrócą wtedy jeszcze do poziomu z 2009 r.

Najwięksi producenci piwa powstrzymują się na razie z prognozami na najbliższe miesiące. Przyznają jednak, że dużym osiągnięciem będzie utrzymanie w tym roku poziomu sprzedaży z 2009 r.

Wiele zależeć będzie m.in. od pogody oraz działań fiskusa. Christopher Barrow, szef Związku Browary Polskie oraz prezes grupy Żywiec, wicelidera polskiego rynku piwa, zwraca uwagę, że katastrofalne skutki dla branży miałaby kolejna podwyżka akcyzy. Ministerstwo Finansów zapewnia, że nie planuje podniesienia tego podatku w tym roku. Jednak browary obawiają się, że resort po raz kolejny może zdecydować się na taki krok, jeżeli kryzys się pogłębi.

– Negatywne skutki ubiegłorocznej podwyżki akcyzy branża odczuła bardzo boleśnie – mówi Barrow. W marcu 2009 r. stawka podatku akcyzowego na piwo poszła w górę o 13,6 proc. Zdaniem Pawła Kwiatkowskiego, rzecznika Kompanii Piwowarskiej, największego producenta piwa w Polsce, wzrost cen spotęgował efekty spowolnienia gospodarczego. – Branża piwowarska należy do najbardziej wrażliwych na zawirowania ekonomiczne – wyjaśnia Kwiatkowski.

W I połowie ubiegłego roku sprzedaż piwa zmniejszyła się w Polsce o 12,5 proc. Natomiast według wstępnych szacunków w ciągu całego 2009 r. popyt na nie skurczył się o ok. 8 proc. – Najczarniejsze scenariusze z początku ubiegłego roku zakładały, że sprzedaż piwa zmniejszy się w 2009 r. o 4 – 4,5 proc. – przypomina Kwiatkowski.

Żaden z czołowych producentów piwa, kontrolujących ok. 90 proc. krajowego rynku piwa (oprócz Kompanii Piwowarskiej i Żywca do grupy tej należy Carlsberg Polska), nie podsumował jeszcze oficjalnie 2009 r. Natomiast mniejszy od średniej rynkowej spadek sprzedaży mogły w 2009 r. zanotować lokalne firmy. – Łączna sprzedaż producentów piw regionalnych mogła zmniejszyć się o 5 proc. Są też tacy, którzy nie zanotowali spadków – mówi Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich. Według niego obronną ręką z kryzysu wychodzą browary, które warzą piwo tradycyjnymi metodami i nie konkurują z masowymi produktami międzynarodowych koncernów. Z informacji "Rz" wynika, że w 2009 r. sprzedaż udało się zwiększyć m.in. browarom Ciechan, Jagiełło i Van Pur (właściciel marki Brok).

[ramka] [b]Piwo wygrywa z wódką[/b]

Polacy wydają na piwo co drugą złotówkę przeznaczaną na alkohol. Drugim pod względem popularności trunkiem jest wódka Jej udziały w rynku pod względem wartości sprzedaży zbliżają się do 40 proc. Przewaga piwa jest jeszcze większa, jeżeli weźmiemy pod uwagę ilość wypijanego przez nas alkoholu. Przypada na nie ok. 87 proc. rynku pod względem wielkości sprzedaży. W 2008 r. statystyczny Polak wypił 92 litry piwa, co dało nam trzecie miejsce w Europie po Czechach i Niemczech. W ubiegłym roku jego spożycie zmniejszyło się w Polsce do ok. 87 litrów na osobę. [/ramka]

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca