Konsorcjum Autostrada Południe SA do 22 stycznia 2010 roku do północy nie zapewniło finansowania tego projektu, do czego zobowiązało się w umowie koncesyjnej z 22 stycznia 2009 roku, co automatycznie oznacza, że straciło możliwość budowy i eksploatacji tego odcinka autostrady A1. Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zobowiązuje się, że zrobi wszystko, aby autostrada A1 Stryków - Pyrzowice została udostępniona kierowcom przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2012 roku – głosi komunikat GDDKiA, rozesłany tuż po północy w sobotę. To kolejny taki ruch wobec koncesjonariusza – kiedy w ubiegłym roku okazało się, że w ani Autostrada Południe, ani Autostrada Mazowsze (Stalexport i Autostrade) które konkurowały o budowę 92-km odcinka trasy A2 z Łodzi do Warszawy nie są w stanie zdobyć finansowania, rząd postanowił zrealizować budowę w systemie tradycyjnym.
Plan awaryjny wydłuży jednak czas realizacji inwestycji. Odcinek o długości 180 km zostanie zapewne podzielony na ok. 9 mniejszych po 20 km. Przygotowanie dokumentacji przetargowej, ogłoszenie postępowań a następnie ich rozstrzygnięcie może potrwać około sześciu miesięcy. I to przy założeniu, że sprawa będzie potraktowana jako pilna, tak jak miało to miejsce w przypadku pięciu przetargów na budowę w sumie 92 km trasy A2 z Łodzi do Warszawy.
– W ciągu dwóch tygodni przejrzymy projekt budowlany, który otrzymaliśmy już od koncesjonariusza. Budowa powinna się rozpocząć w jeszcze w tym roku, a w 2012 trasa ma być udostępniona do ruchu - mówi Marcin Hadaj, rzecznik GDDKiA. Podobnie jak centralny odcinek A2, będzie to wyłącznie szosa, bez większości instalacji, w które powinna być wyposażona autostrada płatna.
Budowa odcinka A1 z Łodzi do Pyrzowic ma kosztować 5,8 mld zł netto. Teraz to rząd będzie musiał uporać się ze zdobyciem pieniędzy na realizację inwestycji. Przy założeniu, że EBI i EBOiR dadzą w sumie ok 4 mld zł, resort finansów będzie musiał pozyskać kolejne 1,6 mld zł. Oznacza to zwiększenie o taką kwotę zadłużenia Krajowego Funduszu Drogowego, który już w 2009 roku wyemitował obligacje o wartość ponad 7 mld zł. To papiery 3, 7 i 9 — letnie, atrakcyjnie oprocentowane. Rozpisanie przetargów na budowę tego fragmentu może z drugiej strony wpłynąć na obniżenie kosztu inwestycji. W przypadku A2 udało się cenę obniżyć o 2,5 mld zł.
Obecnie w systemie koncesyjnym powstają dwa odcinki tras – A1 Nowe Marzy - Toruń i A2 Nowy Tomyśl - Świecko.