Reklama

Ofensywa Luksusowej

Wyborowa SA próbuje ceną i nową butelką odzyskać udziały rynkowe

Publikacja: 12.03.2010 02:07

Najwięcej wódek smakowych produkuje u nas Stock Polska. Od 2009 r. ta spółka przewodzi także całemu

Najwięcej wódek smakowych produkuje u nas Stock Polska. Od 2009 r. ta spółka przewodzi także całemu rynkowi wódki.

Foto: Rzeczpospolita

– Opakowanie, ze względu na zakaz reklamy wyrobów spirytusowych, jest jedną z najbardziej istotnych kwestii na polskim rynku – mówi „Rz” Jean-Baptiste Mouton, członek zarządu Wyborowa SA. Ta należąca do francuskiego koncernu Pernod Ricard firma zdecydowała, że właśnie oryginalną butelką zwróci uwagę konsumentów na swoją wódkę Luksusowa. Francuzi przejęli tę markę oraz wytwarzającą ją fabrykę w Zielonej Górze w 2008 r. wraz ze szwedzkim koncernem Vin & Spirit.

Oprócz zmiany butelki, która – zdaniem konkurentów – bardziej przypomina opakowanie whisky niż wódki, Wyborowa SA obniży także cenę luksusowej (w przypadku półlitrowej butelki obniżka to 1 – 1,5 zł).

– W ten sposób Wyborowa chce odebrać część konsumentów Czystej de Lux – mówi jeden z dystrybutorów wódki w Polsce. Marka ta, którą produkuje Stock Polska, stała się w ciągu około dwóch lat najpopularniejszą wódką w Polsce. Obie wódki zaliczane są do tzw. segmentu mainstream, czyli średniej półki cenowej.

Oprócz czystej na rynku pojawią się także warianty smakowe luksusowej. Wśród nich jest luksusowa gorzka. Wprowadzając tę odmianę, Wyborowa liczy na udziały w popularnym segmencie rynkowym, którego liderem jest żołądkowa gorzka, produkowana przez Stock Polska. Szacuje się, że łącznie na wódki smakowe Polacy wydają nieco ponad 2 mld zł, z czego na gorzkie przypada około połowa tej kwoty.

W Stock Polska dziwią się, że Wyborowa nie postawiła na bardziej innowacyjny produkt. – Jeśli ma to być próba podrobienia smaku żołądkowej gorzkiej, to dla nas zły ruch. Choć z drugiej strony, jeśli konkurenci nas podrabiają, to znaczy, że mamy dobry produkt – komentuje Marek Malinowski, prezes Stock Polska.

Reklama
Reklama

W branży spirytusowej mówi się, że przemiana luksusowej kosztować mogła Wyborową nawet 5 mln zł. Wydatek był jednak nieunikniony, jeżeli firma chce uratować podupadającą markę.

Z informacji „Rz” wynika, że w ubiegłym roku sprzedaż luksusowej skurczyła się o ok. 50 proc. Natomiast udziały marki w polskim rynku wódki, wartym ok. 13 mld zł, spadły z 4,6 do ok. 3 proc.

W Wyborowej nie chcą rozmawiać o aktualnych udziałach Luksusowej. Nie zdradzają także, o ile mogą one wzrosnąć dzięki nowej strategii.

– Udziały są znacznie poniżej tych, które chcielibyśmy mieć dla tej marki – mówi tylko Jean-Baptiste Mouton. – Inwestując w nią, pokazujemy, że widzimy w niej potencjał i wierzymy, że może znacznie umocnić swoją pozycję rynkową – dodaje. Podkreśla też, że firmie nie zależy, aby mieć jak największe udziały w ujęciu ilościowym. Bardziej istotna jest natomiast pozycja marek pod względem wartości sprzedaży.

W 2009 r. część udziałów rynkowych straciła nie tylko Luksusowa, ale także cała Wyborowa SA. W styczniu 2010 r., zbliżały się do 11 proc., a rok wcześniej wynosiły ok. 12,8 proc.

– 2009 r. był pierwszym rokiem, kiedy Wyborowa działała na polskim rynku razem z V&S Zielona Góra. Integracja obu firm, które miały różne portfolio, działy sprzedaży i zakłady, zaczęła się w kwietniu ubiegłego roku – wyjaśnia Jean-Baptiste Mouton.

Reklama
Reklama

Jego zdaniem trzeba też wziąć pod uwagę spowolnienie na rynku wódki (w 2009 r. popyt na nią skurczył się o ok. 6 proc.) i przetasowania, do których doszło w krótkim czasie. Jednym z nich jest zmiana na pozycji lidera. W 2009 r. przesunął się na nią, głównie za sprawą czystej de lux, Stock Polska.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=b.drewnowska@rp.pl]b.drewnowska@rp.pl[/mail][/i]

Biznes
Spadek cen mieszkań, Prezydent przeciw wiatrakom, eksport chipów do Chin
Biznes
Smartfony stały się łatwym łupem dla cyberprzestępców
Biznes
Burza wokół KPO, sprzeciw Zełenskiego wobec planu Trumpa i kolejny rekord WIG
Biznes
Drożdż z Orange: po #Polskim5G zostały wspomnienia. I to nie najlepsze
Biznes
Rusza kwantowa rewolucja w Polsce
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama