Reklama

Mocny spadek sprzedaży motocykli

Zamiast prognozowanego wzrostu sprzedaży, na koniec ubiegłego roku jednoślady zaliczyły przeszło 13-procentowy spadek

Publikacja: 10.01.2013 18:37

Mocny spadek sprzedaży motocykli

Foto: ROL

Ubiegły rok okazał się zły nie tylko dla branży samochodowej – znacznie bardziej wyhamował rynek motocykli. I to pomimo licznych prognoz wzrostu, jakie w branży jednośladów zakładano jeszcze dwanaście miesięcy temu. Według raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), liczba rejestrowanych nowych maszyn poszybowała w dół o przeszło 13 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Już w maju, a więc na początku sezonu, rynek zaczął mocno słabnąć. Potem w czerwcu przyszło Euro 2012 i w salonach zrobiły się kompletne pustki. W lipcu sprzedaż nieco ruszyła, ale przystopowała w sierpniu. I od tego czasu było coraz gorzej.

A to nie koniec. Obecny rok najprawdopodobniej przyniesie dalsze pogłębienie spadku popytu i pewnie namiesza w rankingach najlepiej sprzedających się marek.

Z pierwszej dziesiątki tylko dwóch importerów zakończyło ubiegły rok na plusie. O 6,8 proc. zwiększył sprzedaż Romet Motors, lider polskiego rynku, który znalazł nabywców na 1402 motocykle. To tania marka i dzięki temu w kryzysie lepiej się sprzedaje od innych. Ma obecnie 18,1 proc. rynku, o przeszło 3 p.proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. O 10,2 proc. zwiększył sprzedaż KTM, który zamyka pierwszą dziesiątkę. Pozostałe firmy odnotowały dwucyfrowe - poza Hondą - spadki. Ta ostatnia sprzedała mniej o 7,6 proc., ale i tak poprawiła swój rynkowy udział z 11,8 do 12,6 proc. Niewykluczone natomiast, że na lepsze od konkurencji wyniki wpłynął reeksport. Najgorzej wypadła natomiast trzecia w rankingu Yamaha. Zmniejszyła sprzedaż z 1033 motocykli w roku 2011 do zaledwie 664 w ubiegłym. Oznacza to głęboki spadek o przeszło jedną trzecią, a zarazem zmniejszenie udziału w rynku z 11,5 do 8,6 proc.

Markom japońskim w ogóle nie wiodło się dobrze. Przeszło 19-procentowe spadki zaliczyły Suzuki i Kawasaki (szóste i siódme miejsce). Obie firmy zmniejszyły także rynkowy udział, choć nieznacznie. Natomiast w porównaniu do innych nieco łagodniej wylądowały marki bardzo drogie, kojarzące się z ciężkimi motocyklami o potężnych silnikach. W segmencie chopper & cruiser spadek sprzedaży wyniósł zaledwie 1,8 proc.  „Tylko" o 12,6 proc. zmniejszył liczbę ubiegłorocznych rejestracji Harley Davidson, a o 15,3 proc. BMW. - Lepiej sprzedają się motocykle najtańsze i drogie. Te z środka gdzieś poginęły – mówił w grudniu „Rz" Robert Domański z BMW Polska.

Z danych PZPM wynika, że liderzy rynku tracili w ubiegłym roku więcej niż firmy mające w nim bardzo mały udział: o ile spadek w pierwszej dziesiątce sięgnął 15 proc., to w przypadku pozostałych marek okazał się o prawie połowę mniejszy.

Reklama
Reklama

W miarę dobrze wypadł w ubiegłym roku rynek części i akcesoriów. W tych pierwszych odnotowano nawet lekki wzrost sprzedaży. Ta część rynku jest bardziej stabilna, choć nie wiadomo, czy sprzedaż utrzyma się w tym roku. Natomiast na podobnym jak rok wcześniej poziomie utrzymała się ubiegłoroczna sprzedaż ubiorów.

 

Na polskim rynku motoryzacyjnym będzie jeszcze gorzej

Ubiegły rok okazał się zły nie tylko dla branży samochodowej – znacznie bardziej wyhamował rynek motocykli. I to pomimo licznych prognoz wzrostu, jakie w branży jednośladów zakładano jeszcze dwanaście miesięcy temu. Według raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), liczba rejestrowanych nowych maszyn poszybowała w dół o przeszło 13 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Już w maju, a więc na początku sezonu, rynek zaczął mocno słabnąć. Potem w czerwcu przyszło Euro 2012 i w salonach zrobiły się kompletne pustki. W lipcu sprzedaż nieco ruszyła, ale przystopowała w sierpniu. I od tego czasu było coraz gorzej.

Reklama
Biznes
Rekord pasażerów na polskich lotniskach, Patrioty z Holandii i zadyszka Bitcoina
Biznes
Na wyniki KGHM-u duży wpływ wywiera silny złoty
Materiał Promocyjny
CPK – projekt, który zmienia region
Biznes
Spotkanie koalicji chętnych, Chiny zwiększają import rosyjskiej ropy
Biznes
Cyfrowy Polsat usunął Solorzów z listy akcjonariuszy. Starcie prawników
Reklama
Reklama