Branża moto walczy o VAT

Pełne odliczenie VAT od zakupu auta firmowego i jego serwisowania przyniesie korzyści budżetowi państwa – przekonuje Samar.

Publikacja: 21.01.2013 02:03

Branża moto walczy o VAT

Foto: Bloomberg

Dochody w takim scenariuszu mają być wyższe o przeszło 200 mln zł niż przy obecnie obowiązujących przepisach. Kolejnym profitem byłoby zwiększenie popytu na nowe pojazdy, a w perspektywie przyspieszenie wymiany parku samochodowego w kraju i obniżenie średniego wieku jeżdżących po drogach samochodów.

Rynkowy zjazd

Wyliczenia analitycy Samaru przygotowali wspólnie z firmą doradztwa podatkowego MDDP. W stosunku do planów Ministerstwa Finansów (mają wejść w życie z początkiem przyszłego roku), zakładającego odliczenie od auta nie wyższe niż 8 tys. zł i połowę VAT od paliwa oraz serwisu, proponowane pełne odliczenie podatku od auta i serwisu miałoby przynieść budżetowi nawet dodatkowe 1,1 mld zł. Zyskaliby także przedsiębiorcy, gdyż średni koszt zakupu samochodu zmniejszyłby się do 62,7 tys. zł z obecnych 69,6 tys. zł.

– Pełne odliczenie VAT jest tak bardzo istotne, bo przedsiębiorcy to dziś jedyna grupa nabywców aut, na których można liczyć – twierdzi Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru. W ubiegłym roku sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce spadła do poziomu 270,6 tys., najniższego od początku kryzysu. Zdaniem ekspertów tak mała chłonność wewnętrznego rynku (zaledwie 6,6 aut zarejestrowanych w ciągu roku na 1 tys. mieszkańców) będzie dodatkowo osłabiać branżę motoryzacyjną, zniechęcając firmy do nowych inwestycji.

Analitycy wskazują, że zmiany proponowane przez resort finansów w porównaniu z aktualnie obowiązującymi przepisami przyniosłyby przedsiębiorcom niewielkie profity. Zwłaszcza w przypadku firm kupujących tańsze auta. Gdyby wziąć pod uwagę takie samochody, poziom odliczenia zwiększyłby się minimalnie – w granicach od 0,2 do 5,6 proc. wobec tego, co można odliczyć dzisiaj. – Taki „zysk" nie będzie zachęcał przedsiębiorców do zakupów, co negatywnie wpłynie na sprzedaż większości aut produkowanych w Polsce – ostrzega Samar.

Serwisowe propozycje

Co z odliczeniem VAT od paliwa? Samar w swoich propozycjach, w przeciwieństwie do postulatów części branży, rezygnuje z pełnego odliczenia podatku. Krytykuje także ministerialną propozycję odliczenia go w wysokości 50 proc. Zdaniem analityków będzie to dla budżetu kosztowne, natomiast przedsiębiorcom przyniesie niewielki zysk – ok. 1,1 tys. zł rocznie. Ważne jest natomiast pełne odliczenie VAT od obsługi serwisowej – budżet miałoby obciążyć w niewielkim stopniu, natomiast mogłoby powstrzymać firmy od uciekania do tańszych warsztatów działających w szarej strefie.

Takie rozwiązanie popiera m.in. General Motors Poland. Według Pawła Widła, dyrektora ds. relacji z rządem, wariant pełnego odliczenia VAT od samochodów osobowych i kosztów serwisu można byłoby wprowadzać stopniowo, zapewniając 100 proc. odliczenia, ale w pierwszej fazie ograniczając go kwotowo. Tak by samochody popularne we flotach miały zapewniony pełen odpis. – Poza efektem budżetowym dałoby to bodziec do zakupu aut z polskich fabryk – komentuje Wideł.

– Propozycja jest warta rozważenia. Wiąże się ona oczywiście z większymi odliczeniami VAT przez firmy, jednak efekt ten może być skompensowany większymi inwestycjami w zakup nowych samochodów firmowych – dodaje Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC.

Koncepcja pełnego odliczenia podatku jest jednak nie do przełknięcia dla MF. – Istnieje duże ryzyko, że mogłoby dojść do nieopodatkowanego wykorzystania tych aut na cele prywatne – argumentował Tomasz Tratkiewicz, dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług, w piśmie wysłanym w grudniu do Związku Dealerów Samochodów. Związek oprotestował koncepcję ministerstwa. Zapowiada także, że podejmie wszelkie działania, aby zablokować propozycję ograniczenia do 50 proc. prawa do odliczenia VAT w zakresie kosztów eksploatacji.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne